آهنگ توسعه این شهر صنعتی به ویژه در 6 سال اخیر محسوس است و در کنار آن مزایایی چون منطقه وی‍ژه اقتصادی،‌ هاب سوخت،‌ گمرک، سیستم ترانزیت ریلی و امکانات جانبی متعددی وجود دارد که آن را به قطب با اهمیتی در اقتصاد ایران تبدیل کرده است.
ساوه به دلیل نزدیکی به پایتخت و موقعیت ارتباطی کلیدی در اتصال مناطق شمال به جنوب و غرب به مرکز ایران از اهمیت خاصی برای فعالیت صنعتگران و تولیدکنندگان برخوردار است و سرمایه گذاری در شهر صنعتی کاوه توجیه اقتصادی بالایی دارد.
«داود ناصری امید» معاون امور شهری شرکت شهر صنعتی کاوه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص این مجموعه صنعتی توضیح داد: یکی از دلایل توسعه و پیشرفت شهر صنعتی کاوه اعمال شیوه های مدرن مدیریتی و حذف بسیاری از روندهای دست و پاگیر اداری است که در نگاه مدیران این مجموعه نمود عملی یافته است.
وی افزود: نزدیک 500 واحد صنعتی در شهر صنعتی کاوه مستقر است که بخش قابل ملاحظه ای از این صنایع قدمت بالایی دارند و در کشور به عنوان برند شناخته شده اند و در رونق تولید و توسعه اقتصادی کشور نقش جدی دارند.
معاون امور شهری شرکت شهر صنعتی کاوه اظهار داشت: شیشه فلوت کاوه، شرکت رانی، شرکت های داروسازی و صنایع غذایی از جمله واحدهای بزرگ و با ریشه در شهر صنعتی کاوه هستند که با وجود مشکلات اقتصادی همچنان در عرصه تولید ایستاده اند و در خدمت اهداف اقتصادی کشور و تامین مایحتاج بخش های مختلف هستند.
ناصری امید گفت: شرکت شهر صنعتی کاوه یک تجربه مدیریت واحد شهری را به اجرا گذاشته و تمام زیرساخت های لازم را برای ذینفعان خود آماده کرده است تا زمینه برای جذب و حضور سرمایه گذاران در این منطقه همواره مهیا باشد.
وی ادامه داد: کمبود آب یکی از معضلات جدی شهر صنعتی کاوه بود که با تامین اعتبار مورد نیاز خط انتقال آب از 35 کیلومتری ساوه به سمت همدان در حال اجرا است و امید می رود که تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
معاون امور شهری شرکت شهر صنعتی کاوه عنوان کرد: حمایت و همراهی مسئولان برای تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در این شهر صنعتی نیاز است زیرا تعلل در این مهم می تواند آسیب زا باشد و روند تولید و اشتغال در سطح کارگاهی 2 هزار و 500 هکتاری این مجموعه تولیدی را متاثر کند.
ناصری امید گفت: تمامی تلاش به کار گرفته شده تا با تامین 100 هکتار زمین نسبت به ساخت انبار و بارانداز منطقه ویژه و هاب سوخت اقدام شود.
وی در خصوص مزیت های مهم شهر صنعتی کاوه عنوان کرد: وجود زیرساخت‌های مطلوب از جمله هتل بین المللی، اماکن مسکونی، دسترسی به مدارس و دانشگاه، وجود ریل راه آهن اختصاصی و سایر امکانات سرمایه گذاران رغبت مناسبی برای حضور در این کانون صنعتی باسابقه دارند.
معاون امور شهری شرکت شهر صنعتی کاوه گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این ناحیه از اقدامات موثری بود که توسط مدیران شهر صنعتی کاوه در سال 91 انجام شد و نقش محوری در بهبود کمی و کیفی صادرات و واردات کالاهای تولیدی و نیز مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های فعال این منطقه داشته است.
ناصری امید همچنین وجود تاسیسات مناسب مخابراتی و امکان استفاده از خدمات فیبرنوری در داخل شهر صنعتی و استقرار پست های برق 400 و 230 کیلوولت و نیز چهار پست برق 63 کیلو ولت را از مزیت های دیگر شهر صنعتی کاوه برشمرد.
وی، در مورد هاب سوخت و فعالیت های آن‌ اظهار داشت: مشتقات نفتی هشت استان کشور از جمله پایتخت از طریق هاب سوخت کاوه ترانزیت و به کشورهای آسیای میانه و سایر همسایگان صادر می شود.
ناصری امید افزود: تصفیه خانه فاضلاب و پساب های صنعتی در این شهر صنعتی به منظور جلوگیری از هرگونه آلایندگی و آسیب به محیط زیست ایجاد شده و از خروجی پساب آن برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود.
وی، به راه اندازی ریل راه آهن برای ترانزیت کالا در شهر صنعتی کاوه اشاره کرد و گفت: در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال میزان خدمات ترانزیتی این خط ریلی افزون بر 209 درصد رشد داشته است.
معاون امور شهری شرکت شهر صنعتی کاوه توضیح داد: 60 هزار متر مربع فضای انبار سرپوشیده به تازگی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه ایجاد شده که با بهره گیری از این ظرفیت، واحدهای تولیدی و صنایع فعال در شهر صنعتی کاوه امکان انباشت و نگهداری بهینه تولیدات و مواد وارداتی خود را دارند بدون آنکه مانند گذشته برای نگهداری کالاها از ظرفیت های بنادر دوردست کشور استفاده کنند و این مسئله در کاهش هزینه های تولید تاثیر زیادی داشته است.
ناصری امید به فعالیت های گمرک مستقر در شهر صنعتی کاوه اشاره کرد و گفت: در بهار امسال افزون بر یکهزار و 54 تن واردات و صادرات از گمرک شهر صنعتی منطقه ویژه کاوه انجام شد.
وی افزود: بخش اعظم کالاهای وارداتی اظهار شده در گمرک شهر صنعتی کاوه مواد مصرفی حوزه تولید بوده و در در بخش صادرات نیز تولیدات صنایع از جمله کاشی،نوشیدنی های رانی و سایر مواد غذایی و صنعتی از عمده اقلام بوده است.
معاون امور شهری شرکت شهر صنعتی کاوه افزود: در منطقه ویژه اقتصادی کاوه حدود 60 هزار متر مربع فضای بسته با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز از قبیل گاز کشی، برقرسانی و استقرار شبکه فیبر نوری اجرا شده است.
وی،را اندازی و اسقرار باسکول ریلی با هزینه پنج میلیارد ریال، ایجاد ساختمان جدید واحد گمرک، ساخت سوله به مساحت هشت هزار و 500 متر مربع در داخل هاب سوخت، ایجاد خط انتقال آب، ترمیم معابر سطح شهر، بازسازی هتل بین المللی کاوه، انجام خدمات رفاهی توسعه و به روزرسانی تجهیزات آتش نشانی را از دیگر فعالیت های صورت گرفته در شهر صنعتی کاوه عنوان کرد.
ساختار مدیریت توانمند در شهر صنعتی ساوه الگویی برای سایر مجموعه های صنعتی است تا در شرایط دشوار اقتصادی با تکمیل زنجیره نیازهای زیرساختی بتوانند بهره وری در کار را به حداکثر رسانده و مصداقی برای اقتصاد درون زا و باروری توان داخلی در عرصه اقتصاد باشند.
ساوه دومین کانون جمعیت و قطب تولید و صنعت استان مرکزی پس از اراک است.

6539 /6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.