مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بر ضرورت وجود مرکز غربالگری در استان تاکید کرد و گفت: به معتادانی که یک سال از بهبودی آنها گذشته باشد، تسهیلات 50 میلیون تومانی ارزان قیمت پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، زهرا امینی به ضرورت وجود یک مرکز غربالگری در کنار مرکز ماده 16 اشاره کرد و دلایل آن را اینگونه برشمرد: رنج سنی در پذیرش‌ها رعایت نمی‌شد، افراد زیر 18 سال و بالای 50 سال گروه‌هایی هستند که نمی‌توانند در مرکز ماده 16 پذیرش شوند، همچنین بیماری‌های افراد متجاهر مانند ایدز، هپاتیت B ، هپاتیت C و بیماری‌های مزمنی مثل بیماری‌های قلبی، دیابت و... نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند و گاها بعضی از این افراد که زخم‌های خیلی عفونی داشتند می‌توانست منجر به گسترش عفونت در مرکز ماده 16 شود.

امینی با بیان اینکه طبق ضوابط و قانون ماده 16، مرکز غربالگری و مسئولیت نظارت با سازمان بهزیستی و نیز پلیس مبازره با مواد مخدر است، از آمادگی لازم برای نظارت خبر داد و ضمن انتقاد از عدم نگارش و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی دقیق برای مراکز ماده 16، تاکید کرد: لزوم پیگیری این آیین‌نامه اجرایی از سوی دفتر اجتماعی وزارت کشور امری ضروری است و پیگیری‌های لازم را با گذشت حداقل 1.5 سال در جهت برطرف کردن مشکلات مراکز ماده 16 می‌طلبد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی احتمالا تا پایان سال 98 مسئولیت مراکز ماده 16 را بر عهده خواهد داشت، اظهارکرد: احتمال اینکه از ابتدای سال آتی مسئولیت این مراکز تحویل دستگاه‌های دیگر شود، وجود دارد، اما سازمان بهزیستی در این مدت با توجه به وضعیت ماده 16 اقدامات خود را انجام خواهیم داد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به ضرورت تجهیز مرکز ماده 16، افزود: در حال حاضر به صورت متوسط 50 الی 70 نفر در مرکز غربالگری نگهداری می‌شوند، درسال گذشته برای هر نفر روز 15 هزار تومان هزینه می شد که امسال 16 هزار تومان در نظر گرفته شده، اما با توجه به تورم موجود این میزان اصلا کافی نیست.

وی بر ضرورت راه‌اندازی مرکز مشاوره خاص معتادان تاکید کرد و گفت: برای مراکز ترک اعتیاد بهتر است که مدیریت مرکز به یک پزشک سپرده شود، البته مدیریت فعلی مرکز ماده 16 تا پایان شهریور ماه تمدید شده است و پس از آن اگر فردی توانمند با سرمایه مناسب متقاضی باشد استقبال خواهیم کرد.

امینی با اشاره به اینکه درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان زیر 18 سال طبق قانون بر عهده دانشگاه‌علوم‌پزشکی است که در حال حاضر خدمات بستری برای این افراد ارائه می‌شود، گفت: مراکز ماده 16 زیر نظر یک پروسه درمانی مشخص فعالیت دارند، اما برای جلوگیری از بازگشت مجدد افراد بهبودیافته به اعتیاد باید پس از ترخیص از مرکز خانواده و جامعه این افراد را بپذیرند و شرایط اشتغال برای آنها فراهم شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: در حال حاضر برای بهبودیافتگانی که یک سال از بهبود آنها گذشته باشد 50 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ سود 4 درصد پرداخت می‌شود که امسال نیز منابع برای پرداخت این تسهیلات دو برابر شده است که می‌تواند در اشتغالزایی و جلوگیری از بازگشت مجدد افراد به اعتیاد کمک‌کننده باشد.

 




انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.