رامین اخلاصی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: شهرستان تفرش دارای 10 هزار و 200 هکتار اراضی کشاورزی است که سه هزار و 400 هکتار آن آبی و 6 هزار و 800 هکتار اراضی نیز زیر کشت دیم است و با توجه به بهره وری و مصرف بهینه آب به واسطه آبیاری تحت فشار باید افزایش بهره مندی از سیستم نوین آبیاری در کشاورزی دنبال شود.
وی افزود: تفرش همچنین یک هزار و 500 هکتار باغات مجهز به 2 سیستم آبیاری تحت فشار دارد.
اخلاصی گفت: 230 رشته قنات در تفرش وجود دارد که آب مورد نیاز کشاورزی را از دبی پنج لیتر تا 200 لیتر در ثانیه تامین می کند
وی افزود: کانال آبیاری تفرش 95 کیلومتر و به صورت سنتی است و برنامه افزایش بهره وری تا 70 درصد و کاهش تلفات و هدررفت آب تا 30 درصد در دست انجام است.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تفرش بیان کرد: 45 کیلومتر از این کانال برای ارتقاء بهره وری به صورت بتنی و عایق بندی اصلاح شده است و بقیه نیازمند تامین منابع مالی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفرش گفت: بر اساس برنامه پنج تا 10 ساله باید اصلاح کانال های انتقال آب با توجه به اعتبارات تخصیصی به جهت بهره وری اجرایی شود.
وی اظهار کرد: 320 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تحت سیستم آبیاری تحت فشار است و برای افزایش این سطح موانعی همچون خرد بودن سطح اراضی زیر کشت وجود دارد.
اخلاصی تصریح کرد: به منظور اجرای سیستم آبیاری نوین و بهره مندی از تسهیلات دولتی اراضی باید بیش از یک هکتار وسعت داشته باشد اما اغلب اراضی کشاورزی تفرش کمتر از یک هکتار است که مشمول تسهیلات مناسب دولتی برای استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار نمی شوند در همین راستا باید از راهکار تجمیع و یکپارچه سازی اراضی استفاده شود.
وی افزود: 85 درصد تسهیلات استفاده از سیستم نوین آبیاری تحت فشار توسط دولت به صورت یارانه پرداخت می شود که این امر در توسعه بهره مندی از این سیستم و مصرف بهینه آب گام بزرگی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفرش افزود: یک میلیارد و 300 میلیون ریال برای لایروبی هشت قنات تفرش و همچنین در زمینه انتقال آب سه کانال صرف شده است و بخش قابل ملاحظه ای از دشت این شهرستان نیز زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.
اخلاصی تاکید کرد: در آبیاری بارانی حدود 80 درصد بهره وری آب افزایش می یابد اما، در سیستم آبیاری تحت فشار بهره وری منابع آبی تا 95 درصد است.
شهرستان تفرش یکی از توابع استان مرکزی با جمعیت بیش از 25 هزار نفر در 95 کیلومتری اراک واقع شده است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.