به گزار ایرنا، الله مراد عفیفی پور عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مانور از نقطه انشعاب ریلی در بندرعباس آغاز و پس از انجام عملیات تخلیه و بارگیری واگن‌ها و تشکیل رام قطار در محوطه مانوری بندر و در نهایت صدور مجوز حرکت قطار به سمت مقصد نهایی انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: قطار بارگیری شده امروز سه شنبه 10 اردیبهشت مصادف با روز ملی خلیج فارس به سمت آپرین تهران حرکت کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده سعی بر آن داریم تا با تمرکز بر ظرفیت ها و توانمندی های بندر شهید رجایی و دو پایانه ریلی- کانتینری ایجاد شده در این بندر و با حمایت و پشتیبانی راه آهن، گمرک و شرکت های کارگزار ریلی، مشوق ها و انگیزه های لازم برای صاحبان کالا را برای بهره گیری افزونتر از حمل ریلی مضاعف شود.
عفیفی پور با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در زمینه گسترش شبکه ریلی در بندر شهید رجایی و توسعه زیرساخت‌های حمل ‌و نقل چند وجهی گفت: این بندر به‌دلیل وسعت مناسب خطوط ریلی، اتصال به شبکه سراسری ریلی و حضور در راس کریدور شمال-جنوب به ‌عنوان یکی از نقاط محوری و مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی- ریلی کالا به کشورهای همسایه به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه بخشی از حمل کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در بندر شهید رجایی از طریق 60 کیلومتر خط ریل در این بندر انجام می شود، افزود: سهم حمل و نقل ریلی کالا در این بندر تا پایان سال جاری از 7 درصد به بیش از 12 درصد افزایش خواهد یافت.
بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران است که 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.
بندر شهید رجایی با 18 دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتینری) و 40 پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است.
بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و آزاد سازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه، به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است و هیات دولت در تاریخ 22 تیرماه سال 1384 در مصوبه ای بر این نامگذاری مُهر تایید زد.
سردار امام قلی خان در این روز (21آوریل 1622میلادی) موفق شد به 117 سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به مورد تهاجم قرار گرفتن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران توسط ایادی استکبار جهانی بویژه برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و تلاش آنان برای تحریف نام تاریخی این خلیج، به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی این روز را انتخاب کرده اند.
دبیرخانه دایمی جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس به علت قرابت تاریخی و مرکزیت فرهنگی در بندرعباس واقع شده و سایر استان ها نیز در آن مشارکت فعال دارند.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.