به گزارش ایرنا، محمد رضا ایدون روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: وضعیت بارندگی در سال آبی گذشته نشان از کاهش 95 درصدی بارش ها در استان هرمزگان دارد.
وی بیان داشت: این رقم در سال آبی (97-96) برابر با 64.72 میلی ‌متر بوده که نسبت به متوسط درازمدت 65 درصد و نسبت به سال آبی(96-95 )حدود 95 درصد کاهش داشته است.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: میزان بارش‌ های ثبت‌ شده در مهرماه امسال (سال آبی جدید) نیز به ‌طور متوسط حدود هفت میلی ‌متر گزارش‌ شد که بیشترین مقدار مربوط به ایستگاه‌های هرنگ (بستک)، فین (بندرعباس)، رودان،بستک و حاجی ‌آباد بوده است.
ایدون اضافه کرد: بیشترین میزان بارندگی های هرمزگان طی این مدت در بخش های غرب و شمال غربی استان گزارش شده و سایر مناطق به ویژه شرق و مرکز استان بارش مناسبی نداشته است.
خشکسالی و کم آبی طی 2 دهه گذشته در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است. هم اکنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.
از مجموع 84 دشت موجود در هرمزگان، 35 دشت ممنوعه و 4 دشت نیز ممنوعه بحرانی هستند.
آب سد استقلال میناب نیز به حجم مرده رسیده و سه میلیون مترمکعب نیز از حجم مرده برداشت شده است. ذخیره سدهای شمیل و نیان نیز به پایان رسیده و آب سایر سدهای ذخیره ای کوچک در هرمزگان نیز تمام شده و حجم آب سد جگین نیز 100میلیون مترمکعب اعلام شده است.
7195/2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.