اقدام "فتاح" رئیس جدید بنیاد مستضعفان برای پلمب دانشکده خبر، اولین خط و نشان فتاح به بدهکاران بنیاد مستضعفان بود و رسانه‌ها از این اقدام به عنوان نخستین ضرب شست فتاح تعبیر کردند و همین ضرب شست بود که مردم شازند و استان مرکزی را نسبت به رفع مشکل قدیمی ترین صنعت استان امیدوار و منتظر ضرب شستی دیگر کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، رئیس جدید بنیاد مستضعفان تنها پنج روز پس از در اختیار گرفتن این سمت در اولین اقدام جدی خود برای وصول مطالبات این نهاد اقدام کرد و دانشکده خبر تهران وابسته به خبرگزاری جمهوی اسلامی (ایرنا) با شکایت بنیاد مستضعفان پلمب شد؛ علت این اقدام، معوق شدن اجاره بها عنوان شد.

ساعاتی پس از این اتفاق، پرویز فتاح در توئیتی از فک پلمب خبر داد اما اعلام کرد که تا پایان مرداد فرصت دارند.گفتیم فعلا ملاحظه و فک پلمب کنند ولی مهلت تا پایان مرداد خواهد بود. این بار را ملاحظه کردیم ولی بعدا ملاحظه‌ای در کار نیست.

اما آنچه موجب نگارش این گزارش شد بلاتکلیفی در احیای کارخانه قند شازند است که در زمره املاک بنیاد مستضعفان قرار دارد و احیای آن مطالبه جدی مردم این شهرستان است و انتظار می رود رئیس جدید این بنیاد در عمل به اظهارات خود در آئین معارفه مبنی بر اینکه از اموال و املاک و دارایی‌های بنیاد با جدیت و قاطعیت و هوشمندی و تدبیر حراست خواهد کرد، در حفظ و احیای این نخستین صنعت استان مرکزی اقدامی انقلابی و جهادی صورت دهد تا شازندی ها از آن بعنوان دومین ضرب شست فتاح به نیکی یاد کنند.

خبرگزاری ایسنا بارها به بلاتکلیفی این صنعت قدیمی استان مرکزی پرداخته و پیگیری های مسئولان را در این خصوص رسانه ای کرده است، اما متاسفانه تاکنون هیچ عزمی برای احیای این کارخانه 80 ساله وجود ندارد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی پیشتر در گفتگو به ایسنا به جزئیات نشست مشترکی که با حضور استاندار مرکزی و رئیس سابق بنیاد مستضعفان با موضوع راه اندازی کارخانه قند شازند برگزار شد، اشاره کرده بود و گفته بود که مالکیت این کارخانه که قدمتی حدود 80 سال دارد با بنیاد مستضعفان است و برای احیای آن به دنبال تغییر وضعیت و واگذاری این صنعت به مجموعه شهرستان و یا احیای آن به صورت مشارکتی هستیم که با تعیین تکلیف قیمت کارشناسی، زمینه احیای مجدد آن فراهم خواهد شد.

به گفته علی ابراهیمی این نشست در خصوص چگونگی نحوه واگذاری و راهکارهای مختلف احیای کارخانه قند شازند تشکیل شد که البته نشست جداگانه‌ای هم با حضور امام جمعه و فرماندار شهرستان در این خصوص برگزار شد تا زمینه فعالیت مجدد این کارخانه که شناسنامه و هویت شهرستان شازند و استان مرکزی به شمار می‌رود فراهم و برند قند شازند بار دیگر احیاگر صنعت استان مرکزی شود.

نماینده مردم شازند تصریح کرده بود: در پایان این جلسه قرار بر این شد که نتیجه بررسی چگونگی نحوه واگذاری و راهکارهای مختلف آن در جلسه آینده‌ای که در تهران یا شازند تشکیل می‌شود اعلام و مقدمات اجرای کار عملیاتی شود.

وی در گفتگوی دیگری با ایسنا اظهار کرده است که چندین جلسه مشترک با حضور ریاست بنیاد مستضعفان و جانبازان که مالکیت این کارخانه را دارد و رئیس کمیته امداد کشور برگزار شد و از آنجاکه مقرر شده است این کارخانه به صورت مشارکتی یا واگذاری به مجموعه شهرستان از سوی بنیاد احیا شود، لذا به دنبال تعیین تکلیف قیمت کارشناسی آن هستیم. اقلیم آب و هوایی و شرایط مساعد برای کشت چغندر و برخورداری این کارخانه از شرایط مساعد نگهداری و تبدیل چغندر به قند مزیتی است که این صنعت از آن برخوردار است، این واحد همچنین از مزیت‌هایی نظیر چندین حلقه چاه آب، خط ریل راه آهن و ... برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه احیای مجدد این کارخانه موجب خواهد شد تا برند قند شازند دوباره احیاگر صنعت استان مرکزی شود، افزود: احیای این صنعت در الگوی کشت کشاورزان اثر مستقیم خواهد گذاشت و این الگوی کشت امروزی که به سمت کشت لوبیا، پیاز، سیب زمینی و ... رفته است مجددا به کشت چغندر قند در این منطقه تغییر یافته و هم توسعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت و هم اشتغال منطقه و ارزآوری را تقویت خواهد کرد.

وی بیان کرده بود: در آخرین نشست مقرر شد نسبت به تعیین تکلیف قیمت عرصه و اعیان و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران اقدام شود و در مورد تعیین قیمت کارشناسی این کارخانه رایزنی‌هایی با ریاست بنیاد مستضعفان و ریاست کمیته امداد کشور صورت گرفته است تا یک قیمت منطقی برای سهولت مذاکره با سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی اعلام شود.

مع الوصف با توجه به اینکه شهرستان شازند با برند قند شازند معروف است و در سال 1317 در این استان بنا نهاده شده است، نیازمند احیا و حفظ هویت صنعتی این خطه از کشور است و فعال شدن آن با احیای کارخانه علاوه بر ایجاد اشتغال دارای توجیه اقتصادی بالایی است.

احیای این کارخانه قدیمی استان عزم جهادی، روحیه انقلابی و تصمیم قاطع می طبد تا با همین کاربری به عنوان قدیمی‌ترین صنعت استان احیا شود. به نظر می رسد که فتاح بتواند احیای کارخانه قند شازند را به طور جد پیگیر شده و با اعلام قیمتی منطقی در این خصوص یکی از خدمات ماندگار خود به صنعت کشور و استان مرکزی را به مردم شازند هدیه دهد.

نباید به کارخانه قند شازند به عنوان یک صنعت مرده نگاه کرد چرا که از  تمامی مزیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برخوردار است و احیای مجدد کارخانه قند شازند علاوه بر جلوگیری از واردات قند و شکر به کشور موجب تقویت تولید ملی و ایجاد اشتغال خواهد شد و در واقع مصداق تحقق منویات رهبری در این حوزه است.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.