رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پیام قدردانی از این انجمن گفت: خدمت درنظام اسلامی  و حفاظت از محیط زیست که براساس اصل پنجاهم قانون اساسی یک وظیفه عمومی است، افتخار بزرگی بوده که خداوند آن را به شایستگان سپرده است.
عیسی کلانتری، همکاری و تلاش مجددانه انجمن دوستداران طبیعت خمیر در حفاظت از زیست بوم های ارزشمند تالابی را ارج نهاده و بیان داشت: این گروه مردمی زیست محیطی شایسته لوح تقدیر در بخش مشارکت های مردمی در سال ۱۳۹۸ شده است،


مدیر انجمن گروه دوستداران طبیعت خمیر نیز با ابراز خرسندی از دریافت این عنوان گفت: آموزش علمی و واگذاری مسوولیت حفاظت تالاب به مردم و جوامع محلی، در راستای حس مسوولیت پذیری جوامع محلی در خصوص تالاب ها و اهمیت آن ها نسبت به زیستگاه جانداران مختلف صورت گرفته که این گروه مهم ترین فعالیت خود را در این زمینه قرارداده است.
مهشید امیر روز دوشنبه در گفت وگو باایرنا افزود: هم افزایی وهمکاری بین مردم، جوامع و صیادان با نهادهای نظارتی مربوط به تالاب در شهر خمیر به واسطه این گروه صورت گرفته که نتیجه آن واگذارکردن حفاظت از تالاب ها به خود مردم است.
وی بیان داشت: عوامل یادشده همراه با آموزش چهره به چهره، برگزاری متینگ، نشست ها و سخنرانی ها باعث جذب مشارکت بالای مردم درفعالیت های زیست محیطی ونگهداری تالاب ها بوده است.
مدیر انجمن گروه دوستداران طبیعت خمیر اظهارداشت: فعالیت های اجتماعی این گروه باعث وجود یک خواست واراده اجتماعی در سطح شهر و بین مردمان مجاور تالاب شده و باعث گردیده جوامع محلی بیش از گذشته تالاب را مورد صیانت و حفاظت قرار دهند.
امیر ابرازداشت: فعالیت گروه دوستداران طبیعت بندرخمیر درسال های اخیر حول محور عوامل یادشده بوده که مورد قبول مجموعه محیط زیست و دفتر مربوط به تالاب های کشور بوده است.

انجمن دوستداران طبیعت خمیر در سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون دارای ۱۱۷نفر عضو است.
بندرخمیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تالابی جنوب ایران در کنار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور به نام تالاب خورِخوران با وسعتی حدود یکصد هزارهکتار قراردارد که این تالاب در آستانه ثبت جهانی شدن است.
طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، با  حفظ تالاب از سوی اهالی منطقه خمیر و وجود هم‌مرزی شهری با ۳۵ کیلومتر نوار ساحلی تالابی، تاکنون کوچک‌ترین تعرضی به این پهنه زیست محیطی گزارش نشده است.
اولین معاهده بین‌المللی زیست محیطی در سال ۱۳۴۹ خورشیدی شکل گرفت که به «کنوانسیون رامسر» مشهور شد؛ در آن سال حدود ۱۸ کشور عضو این کنوانسیون شدند اما امروز ۱۷۱ کشور عضو هستند و تالاب‌های زیادی را پوشش می‌دهند.
۲۵ مجموعه تالابی ایران در کنوانسیون زیست محیطی رامسر به ثبت رسیده است  که ١.۴ میلیون هکتار مساحت کل تالاب‌های کشور را به خود اختصاص داده است.
 کمبود آب و تامین حقابه تالاب‌ها، آلودگی‌ فاضلاب‌های شهری - روستایی و زهاب‌های کشاورزی و پساب‌های صنعتی، تغییر کاربری غیر مجاز تالاب‌ها که بیشتر تالاب‌های شمال کشور با آن مواجه هستند و ورود گونه‌های مهاجم و غیر بومی مضر مانند ماهی تیلاپیا در تالاب شادگان و سنبل آبی در انزلی؛ عوامل تهدید تالاب‌های کشور هستند.
شهرستان بندرخمیر با ۵۶ هزار نفر جمعیت در ۷۵ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.