به گزارش ایرنا، «رقیه یادگاری» عصر شنبه در صحن رسمی شورای شهر اراک، اظهار داشت: بر اساس قانون سه درصد از بودجه عمومی دولت در هر سال به حوادث طبیعی اختصاص داده می شود که این مهم در سال جاری با بودجه 520 هزار میلیارد تومانی بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
وی ادامه داد: استان مرکزی در بارندگی اخیر 11 هزار میلیارد ریال خسارت دیده است و و در صورت تخصیص اعتبارات ملی با توجه به اینکه میزان خسارت های سیلاب در استان های لرستان، خوزستان، گلستان و مازندران بیش از استان مرکزی است، نمی تواند پاسخگوی تمام خسارت های وارده باشد بنابراین باید از ظرفیت دستگاه های خدماتی درون استان به خصوص شهرداری ها استفاده کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی بیان کرد: پیش از این نیز در خسارت های پنج میلیارد ریالی سرمازدگی باغات ساوه 10 درصد از مجموع میزان خسارت از محل اعتبار عمومی دولت تامین شد، بنابراین نمی توان تنها به اعتبارت دولتی اتکا کرد و باید از اعتبارت استانی و دستگاه های خدماتی برای جبران خسارت استفاده شود.
یادگاری در خصوص تخریب بخشی از دیواره های ساحلی رودخانه اراک نیز گفت: بیش از 90 درصد تخریب ها حاصل اقدامات غیرتخصصی و حاصل دست بشر و اقدامات انسانی بود که با سهل انگاری همراه است و حتی ساختمان هایی در حریم رودخانه وجود دارد که غیرقابل توجیه است.
وی خواستار برخورد جدی شهرداری با ساخت و ساز غیرمجاز به ویژه ساخت و ساز و در مسیر رودخانه شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی تصریح کرد: تخریب در برخی نقاط به طوری است که باید سریعا اقدامات اضطراری صورت گیرد تخصیص منابع و اعتبارات مدیریت بحران زمانبر بود و باید در این راستا تصمیمی عاجل داشت.
یادگاری تاکید کرد: باید برای موارد اضطراری که با جان مردم در ارتباط است منابع به سرعت تامین شود و یا از منابع داخلی شهرداری استفاده و یا از اعتبارات 97 جابجا کرد تا اعتبارات 98 تخصیص یابد و همچنین بودجه ای در کمیته برنامه ریزی شهرستان در اختیار است که می توان از آن استفاده کرد.
فرماندار شهرستان اراک نیز گفت:۱۷۰ سد و بند خاکی در شهرستان اراک وجود دارد که مسئولیت برخی از آنها توسط سه دستگاه مرتبط (شرکت آب منطقه ای، جهادکشاورزی و منابع طبیعی) مورد توجه قرار گرفت.
بختیاری افزود: در حین بارش با کمک افراد محلی مسیل ها و کانال ها و بندها شناسایی، لایروبی و خاکریزی صورت گرفت و روان آب و سیلاب ها به سمت تالاب هدایت شد و در برنامه کاری است که کانال های شناسایی شده تثبیت و از ساخت و ساز و تجاوز به حریم رودخانه، سدها و بندها ممانعت شود.
وی اظهار کرد: از مهرماه سال 96 تا نیمه نخست فروردین ماه سال 97 میزان بارندگی اراک ۶۶ میلیمتر بود که این میزان در سال مدت مشابه سال زراعی ۹۸-۹۷ با هشت برابر رشد به ۵۰۰ میلیمتر رسید و این میزان بارش از سال 1347 تا کنون بی سابقه است.
فرماندار اراک در خصوص آسیب ها و خسارات مالی تصریح کرد: پیشنهاد می شود که از بودجه گلوبال استان یک مبلغ کارشناسی شده از مجموع اعتبارات عمرانی و تملک دارایی برای رودخانه اراک اختصاص یابد چراکه خساراتی جدی به این رودخانه وارد شده و با توجه به اینکه بخش عمده ای از خسارت های سیلاب به شهر اراک وارد شده و از طرفی رودخانه این شهر نیز ناجی اراک در هنگام سیلاب است باید اعتبارات ویژه ای برای مرمت و ساماندهی این رودخانه اختصاص داد.
بختیاری افزود: طول رودخانه در محدوده خدماتی اراک در حدود 9 کیلومتر است که برای بتن ریزی و مرمت کارشناسی به 290 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و باید در اسرع وقت عملیات بازسازی و ساماندهی این رودخانه آغاز شود.
وی ادامه داد: ۱۵ درصد بودجه عمرانی کشور بین استان ها توزیع می شود که از این میزان مقداری در قالب اعتبارات گلوبال و باقی بین شهرستان ها توزیع می شود و طبق تصمیم مجلس شورای اسلامی در سال اخر برنامه پنج ساله ششم توسعه این میزان سهم استان ها به ۳۰ درصد افزایش می یابد و ۷۰ درصد آن به صورت بودجه عمرانی ملی در دل وزارتخانه ها قرار دارد.
وی تصریح کرد: مدیران استانی فعال دارای برنامه و ارتباط مناسب با مدیران وزارتخانه متبوع خود می توانند از این سهم ۷۰ درصدی استفاده و اعتبار بیشتری دریافت کنند.
فرماندار اراک ادامه داد: می توان طرح استحکام بخشی رودخانه اراک را تعریف و در قالب طرح ملی دید تا ازهمه حمایت ها بهره مند شود.
وی با بیان اینکه شهر اراک بیش از 600 میلیارد ریال خسارت دیده، بیان کرد: خسارت وارد شده به نقاط شهری شهرستان اراک حدود 630 میلیارد ریال است.
شهردار اراک نیز گفت: خسارت های چشمگیری به رودخانه اراک در محدوده خدمات شهری وارد شده و مرمت و بازسازی آن در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
«محمد کریم شفیعی» افزود: بدون شک شهرداری اراک نگاه ویژه ای به حمایت های مدیریت استانی برای ساماندهی و کمک به بازسازی رودخانه و سایر نقاط آسیب دیده در اراک دارد اما اگر این حمایت ها هم صورت نگیرد، شهرداری به وظایف خود عمل می کند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر اراک نیز در نطق پیش از دستور خود در صحن رسمی شورای شهر اراک گفت: موافق ضوابط سخت گیرانه و آیین نامه های غیر منعطف یا ایجاد کمیته نما نیستم چراکه خود میتواند عامل ایجاد رانت و همچنین بستن راه خلاقیت باشد، اما در خصوص بناهای عمومی در بافت تاریخی مساله متفاوت است.
«طوفان محمدی» افزود: بافت تاریخی اراک هویت عمومی شهر اراک است و سبک معماری می تواند به هویت عمومی و تاریخی شهر اراک که متعلق به کلیه شهروندان است خدشه وارد کند در حالی که حقوق خصوصی نباید به حقوق عمومی شهر خدشه وارد کند.
وی افزود: هم اکنون 2 یا سه بنای مرکز خرید در محدوده میدان شهدا پروانه ساخت گرفته اند که در نمای آنها نه تنها به مصوبات شورای عالی شهرسازی توجه شده بلکه در تضاد مستقیم با هویت بافت تاریخی و بناهای پیرامون است و نمونه بارز این ناهماهنگی ساخت پل خیبر در حوزه بلافصل و حریم بصری بازار است که عملا پروسه ثبت بازار به عنوان میراث فرهنگی در یونسکو را با مشکل مواجه می کند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر اراک بیان کرد: شرایط کنونی بازار نتیجه غلبه نگاه عمرانی بر نگاه شهرسازانه است که بلدوز را به قلب شهر فرستاده است و میراث فرهنگی را به اسم توسعه بی وقفه نابود می کند.
محمدی گفت: از یک سو تخریب خانه های تاریخی و از سویی دیگر توجه نکردن به معماری بناهای جدید در بافت تاریخی درحال رقم زدن مسیر برگشت ناپذیر ویرانی هویت شهری است و امید است در این زمینه شهرداری اقدام لازم را داشته باشد.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از 620 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
3017/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.