هرمزگان در هفته گذشته (۱۶ تا ۲۲ فروردین ماه) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی بود که در این گزارش برخی از مهمترین آنها مرور می شود.

بهداشت و درمان

شنبه گذشته با بهره برداری از نقاهتگاه ۱۰۰ تختخوابی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهر بندرعباس تعداد تخت‌های نقاهتگاهی هرمزگان به ۶۰۰ تختخواب رسید.

در مرحله اول و تا قبل از بهره‌برداری از نقاهتگاه بندرعباس تعداد  ۵۰۰ تخت به عنوان تخت‌های نقاهتگاهی در سطح هرمزگان در نظر گرفته شده بود که با همت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ۲ فضای ۵۰ تختخوابی در بندرعباس به بهره‌برداری رسید.

هفته گذشته به دنبال تکمیل بخش های یک و دو مرتبط با بیماری کرونا، بخش کووید ۳ و چهار با مجموع ۴۸ تخت فعال در ساختمان بیمارستان ابن سینا واقع در مجتمع آموزشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس راه اندازی شد.

دکتر حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شامگاه جمعه گذشته اعلام کرد: شمار مبتلایان به کرونا در این استان تا روز ۲۲ فروردین ماه به ۳۰۷ نفر رسیده و از این شمار ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند.

دوشنبه هفته گذشته دومین محموله ماسک اهدایی وزیر صنعت، معدن وتجارت هرمزگان به تعداد ۹ هزار و ۲۰۰ ماسک N۹۵ به هرمزگان رسید.

این ماسک ها پس از ورود به بندرعباس جهت استفاده کادر درمانی وبهداشتی استان تحویل دانشگاه علوم پزشکی شد.

جانشین ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان گفت: طبق اعلام علوم پزشکی هیچ مشکلی در شهرستان های استان در زمینه تامین امکانات واحدهای درمانی وجود ندارد.

سعید ناجی شامگاه سه شنبه گذشته در نشست ویدئو کنفرانسی با فرمانداران با موضوع پیگیری پیشگیری از روند شیوع بیماری کرونا افزود: اگر در شهرستانی مواردی از کمبود امکانات درمانی وجود دارد،  گزارش و پیگیری شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در راستای کمک به تجهیز فضاهای درمانی و تامین بهداشت عمومی جزیره، بیش از ۲۰ میلیارد ریال از بودجه این سازمان به تامین نیازهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان هزینه شد.

حمیدرضا مومنی روز چهارشنبه گذشته در نشست مشترک با رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان هرمزگان افزود: اهدای ۴۰۰ هزار ماسک، سه دستگاه تنفس مصنوعی، ۶ دستگاه ساکشن، ۴۰ دستگاه اکسیژن از جمله این کمک هاست.

معاون عملیات سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان گفت: پنج هزار بسیجی روزانه در ایستگاه‌های کنترل و بازرسی جهت مبارزه با ویروس کرونا و حفظ سلامتی مردم مشارکت دارند.

سرهنگ علی پهلوانی شنبه گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان از اول شروع ویروس کرونا اقدام به تشکیل قرارگاه زیستی امام رضا(ع) در استان کرد وبا کمک به شبکه بهداشت درطرح غربالگری، اقدام به تولید ماسک، ژل، موادشوینده و رفع آلودگی از اماکن با ظرفیت بسیج کرده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان گفت: به منظور مبارزه با بیماری کرونا، ۴۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی درنیروگاه برق بندرعباس تولید شده است.

 حسن سلیمی عصر سه شنبه گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: در پی شیوع بیماری کرونا در استان و لزوم ضدعفونی کردن سطوح در اماکن, معابر, ادارات و نهادهای مختلف ، نیروگاه برق بندرعباس با توجه به رسالت اجتماعی خود و در راستای کمک به نهادهای پزشکی و بهداشتی اقدام به تولید محلول ضدعفونی کرده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: با مشارکت جمعی از فعالان اقتصادی و خیران، مجموعه‌ای از تجهیزات و امکانات پزشکی به ارزش ۱۷ میلیارد ریال به مراکز درمانی استان، جهت مقابله با ویروس کرونا اهدا شد.

محمدرضا صفا روز پنجشنبه گذشته افزود: این کمک ها که در چندین مرحله روانه مراکز درمانی استان شده، شامل شیلد محافظ صورت، دستکش، عینک یک بار مصرف و لباس یک بار مصرف بوده است.

هفته گذشته سامانه خود ارزیابی وضعیت روانشناختی در بحران ویروس کرونا به منظور غربالگری هوشمند افراد جامعه و پیشگیری از آسیب های روانی- اجتماعی ناشی از این بیماری در هرمزگان راه اندازی شد.

غلامحسین رنجبر مدیر کل بهزیستی هرمزگان روز جمعه گفت: افراد باید پس از مراجعه به سامانه، با تکمیل اطلاعات جمعیت شناسی، به سوالات تخصصی پاسخ دهند و در صورتیکه فرد در هر یک از گزینه ها از حد طبیعی عبور کرده باشد، به منظور افزایش دقت در ارزیابی به تناسب نمره، سوالات دیگری را پاسخ خواهد داد و سپس در پایان فرآیند، متناسب با نمره غربالگری، توصیه های روانشناختی را دریافت می کند.

اقتصاد

یکی از مهمترین اخباری که هفته گذشته در هرمزگان اعلام شد، خبر آغاز فعالیت دستگاه های اجرایی با دو سوم کارمندان از ۲۳ فروردین ماه بود.

فریدون همتی استاندار هرمزگان عصر یکشنبه پس از حضور از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس در جلسه ستاد ملی مقابله و مدیریت بیماری کرونا، با اشاره به تصمیمات این ستاد و اعلام خبر مذکور، اظهار داشت: ساعت کار ادارات نیز طبق تصمیم ستاد از ۷ صبح تا ۱۴ عصر می باشد که با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان هر گونه تغییر ساعت کاری اعلام خواهد شد.

هفته گذشته در پی درخواست تلفنی مدیرکل راه آهن استان هرمزگان، با توجه به شرایط موجود و نیاز به کالاهای اساسی، گمرک استان با حمل یکسره کالاهای اساسی موافقت کرد.

ابوالفضل اکبرپور ناظر گمرکات استان هرمزگان روز یکشنبه گذشته گفت: پس از ورود کشتی و پهلوگیری، دستگاه های مجوز دهنده با موافقت گمرک نسبت به نمونه برداری پیش از اظهار اقدام نموده و با ارائه اسناد حمل به گمرک، مجوز بارگیری از سوی گمرک صادر و انتقال مستقیم کالای اساسی از کشتی به قطار صورت خواهد پذیرفت.

رییس اداره بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی هرمزگان گفت: سیل در نیمه اول فروردین ماه جاری ، یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

روح الله رمضان پور روز یکشنبه گذشته درهمین زمینه افزود: سیل اخیر در ۸شهرستان و به یک هزار و ۳۰۰ نفر از کشاورزان خسارت وارد کرده که بیشترین آسیب به شهرهای رودان، میناب، بندرعباس و حاجی آباد است.

با توجه به نامگذاری سال ۹۹ توسط رهبر معظم انقلاب به سال جهش تولید، ۴۵واحد صنعتی غیرفعال تا پایان امسال به چرخه تولید برمی‌گردد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت: همچنین در سال ۹۸ که به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده بود، ۴۱ واحد تولیدی که از سال ۹۳ غیرفعال بودند فعالیت خود را با اشتغال‌زایی ۸۰۰ نفر آغاز کردند.

سید امیر امیری‌زاد افزود: با توجه به تصمیمی که دولت برای برنامه‌های جهش تولید در سال ۹۹ گرفته است، یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی غیر فعال در کشور تا پایان امسال فعال می‌شوند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: ۴۹۳میلیارد ریال اعتبار امسال برای اجرای طرحهای گردشگری استان اختصاص یافته است.

رضا برومند روز جمعه گذشته در گفت وگوبا ایرنا افزود: ازاین مبلغ ۲۴۳میلیارد ریال وام بانکی برای هشت طرح از محل اعتبارات توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و۲۵۰ میلیارد ریال جهت ۴ طرح از محل اعتبارات تبصره ۱۸ هم به صورت تسهیلات پرداخت می شود.

معاون اشتغال وخودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: بیش از هشت هزار نفر از مددجویان و خانواده های زیرپوشش این نهاد ظرف یکسال گذشته مشغول به کار شدند.

عبدالرضا خسروانی هفته گذشته با اعلام این خبر افزود: در مجموع پنج هزار و ۴۶۱ طرح اشتغال شامل۷۸۷ طرح  کشاورزی، ۲۶۲ طرح صیادی، هزار و ۳۱۱ طرح دامداری، هزار و ۵۷۲ طرح خدماتی و هزار و ۵۲۹ طرح در زمینه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی ایجادشد.

معاون امور بازرگانی وتوسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان گفت: ۲۰۰ واحد صنفی متخلف استان درطرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکرده، پلمب شدند.

محمد عباسی روز یکشنبه گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: طبق دستورالعمل های اجرایی ستاد کرونا و طرح فاصله گذاری اجتماعی، واحدهای غیرضروری باید تعطیل باشند.

آموزش عالی

دانشگاه هرمزگان شنبه گذشته اعلام کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا همچنان کلاس‌های درس این دانشگاه به صورت برخط دایر بوده و دانشجویان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

طبق اعلام این دانشگاه تا زمانی که ستاد مبارزی با این بیماری مجوز برگزاری کلاس‌های حضوری را صادر نکند دانشجویان با مراجعه به آدرس https://vc.hormozgan.ac.ir  نسبت به شرکت در کلاس‌ها و یا دانلود محتوای آموزشی اقدام کنند.

کلاس‌های درس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان که به دلیل بیماری کرونا در اسفند سال گذشته تعطیل شده بود به صورت برخط دایر شده است.

مازیار یحیوی رییس کمیسیون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان روز شنبه گذشته گفت: از اواخر اسفند سال گذشته سامانه آموزش برخط دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است.

قضایی، نظامی، انتظامی

۳ ‌هزار و ۵۰ هکتار و ۲هزار و ۷۲۰ مترمربع از اراضی ملی استان هرمزگان در سال گذشته(۹۸) از سوی دادگستری این استان رفع تصرف و از دست سودجویان خارج شد.

علی صالحی رییس کل دادگستری استان هرمزگان روز یکشنبه گذشته تاکید کرد: پرونده هایی که در ارتباط با تخلفات و دست اندازی به اراضی ملی و دولتی در مراجع قضایی استان تشکیل و مطرح شده در دستورکار دستگاه قضایی هرمزگان قرار دارد و با جدیت سرعت رسیدگی می شود.

هفته گذشته با همکاری مشترک پلیس مبارزه با مواد مخدر استان و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در بندرعباس یک کانتینر حامل ۱۶۱ کیلوگرم ماده مخدر شیشه توقیف شد.

مدیرکل زندان های هرمزگان گفت: ۲۰۲ زندانی دیه وجرائم غیر عمد ظرف یکسال گذشته از زندان های استان آزاد شدند.

مصطفی کیشانی روز سه شنبه گذشته در بازدید از زندان های استان افزود: بدهی این افراد بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال بوده که با تلاش مددکاران بخشی از این مبلغ از شاکیان تخفیف گرفته شد.

زیردریایی کلاس غدیر که در مراحل تعمیر اساسی قرارداشت، صبح چهارشنبه گذشته در بندرعباس به ناوگان زیرسطحی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

آیین الحاق زیردریایی کلاس غدیر با حضور امیر دریادار دوم فاضل نیا فرمانده کارخانجات نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان منطقه یکم این نیرو انجام شد.

نقطه قوت کلاس غدیر ابعاد کوچک آن است که قابل کشف و رهگیری نیست در مقابل می‌تواند با حمل اژدرهای هوشمند تهدید زیادی را متوجه دشمن کند. از دیگر توانایی‌های آن می توان به توانایی بالا در انهدام دشمن اشاره کرد.

منابع طبیعی

بارندگی های فروردین ماه جاری موجب ذخیره سازی ۷۰میلیون مترمکعب آب درسازه‌های آبخیزداری استان هرمزگان شد.

امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان روز دوشنبه گذشته گفت: جمع شدن این میزان آبگیری در سازه‌های شهرستان های رودان، سیریک و بشاگرد بر اثر بارش‌ها، معادل صد در صد سدهای هرمزگان را فرا گرفته است.

فرهنگی

ویژه برنامه نسیم انتظار با هدف ایجاد نشاط و طراوت در جامعه به مناسبت ولادت منجی عالم بشریت، از صبح دوشنبه گذشته در هرمزگان آغاز شد.

حجت الاسلام حسین مهدیان مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: ویژه برنامه نسیم انتظار تا جمعه ادامه می‌یابد و یکی از مهمترین بخش‌های این ویژه برنامه حرکت کاروان‌های شادی در شهرها است.

آسمان جای جای استان هرمزگان شامگاه چهارشنبه گذشته همزمان با شب نیمه شعبان نورافشانی شد و بانگ یا مهدی (عج) در این خطه نیلگون خلیج فارس طنین انداز شد.

مردم ولایت مدار هرمزگان ساعت ۲۱ شامگاه چهارشنبه هم نوا با دیگر مردم ایران زمین طنین یا مهدی ادرکنی سردادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.