آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» روز چهارشنبه در آیین روز درختکاری که با حضور استاندار، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و برخی مدیران استانی استان مرکزی که در پالایشگاه شازند برگزار شد، افزود: احیای جنگل‌ها و مراتع با فرهنگ‌سازی عمومی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی عامل اصلی حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و پیشگیری از تخریب و آسیب به این عرصه‌ها است.

وی احیای منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع برای مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی را واجب شرعی، اخلاقی، اقتصادی و سیاسی دانست و ادامه داد: برای حفاظت و مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی باید جنگل‌کاری و ایجاد فضای سبز در کنار صنایع در دستور کار مسوولان قرار گیرد.

امام جمعه اراک خاطرنشان کرد: با توجه استقرار شرکت‌های بزرگ صنعتی از جمله پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه در اطراف شهرستان شازند و اراک برای حفاظت از محیط زیست منطقه نیاز است تا ۱۰ هزار هکتار فضای سبز در اطراف این صنایع ایجاد شود.

آیت الله  دری نجف آبادی در بخش دیگری از سخنانش مسئله خود مراقبتی را از جمله مهمترین وظیفه مردم برای مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: واحدهای صنعتی، اداری و خانواده‌ها باید خود مراقبتی و رعایت مسایل بهداشتی را برای پیشگیری و مقابله با شیوع این ویروس در جامعه در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: با رعایت مسایل بهداشتی و خود مراقبتی توسط اقشار مختلف مردم می توانیم با قاطعیت از کرونا ویروس که  یکی از دغدغه های ملی و بین المللی است عبور کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این آیین با یادآوری اختصاص ۲۰ هکتار از اراضی خانه میران شهرستان اراک به مجمع خیران این استان، گفت: ۳۰ هکتار از اراضی اطراف این منطقه از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان جنگل‌کاری و کشت نهال انجام و حفظ و حراست آن به مجمع خیران استان واگذار شده‌است.

«عبدالحسین محمدی» از جنگل‌کاری در ۶۳۰ هکتار از اراضی طبیعی استان مرکزی از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سال جاری خبرداد و افزود: ۲۰۰ هکتار این جنگل‌کاری در منطقه چپقلی اراک، ۴۰۰ هکتار منطقه سرسختی شهرستان شازند و ۳۰ هکتار در شهرستان ساوه انجام شده‌است.

وی ادامه داد: حفظ و نگهداری ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های اراضی منطقه چپقلی شهرستان اراک به پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه شازند واگذار شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند نیز در این آیین گفت: ۶۳ هزار هکتار جنگ‌کاری تاکنون در پالایشگاه این شهرستان انجام شده‌است.

«غلامحسین رمضانپور» افزود: کاشت پنج هزار هکتار جنگل‌کاری در پالایشگاه شازند اراک همزمان با هفته درختکاری در سال جاری آغاز و پیش بینی می شود تاپایان امسال سطح جنگل‌های این شرکت به ۷۱ هزار هکتار افزایش یابد.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.