این کتاب ۱۸۴ صفحه‌ای که با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات ارشک به چاپ رسیده است.

قیمت هر جلد از این کتاب که سال ۱۳۹۶ منتشر شده در کتابفروشی‌ها ۳۰ هزار تومان است.

در پیشگفتار این کتاب عنوان شده است: شناخت داشته‌ها و زیرساخت‌های هر منطقه ابزار و دستمایه برنامه‌ریزی و پیشرفت است و عمران و بهبود موضوعات اجتماعی و فرهنگی و معیشتی ساکنان به این مهم بستگی دارد.

امکانات مادی و معنوی روستایی چون هفته عمارت باید در بهبود سطح زندگی مردم با آگاهی دخیل شود و این کتاب کوشیده در این راستا اطلاعاتی را به اشتراک بگذارد.

وضعیت جغرافیای طبیعی و انسانی، تاریخچه شکل‌گیری روستای هفته عمارت، ویژگی‌های معماری و سازه‌ها و اوضاع مالکیت، نظام ارباب رعیتی، داشته‌های کشاورزی و دامداری، سطح درامد ساکنان روستا، تاریخچه تاسیس مدرسه، امکانات بهداشتی و درمانی و حمام‌های خزینه‌ای بخشی از سرفصل‌های مهم در این کتاب است.

در بخشی از این کتاب شرحی از آیین‌ها و رسومات محلی و بومی مردم روستای هفته عمارت شازند از جمله آیین‌های نوروزی، باغ اسپار، علف و سبزی اش بهاره، غوره چینی و مزگاه انداختن ارایه شده است.

شماری از غذاها و خوراک محلی روستای هفته عمارت در ادامه توضیح داده شده است و کارکردهای رفتاری مردم روستا از جمله تعاون و همکاری در برداشت محصول، آیین دوران گذار و ازدواج، مراسم تدفین و مرگ، آیین هفته حمام و رسم تعزیه‌خوانی به تفضیل شرح داده شده است.

در ادامه این کتاب فصلی است که آثار و ابنیه تاریخی روستا از جمله حمام نورعلی، قلعه کدخدا محمد، باغ اربابی و چاه درازا معرفی شده است.

در این کتاب شماری از چهره‌های ماندگار روستا، بارورها و اعتقادات عامیانه، مهاجرت‌ها و تاثیرات ان بر زندگی مردم روستا و ظرفیت‌های گردشگری توضیح داده شده است.

۱۰در صفحات انتهایی کتاب تصایری از داشته‌های روستا برای خوانندگان به چاپ رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.