به گزارش ایرنا، مجید شارقی روز چهارشنبه در نشست خبری اعضای شورای حمل و نقل استان مرکزی به مناسبت هفته حمل و نقل، افزود: توان پیمانکاران برای اجرای طرح های ساخت و توسعه راه ها محدود است و در صورت تامین نشدن مطالبات پیمانکاران ظرف 2 سال آتی مشکلات جدی بروز می کند.
وی اظهار کرد: هزینه ساخت راه ها سنگین است به طوری که برای ساخت هر یک کیلومتر راه 20 میلیارد ریال منابع صرف می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: در سال گذشته 680 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع استان و ملی در حوزه ساخت و توسعه راه ها در استان پیش بینی شد که 410 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات اسنادی در بازه زمانی یک و 2 ساله تخصیص داده شده است.
شارقی افزود: در سال جاری نیز در حوزه راه سازی 380 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و 330 میلیارد ریال هم استانی برای این استان پیش بینی شده اما، تاکنون هیچ اعتباری اختصاص داده نشده است.
وی اظهار کرد: تقاطع غیرهم سطح سنجان از طرح های شاخص معاونت ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی است که با 600 متر طول با 15 دهنه پل در سال جاری کلید خورده و تاکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی استان مرکزی گفت: 50 میلیارد ریال امسال برای این طرح اعتبار اسنادی تخصیص یافته است که تحقق اعتبار اسنادی آن تاکنون 20 میلیارد و 800 میلیون ریال بوده است.
شارقی افزود: تعریض و روکش محور آشتیان - راهجرد به طول 41 کیلومتر، ساخت باند محور حاجی آباد محلات به طول 17 کیلومتر، تقاطع غیرهم سطح فرمهین، روکشی آسفالت پل دوآب خنداب، ساخت باند دوم محور شازند - ازنا، ساخت باند دوم محور دلیجان - نراق ، ساخت باند دوم محور خیمن الیگودرز به طول 35 کیلومتر، ساخت باند دوم محور اراک - فرمهین به طول 43 کیلومتر، ساخت محور خمین - محلات، ساخت باند دوم محور توره - بروجرد از طرح های در دست اقدام معاونت ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی است.
شارقی افزود: امسال 48 درصد اعتبارات برای 124 طرح اداره کل راه و شهرستازی استان مرکزی تخصیص شده که مبادله موافقت نامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان انجام گرفته و در مرحله مناقصه است.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: از مجموع 39 هزار واحد مسکن مهر در استان مرکزی 36 هزار و 37 واحد به متقاضیان تحویل داده شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: 2 هزار و 700 واحد باقی مانده متعلق به واحدهای خود مالک است که از تسهیلات مسکن مهر برای ساخت استفاده کرده اند.
شارقی افزود: تعهد دولت در ساخت و تحویل مسکن مهر در استان مرکزی به اتمام رسیده است.
وی اظهار کرد:واگذاری زمین به 24 خانواده 2 معلول و چهار هکتار زمین به بخش گردشگری از دیگر فعالیت های حوزه املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی است.
مدیرکل راه آهن اراک نیز در این نشست گفت: قطار سریع سیر اراک - قم طرح بزرگ در دست اقدام این حوزه است که از طریق فاینانس با راه آهن ایتالیا انجام می شود.
سیدجلال الدین کوکنار افزود: قطار حومه ای مهاجران - اراک به طول 12 کیلومتر و نیز قطار حومه ای اراک - شهر امیر کبیر از جمله طرح هایی است که باعملیاتی شدن آن ها به شبکه ریل سراسری متصل خواهند شد.
وی اظهار کرد: بندر خشک و راه آهن اراک - خمین از دیگر طرح های مورد مطالعه و در دست اقدام در حوزه راه آهن است که با راه اندازی راه آهن اراک - خمین، خطوط ریلی استان مرکزی به شمال، جنوب و غرب کشور متصل می شود.
مدیرکل راه آهن اراک در ادامه گفت: تعویض ریل های قدیمی در استان موجب افزایش سرعت از 120 کیلومتر به 140 کیلومتر شده است.
کوکنار افزود: راه آهن استان مرکزی امسال در بخش بار 17 درصد، در بخش بارگیری و تخلیه 270 درصد و در جابه جایی مسافر با ضریب اشغال قطار مشهد - اراک 80 درصد رشد داشته است.
وی اظهار کرد: با صرف 12 میلیارد ریال 15 ایستگاه راه آهن استان به سیستم علائم الکترونیکی ارتقا یافته اند.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی نیز گفت: میزان بارش های امسال نسبت به بلند مدت پارسال 80 درصد کاهش دارد.
مرتضی ذوالفقاری افزود: پیش بینی می شود درهفته آینده با ورود یک جبهه هوای بارشی به استان مرکزی شاهد بارش اولین برف زمستانی با مقدار مناسب در استان باشیم.
وی اظهار کرد: در سال جاری برای افزایش ایمنی در محدوده شهری هشت دستگاه زیرگذر ساخته شده است.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی گفت: 2 ایستگاه هواشناسی در زرندیه و فراهان در حال ساخت است و در برنامه ششم توسعه، ساخت چهار ایستگاه هواشناسی پیشنهاد شده که 2 ایستگاه آن جاده ای است.
ذوالفقاری افزود: ایستگاه های جاده ای برخط هستند و اطلاعات داده و دیتا ثبت می شود و به کار گیری نیروی انسانی در این ایستگاه ها به یک سوم کاهش پیدا می کند.
وی اظهار کرد: پایش لحظه ای در 24 نقطه استان انجام می شود و اطلاعات آن در اختیار کاربران قرار می گیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی نیز گفت: 250 گروه امداد زمستانی آماده ارایه خدمات در محورهای ارتباطی استان هستند و 60 هزارتن نمک و ماسه تامین شده است.
علی زندی فر افزود: 32 راهدار خانه ثابت و هفت راهدار خانه سیار نیز آماده ارایه خدمات به هنگام بارش های جوی و بازگشایی معابر در سطح محورهای استان در نظر گرفته شده اند.
وی اظهار کرد: 32 نقطه حادثه خیز از محورهای ارتباطی استان آشکار سازی و رفع خطر انجام شده است و اکنون در هیچ محوری از استان تصادفات حجمی وجود ندارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی گفت: در شبانه روز 350 هزار خودرو از محورهای ارتباطی استان مرکزی عبور می کنند که به طور نسبی منجر به 20 تصادف می شود و 30 تا 40 درصد این سوانح رانندگی به علت واژگونی خودرو اتفاق می افتد.
زندی فر افزود: یکی از راه های کاهش تصادفات جاده ای استفاده از تجهیزات هوشمند بدون حضور انسان است به همین منظور 22 دوربین تخلفات رانندگان را به صورت لحظه ای در محورهای ارتباطی استان مرکزی ثبت می کند.
6 هزار و 426 کیلومتر طول محورهای استان مرکزی است که شامل 210 کیلومتر آزاد راه، 368 کیلومتر بزرگراه، 482 کیلومتر راه اصلی ، 914 کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و 434 کیلومتر اره روستایی است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده: مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.