به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز چهارشنبه در نشست بررسی مسائل زیست محیطی تالاب کویری میقان در محل معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی، افزود: باید کمیته ای متشکل از دفتر فنی استانداری، اداره کل حفاظت محیط زیست، سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت آب منطقه ای، منابع طبیعی، شورای اسلامی شهر اراک و سازمان های مردم نهاد تشکیل و شرایط تالاب میقان به صورت کارشناسی بررسی شود.
وی ادامه داد: این کمیته موظف است نسبت به بررسی دقیق انجام اقدامات صورت گرفته برای احیای تالاب، میزان برداشت شرکت املاح معدنی، برگشت باطله های این شرکت و بازسازی چاله های ایجاد شده، احداث پل ها و آبراهه های تعادل سطح آب تالاب، میزان دقیق فضای سبز اجرا شده و سایر موارد اقدام فوری کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی بیان کرد: این کمیته باید حداکثر تا پایان دی ماه امسال گزارش خود را تکمیل و به کارگروه بررسی مسائل زیست محیطی تالاب کویری میقان ارائه کند و تا آن زمان، شرکت املاح معدنی حق برداشت را ندارد.
فیلی اضافه کرد: براساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک و به منظور احیای تالاب میقان، علاوه بر مدیریت آبریزهای حوزه تالاب، بالغ بر 50 درصد پساب فاضلاب شهر اراک به تالاب میقان تزریق می گردد که نقش مهمی در حفظ این تالاب داشته است.
وی تاکید کرد: اداره کل منابع طبیعی نیز موظف است 50 هکتار از اراضی قابل کشت تالاب میقان شناسایی و به اداره کل حفاظت محیط زیست معرفی کند تا در طرح افزایش سطح فضای سبز این منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اظهار کرد: تالاب کویری میقان در حاشیه کلانشهر اراک واقع شده و تاثیر مستقیم بر آب و هوا و اقلیم این منطقه دارد و حیات این تالاب با زیست مردم اراک گره خورده و به همین منظور، مدیریت بهینه بر آن ضروری است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع 25 هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن 10 تا 12 هکتار برآورد شده و این دریاچه فصلی است و از منابع مقطعی منطقه تغذیه می شود.
سالانه بین 10 تا 15 هزار قطعه پرنده مهاجر در فصل پاییز به تالاب کویری میقان اراک مهاجرت می کنند که یکی از این گونه های شاخص، درنای خاکستری است.
3017/3075/ خبرنگار: مصطفی مجللی*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.