وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى گفت: فرهنگ و هنر هویت و شناسنامه  ایران و ایرانى است، اگر فرهنگ را از دست دهیم، هویتمان نیز از دست می‌رود.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، سیدعباس صالحى در نشستی با اهالى فرهنگ و هنر و رسانه استان هرمزگان عنوان کرد: برخى از جوامع چنین نسبتى با فرهنگ و هنر ندارند، اما هنر و فرهنگ روح ایران است، بی‌توجهی به این حوزه بی‌توجهی به روح افراد جامعه است.

وى با اشاره به اینکه سایر حوزه‌های اجتماعى بیش از گذشته به فرهنگ و هنر نیازمندند، ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگى و هنرى در جامعه نشاط را به ارمغان می‌آورد.

صالحی بیان کرد: طبق چشم‌اندازی که براى صنعت گردشگرى برنامه‌ریزی شده، ورود ١٠میلیون نفر گردشگر به‌صورت سالانه به استان هرمزگان پیش‌بینی شده است، تحقق این چشم‌انداز بدون توجه به فرهنگ و هنر امکان‌پذیر نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى تصریح کرد: هرچه افق پیش روى کشور براى گردشگرى بیشتر باشد، توجه بیشتر به فرهنگ و هنر ضرورى است.

وى با بیان اینکه فرهنگ و هنر به دلیل کمک به اشتغال‌زایی در جامعه توجه بیشترى می‌طلبد، خاطرنشان کرد: این حوزه باید توسط مسئولان حکومتى جدى گرفته شود، براى مثال یک‌میلیون و ٥٠٠ هزار نفر فارغ‌التحصیل بیکار در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد، ما مدیون فرهنگ و هنر هستیم اما شرایط خوبى براى فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها نداریم.

صالحى با اشاره به اینکه حوزه فرهنگى، حوزه اقتصادى نیز به شمار می‌آید، افزود: اقتصاد و فرهنگ در کنار یکدیگر براى جامعه بسیار ضرورى است.

وى با بیان اینکه تولید محتوای صنعتى در جهان قابل‌توجه است، ادامه داد: براى مثال طبق اشاره رئیس انجمن مد و لباس استان هرمزگان حدود ٥٠٠ هزار نفر در حوزه مد و لباس مشغول به کار هستند، ٦٧درصد صنعت مد خلاق به حوزه فرهنگى مربوط است.

صالحى با اشاره به اینکه فرصت‌های شغلى مناسبى در استان هرمزگان وجود دارد، خاطرنشان کرد: طى این سفر فراهم آورى شرایط براى پیشرفت زیرساخت‌های فرهنگى و هنرى صورت گرفت، هرمزگان با توانمندى و قابلیت و همچنین توجه ویژه استاندار خود می‌تواند قدم‌های خوبى در راستاى فعالیت‌های فرهنگى و هنرى بردارد.

وى افزود: مقررشده که تعدادى از بانک‌ها و نیز صندوق کارآفرینى امید وام‌هایی را براى فعالان هنر و فرهنگ اختصاص دهند.

صالحى با بیان اینکه ایده شبکه شهرهاى خلاق شکل گرفته است، عنوان کرد: با تقویت نگاه فرهنگ و هنر هم‌افزایی در این حوزه افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول اظهار کرد: استان هرمزگان سیزدهمین استانى است که براى امضاى تفاهم‌نامه توسعه فرهنگى به آن سفر کرده‌ام که در ١٢ استان پیشین مبلغ ٨٠٠ میلیارد تومان اعتبار براى توسعه فرهنگ آن‌ها تخصیص یافت.

وى با اشاره به اینکه تمام توان خود را به کار می‌گیریم که دیگر شهر بدون سینما نداشته باشیم، ابراز کرد: طى این سفر نیز مقرر شد سینما امید استان ایجاد شود.

صالحى با بیان اینکه بازاریابى فرهنگ و هنر بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: متأسفانه در برخى از انجمن‌ها براى اهالى فرهنگ و هنر حتى میز و صندلى نیز کم است، همچنین تقویت کسب‌وکارهای فرهنگى سبب ایجاد همدلى خواهد شد، همدلى در خصوص دغدغه‌های مشترک موجود در چنین شرایطى لازم و ضرورى است.

وى در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل فرهنگ غنى و رنگارنگ موجود در استان هرمزگان حفظ آن بسیار اهمیت دارد.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى در این نشست ضمن ارائه پاره‌ای از توضیحات در خصوص مشکلات موجود در عرصه فرهنگ و هنر و رسانه به برخى از سؤالات حضار پاسخ داد. همچنین لازم به ذکر است در پایان این نشست از استاد منصور نعیمى و استاد حسین پریش، پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان هرمزگان قدردانى شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.