به گزارش ایرنا، حجت الاسلام «محمد سلیمی» روز سه شنبه در نشست جمع بندی مشکلات مطبوعات محلی با حضور اعضای  مجمع نمایندگان استان مرکزی افزود: رسانه ها در اشکال مجازی، مکتوب، نوشتاری، دیداری و شنیداری ابزاری در شکل دهی افکار عمومی و و راهبری موضوعات خرد و کلان هستند و باید در سایه حمایت هدفمند به دور از خودسانسوری و در راستای برنامه های توسعه محور نقش آفرینی کنند.

وی گفت: جایگاه مطبوعات استان نتوانسته در سطح ملی مطبوعات، رشد قابل قبول خود را دشته باشد و برای دستیابی به این هدف، اهالی رسانه های محلی باید سطح سیاست ها و میدان بازی را تغییر داده و اثربخشی و رد پای شفاف تری از خود به جای بگذارند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگرچه شرایط خاص کشور باعث شده رسانه ها امروز در تامین کاغذ، پرداخت ها با مشکلاتی مواجه باشند اما این موضوعات نباید باعث شود که اهالی رسانه از اهداف کلان خود خارج شوند.

حجت الاسلام سلیمی عنوان کرد: نمایندگان مجلس در خصوص ارایه طرح به طور مستقیم برای موضوعاتی که کاهش یا افزایش بار مالی برای دولت دارد، نمی توانند ورود کنند اما در زمینه چالش ها و مشکلاتی که مطبوعات محلی استان با آن دست به گریبان هستند، تلاش می شود با امضای جمعی مجمع نمایندگان از طریق وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی لایحه ای تنظیم شود.

وی خاطر نشان کرد: توزیع سهمیه کاغذ برای مطبوعات باید شفاف باشد و نحوه توزیع و میزان آن از طریق سایتی در اختیار همگان قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی عنوان کرد: در حوزه مطبوعات و رسانه ها قوانین خوبی وجود دارد اما مفاد آن در حوزه اجرا و آیین نامه های داخلی در برخی موارد دستخوش تفسیر به رای می شود.

حجت الاسلام سلیمی ادامه داد: فعالیت رسانه های مجازی باید شناسنامه دار شود چرا که بعضی از مسایل حق نظام است و نباید اجازه داد رسانه های بی هویت و فاقد شناسنامه هر مطلبی را بدون ضوابط خاص منتشر کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: عرصه فرهنگ مهم و زیربنایی است و رسانه ها به عنوان رکن مهمی در این قلمرو باید از دایره حمایتی موثر و اثربخش بهره مند باشند.

«علی اکبر کریمی» افزود: نقش رسانه ها در جریان سازی توسعه محور و انعکاس تحولات و رویدادها در دوره های مختلف کشور مشخص است و از این حیث چتر حمایتی گسترده قانون و بهبود جایگاه آن ها ضروری است.

وی توضیح داد: شفافیت در فعالیت های مطبوعاتی یک اصل است و اگر این حوزه مورد بی مهری واقع شود فعالیت های زیرزمینی و بدون شناسنامه فرصت آسیب زایی پیدا می کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: خانه ملت تاکید ویژه بر شفافیت دارد و دانستن را حق مردم می داند.

کریمی یادآور شد: در ماه اخیر لایحه ای از سوی دولت در راستای شفافیت کار مطبوعاتی تسلیم مجلس شورای اسلامی شده که اقدامی حرفه ای و بهنگام است.

وی اظهار داشت: بی اخلاقی و بی انصافی پاشنه آشیل کار رسانه ای است و اهالی رسانه ها باید از آن پرهیز کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در سال های اخیر رغبت به رسانه های مجازی بر حوزه رسانه مکتوب پیشی گرفته در حالی که در کشورهای توسعه یافته شمارگان نشریات چاپی بالاست و باید این آسیب با حرفه ای تر شدن رسانه های مکتوب و جذابیت و تحلیل جبران شود.

کریمی اظهار داشت: استان مرکزی از قطب های مهم صنعتی و کشاورزی است اما نشریات قدر تخصصی با دامنه کار ملی در خود ندارد و یکی از راه های کاهش مشکلات نشریات محلی این است که ظرفیت های تخصصی را رشد داده و از مزایای پشتیبانی مالی صنایع بهره مند شوند.

وی عنوان کرد: تفسیری که امور مالیاتی بر دریافت مالیات از نشریات گذاشته با اصل قانون متفاوت است چرا که نشریات از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: بند ل ماده ۱۳۵ قانون مالیاتی کشور صراحت بر معافیت امور انتشاراتی، مطبوعاتی و قرانی از پرداخت وجه مالی دارد و در لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز کلیه نسخ کاغذی و الکترونیکی کتاب و مطبوعات و نشریات از پرداخت مالیات ۹ درصد مبرا هستند و باید تفسیر به رای در این حوزه ها با نشست های مشترک با مقامات مالیاتی حذف شود.

نماینده مردم شازند در خانه ملت نیز در این نشست گفت: مجمع نمایندگان استان مرکزی برای انتقال خواسته های حوزه رسانه ای به کمیسیون فرهنگی مجلس و پیگیری امور در بخش های مرتبط دولت آمادگی کامل دارند.

«علی ابراهیمی » افزود: اطلاع رسانی رشته محوری در تقویت پیوست های مختلف جامعه است و حمایت از حوزه مطبوعات به آهنگ توسعه شتاب می بخشد.

وی اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن انتخابات رسانه ها باید امانت دار خوبی باشند و مطالبی را انتشار دهند که در انتخاب آگاهانه مردم اثر بخشی داشته و به شور و شعور انتخاباتی کمک کند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حیات اقتصادی رسانه ها نیازمند حمایت است و باید با شیوه های حمایتگر شرایطی مهیا شود تا نشریات در جایگاهی شایسته و با امنیت شغلی تکالیفشان را انجام دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: راهبرد محوری در ارشاد اسلامی استان بر عدالت محوری فعالیت های فرهنگی مختلف گذاشته شده و در این راستا به شکل تخصصی نشست هایی با مقامات اجرایی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها در دست برگزاری است.

حجت الاسلام « عباس دانشی» افزود: اصحاب رسانه استان مرکزی مطالبات بحقی در زمینه مالیات، بیمه، کاغذ، نیروی انسانی و جایگاه شغلی دارند که بسیاری از آن ها با همراهی مقامات درون استانی قابل حل است اما برخی از این خواسته ها باید به شکل کلان و با استفاده ظرفیت های فرا استانی پی گرفته شود.

وی عنوان کرد: برگزاری نشست مجمع نمایندگان استان مرکزی با اصحاب رسانه در آستانه روز خبرنگار بهانه ای برای جمع بندی این مشکلات و پیگیری آن ها توسط مجاری ملی و استانی است.

شرایط دشوار در اظهار نامه های مالیاتی حوزه مطبوعات، لزوم بازنگری در شرایط اگهی های دولتی، تاکید بر ساماندهی فعالیت در عرصه مجازی، بازنگری در توزیع کاغذ و یارانه های مطبوعاتی، بیمه خبرنگاران و جلوگیری از اعزام تورهای خبرنگاران کشوری به صنایع خانواده نفت از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

۱۱ مجتمع فرهنگی و هنری، ۱۰۳ آموزگاه هنری، ۱۲۳ موسسه فرهنگی هنری یک و چند منظوره، ۲۱۸ کانون تبلیغاتی، ۸۳ نشریه محلی، ۵۰ نمایندگی نشریات سراسری، ۵۸۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد و ۲ هنرستان هنرهای زیبا بخشی از ظرفیت های فرهنگی و هنری استان مرکزی است.  

۶۰۱۳/۳۰۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.