آیین سیزده به در یا روز طبیعت از سنت های کهن و دیرین مردم ایران زمین است تا حسن ختامی بر جشن آمدن بهار و سبزه و فروانی نعمت و برکت باشد اما امسال داستان با هر سالی تفاوت داشت.

شیوع ویروس کرونا همه مناسبات نوروز و سال نو از چهارشنبه سوری تا دید و بازدیدهای نوروزی و حالا هم سیزده به در را تحت تاثیر خود قرار داد و مردم نتوانستند روی هم را ببینند و به همدیگر شادباش بگویند هرچند فضای مجازی تا حد زیادی خلا حضور فیزیکی افراد و خانواده ها در کنار هم را پر کرد.

طبق تجربه ای که از نخستین هفته های شیوع کرونا در ساوه وجود داشت، انتظار می رفت که در روز سیزدهم فروردین هم مردم چندان مساله در خانه ماندن را رعایت نکنند و به دامان طبیعت بروند اما مشاهدات و گزارش های تصویری خبرنگار ایرنا نشان داد که ورق به گونه ای دیگر رقم خورده و اهالی ساوه بهترین مکان برای ادای این رسم دیرین را چهاردیواری امن منازل خود می دانند.

در کف خیابان و بلوارها و حتی جاده های برون شهری هرچه گشتیم سبزه های گره زده هفت سین را نیافتیم، شهر در سکوتی خوشایند بود و طبیعت هم گویی بابت آرامشی که دارد، سپاسگزار است.

در خیابان های شهر مواردی از تردد خودروها مشاهده می شد که اغلب آنها از سوی فرمانداری و نیروی انتظامی دارای مجوز بودند و متعلق به ارگان های امدادی و خدمات رسان بودند؛‌ حضور نیروی انتظامی و ماموران راهنمایی و رانندگی در کنار اقداماتی که قبلا از سوی شهرداری و راهداری برای مسدودسازی مسیرهای ورودی به بوستان های شهر از قبیل دریاچه، بام ساوه، پارک جنگلی و ورودی سد الغدیر و جاده یولاق نیز به رفتار تحسین برانگیز شهروندان کمک کرد.

از ساعت 9 صبح همراه با فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ساوه در بسیاری از محورهای درون شهر و تفرجگاه ها از جمله سد الغدیر بازدید کردیم و از هر محل تصاویری تهیه کردیم که نشان از سکوت و خلوتی درون و بیرون شهر بود.

این وسط عده ای از جوانان با موتورسیکلت قصد رفتن به سمت بیرون از شهر را داشتند که با راهنمایی نیروی انتظامی از ادامه حرکت خود منصرف شدند، خودروهایی که اغلب متعلق به مردم روستاهای اطراف سد و منطقه یل آباد و یولاق بود نیز تردد داشتند اما آنها نه به قصد سیزده به در بلکه برای رسیدگی به باغ و مزارع شان راهی منطقه بودند و خانواده نیز همراهشان نبود.

در میادین یل آباد، سرداران، ابتدای خیابان آزادی، پلیس راه جاده قدیم به سمت همدان، کمربندی اصفهان و اطراف بام ساوه حضور ماموران راهنمایی و رانندگی و ماموران انتظامی برای اعمال قانون منع تردد و فاصله گذاری اجتماعی محسوس بود و مردم نیز به خوبی و برای حفظ سلامتی خود و همشهریان با آنها همکاری کاملی داشتند.

سرهنگ «علی اکبر عیسی آبادی» فرمانده انتظامی ساوه به ایرنا، گفت: قصد ما جریمه مردم نیست و فقط می خواهیم برای حفظ سلامتی شهروندان و مبتلا نشدن به ویروس کرونا با ارشاد و تذکر، افرادی که ممکن است مراعات نکنند را راهنمایی کنیم.

وی افزود: امروز مردم ساوه سنگ تمام گذاشتند و همکاری بسیار خوب و کم نظیری با پلیس داشتند که از آنها قدردانی می کنم.

وی ادامه داد: همکاران ما در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی از ساعت 6 صبح در مبادی ورودی و خروجی و مقابل تفرجگاههای درون و برون شهری مستقر شدند و با همکاری بسیار خوب مردم روز موفقی را از پشت سر گذاشتیم.

فرمانده انتظامی ساوه گفت: بنای ما بر تعامل و همکاری با مردم و نه جریمه کردن است و امروز هم با کسانی که بر اساس ضرورت نیاز به تردد داشتند همکاری کردیم اما تعداد اندکی هم مراعات نکردند که از سوی پلیس اعمال قانون شدند.

 سرهنگ عیسی آبادی اظهار داشت: موفقیت در شکست دادن ویروس کرونا مستلزم همکاری همه ارگان ها و البته همراهی مردم است که امروز نمونه بارز این تعامل را از سوی مردم ساوه دیدیم و امیدواریم با تداوم همین روند به زودی جشن پیروزی بر کرونا را برگزار کنیم.

سرهنگ عیسی آبادی گفت: با تدابیر از پیش انجام شده، مجوز تردد برای حدود 700 دستگاه خودروی متعلق به سازمان های امدادی و خدمات رسان صادر شده و بیشتر ترددهای درون شهر نیز متعلق به این وسایل نقلیه است.

فرماندار ساوه نیز در گفت و گو با ایرنا از حسن همکاری مردم در سیزدهم فروردین (روز طبیعت) و ماندن در خانه های خود اظهار قدردانی کرد.

«علی میرزایی» گفت: امروز طرح فاصله گذاری اجتماعی و منع تردد در شهرستان ساوه با بیشترین تعامل و همکاری از سوی مردم همراه شد و شاهد خلوتی تفرجگاه ها و معابر درون و برون شهری بودیم که نشان می دهد در کنار زحمات نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی، مردم نیز در رفتاری قانون محور و با درک عمق خطر کرونا از رفتن به دامان طبیعت خودداری کردند.

وی اظهار داشت: در چنین فضای تعاملی نسبت به شکست دادن کرونا در شهرستان ساوه بسیار خوشبین هستیم و شواهد نیز نشان می دهد که با مشارکت شهروندان، اجرای بهینه طرح غربالگری کرونا و مقررات منع تردد و فاصله گذاری اجتماعی شمار ورودی مبتلایان به کرونا در بیمارستان های شهر کاهش چشمگیری داشته است.

فرماندار ساوه تاکید کرد: رفتار مردم در 2 روز اخیر بسیار امیدوارکننده و قابل تقدیر بود و اگر با همین روند در خانه های خود بمانند، با توجه به زحمات کادر درمانی و سایر ارگان های مسئول، انتظار داریم که قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در شهر به زودی قابل تحقق باشد و ضمن حفظ سلامت همگانی، به روال عادی فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و تولیدی بازگردیم.

به هر حال مشاهدات میدانی امروز خبرنگار ایرنا از ساعت 9 صبح تا زمان نگارش این گزارش (17) نشانه های خوب و امیدبخشی داشت که می توان با همت و اراده عمومی و مشارکت و همراهی شهروندان کرونا را برای همیشه از دروازه های شهر بیرون کرد و بار دیگر قلب تپنده حیات در شهر انار ایران به ریتم عادی خود بازگردد.

امروز مردم ساوه کارنامه ای موفق و نمره 20 را برای خود ثبت کردند و نشان دادند که در سایه همدلی و نگرانی برای سلامت همنوعان نه تنها کرونا را می توان شکست داد بلکه انجام کارهای بزرگ و توسعه بخش نیز دور از دسترس نیست.

گزارش از یحیی معماری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.