به گزارش ایرنا، اعضای شورا برای رسیدن به این انتخاب فرآیندی را تعریف کردند که بر اساس آن قرار شد هر یک از 11عضو شورا، دو گزینه به عنوان نامزد شهرداری بندرعباس معرفی کرده و به آنان فرصت دهند تا با حضور در صحن شورا برنامه خود را ارائه کرده و از آن دفاع کنند.
بر اساس فرآیند تعریف شده باید همان ابتدا 22 گزینه معرفی می شد که در عمل به 11 گزینه کاهش یافت.
اما کار با 11 گزینه هم پیش نرفت و سه نامزد معرفی شده که به نظر می رسید با آن ها صحبت و هماهنگی نشده بود و خودشان هم خبر نداشتند که ممکن است شهردار شوند، همان ابتدای کار انصراف خود را اعلام کرده و تصریح کردند، قصدی برای ورود به این میدان نداشته اند.
با ادامه این روند و اعلام انصراف یکی دیگر از گزینه ها، در نهایت هفت نفر در صحن شورا حاضر شدند و در یک ماراتن سه روزه برنامه های خود را ارائه دادند.
یکم شهریور جاری که روز انتخاب بود دقایقی پیش از رای گیری، سه نامزد دیگر هم کنار کشیدند و در نهایت از بین چهار گزینه باقیمانده، عباس امینی زاده که در چهارسال گذشته نیز شهردار بود در این سمت ابقا شد.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، پیش از انتخاب شهردار و دو هفته پی در پی در خطبه های نماز جمعه در این باره صحبت کرد.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی گفت: شهردار هر کسی می‌ خواهد بشود، برای من فرقی نمی‌ کند بلکه حرف من این است که شهردار باید کار مردم را به نحو احسن انجام دهد و شوراها نیز نباید وظیفه نظارتی خود را فراموش کنند.
وی در عین حال به اعضای شورای جدید توصیه کرد با ملاک قرار دادن شایستگی، خود را محدود به گزینه های بومی نکرده و فرد توانمند را از هر کجای کشور شده به بندرعباس بیاورند.
آیت الله نعیم آبادی برای اثبات گفته خود شهردار تهران، مشهد و چند شهر دیگر را مثال زد که هیچ یک بومی آن منطقه نبوده و بر اساس توانمندی انتخاب شده اند.
پس از انتخاب شهردار نیز اظهارنظرها ادامه یافت که یکی از محورهای بحث، سیاسی بودن انتخاب شهردار یا فشارهای سیاسی به شورا بود.
آبتین امیری که با استفاده از سهمیه لیست امید به شورای پنجم راه یافت در این باره گفت: در انتخاب شهردار، فشارهای سیاسی وجود داشت اما این فشارها در انتخاب شهردار موثر نبود و اعضای شورا به این تشخیص رسیدند که تداوم حضور «عباس امینی زاده» در مدیریت شهری بندرعباس به نفع شهر است.
وی ادامه داد: در این گونه قضایای مهم، فشارهای سیاسی همواره از کانال های مختلف وجود دارد، اما دلیل بر این نیست که این فشارها اثر بخش باشد و اکثریت شورا نیز از درایت لازم برای مدیریت کردن این فشارها برخوردار بودند.
اسلام باوقار رییس شورای پنجم نیز اظهار داشت: شاید توصیه‌ ها و سفارش‌ هایی توسط گروه‌ های سیاسی از طیف ‌های مختلف شده باشد اما این که به ‌عنوان فشار سیاسی در انتخاب شهردار موثر بوده باشد را قبول ندارم.
در برابر این اظهارنظرها دیدگاه های متفاوتی نیز وجود داشت، دبیر حزب موتلفه هرمزگان در درباره انتخاب شهردار بندرعباس گفت: شهردار منتخب بندرعباس به دلیل حمایت و پشتیبانی جریان سیاسی قوی بار دیگر بر این کرسی تکیه زد.
ابراهیم معتمدی ادامه داد: امینی زاده باید بسنجد که اگر عملکردش مناسب بوده، این مسیر را ادامه دهد اما اگر نتوانسته موفق باشد باید با استفاده از تجربه چهار سال گذشته این مسیر را اصلاح و با استفاده از نیروهای توانمند به فکر توسعه و آبادانی شهر بندرعباس باشد.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: امینی زاده فردی با تجربه و توانمند و با کارنامه در مدیریت اجرایی است و با شناختی که از وی دارم به ‌طور قطع از مسئولیت این مهم برمی‌ آید.
غیر از چهره های سیاسی، فعالان فرهنگی و اجتماعی نیز واکنش هایی به روند انتخاب شهردار داشتند.
رضا دبیری ‌نژاد از پژوهشگران در تحلیلی که در کانال بادگیر منتشر کرد اظهار داشت: اگر اتفاقات انتخابات شورای شهر بندرعباس و پسامدهای آن را در کنار مباحث مطرح شده درباره انتخاب شهردار بگذاریم، از نقدهایی که با کنایه از شهردار مطرح شد و اعضایی که با حمایت یا معرفی کاندیداهای رقیب به نوعی از نقدها حمایت کردند و در نهایت همان اعضا با اجماع شهردار را تثبیت کردند.
همه این ماجراها نشان می‌ دهد که آن چه اتفاق افتاده قابل‌ مقایسه با روند حاکم بر شهرهای دیگر یا نظام کلی حاکم بر کشور نیست و نه می‌ توان نوعی انتخاب را سیاسی - جناحی تلقی کرد؛ چنان ‌که در پیروزی لیستی برخی شهرهای بزرگ همچون تهران، مشهد و یا اصفهان شاهد بودیم و در نتیجه انتخاب شهردار هم در تداوم این رفتار سیاسی بود.
از سوی دیگر نمی‌ توان این فرآیند را قومی یا مذهبی تلقی کرد، چنان ‌که می‌ توان در شهرها یا روستاهایی که دارای دسته ‌بندی قومی هستند مشاهده کرد.
دبیری نژاد در بخش دیگری از تحلیل خود ادامه داد: نمی ‌توان تحلیل نتایج به دست آمده و کنشی را که کنشگران این عرصه اعم از اهالی شورا، کاندیداهای شهرداری و بازیگران پیدا و پنهان بازی کردند قابل مقایسه و تطبیق با شهرهای دیگر نیست و نظامی کاملا درونی است که از فرآیند موجود و نهفته در آن شکل می گیرد.
فارغ از اظهارنظرها و تحلیل انگیزه های انتخاب شهردار بندرعباس،اکنون این سکان به امینی زاده سپرده شده است و تنها زمان است که یک بار دیگر می تواند سیاسی یا غیرسیاسی بودن انتخاب شهردار بندرعباس را تایید یا رد کند.
با حساسیت های به وجود آمده، اگر مردم در ادامه مسیر شاهد روند نظارت قوی شورا بر شهردار باشند، شاید شائبه های سیاسی بودن این انتخاب برطرف شود.
از سوی دیگر عده ای از کارشناسان شهری معتقدند مماشات و جدی نگرفتن نظارت بر مسائل و چالش های اساسی شهرداری و بسنده کردن به تذکر در موارد جزیی و فرعی ،مهر تاییدی خواهد بود بر دیدگاه هایی که فشارهای سیاسی و از پیش دیکته شده را مهم ترین عامل ادامه بقای امینی زاده در ساختمان شهرداری می دانند.
2094/7408
گزارش: هومن محمد کرمی * انتشار: محمد جهانگیریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.