کسی در تابستان دنبال خرید برف پاک ‌کن نیست، فکرش را هم نمی‌کند که پشت بام خانه‌اش عایق جدید بخواهد، وقتی هوا سوز زمستانه خود را به رخ می‌کشد بازار شغل‌های فصلی هم کم کم داغ می‌شود.
در حالی که برخی کارشناسان بر این باورند که مشاغل فصلی می‌تواند بخشی از معضل بیکاری را پوشش دهد، اما ناپایداری این دسته مشاغل و محدود شدن آن ها به بازه زمانی خاص در سال موجب شده تا این مشاغل در زمره فعالیت های موقت قلمداد شوند.
در قانون کار ماهیت برخی مشاغل و قراردادهای کار، مستمر و دائمی و برخی دیگر فصلی و موقت تعریف شده است.
مشاغل فصلی در زمره کارهای نامستمر و غیردایم محسوب می‌شوند و کارگران این دسته شغل‌ها قراردادهای موقت دارند و چنانچه تغییر عمده‌ای در ماهیت شغلی آن ها ایجاد نشود تا زمانی که همچنان به آن شغل اشتغال داشته باشند به عنوان کارگر فصلی شناخته می‌شوند.
کارگران فصلی بیشتر در بخش های کشاورزی و ساختمانی مشغول به کارهستند این دسته کارگران در 6 ماهه نخست سال که فصل ساخت وساز و تولید و برداشت محصول است درآمد دارند و با پایان یافتن آن دست از کار می‌کشند.
در بسیاری از طرح‌های ساختمانی یا کارخانه‌های برنج کوبی، کنسرو رب و قند و چغندر که فصل تولیدشان نیمه نخست سال است، کارگران به سرعت مشغول کار هستند و با آغاز فصل سرما بیکار می‌شوند.
عایق کاری پشت‌بام‌ها و استخرها، فروش برف پاک‌کن و ضدیخ، خشکشویی‌ها، قهوه‌خانه‌ها، قالیشویی‌ها، لبوفروشی و گل‌فروشی نیز از جمله شغل‌های فصلی است که برف و باران و تغییرات آب و هوایی به آنها رونق می‌دهد.
به گفته کارشناسان، کارگران مشاغل فصلی حقوق و دستمزد ناچیزی دریافت می‌کنند فاقد هرگونه بیمه و مزایای شغلی هستند و از این رو هیچ پشتوانه مالی یا بیمه‌ای در دوران بازنشستگی ندارند.
سفید خطرناک درباره تشدید مشکلات چشمی در فصل زمستان، خاطرات حاج سیاح، صدور کارت تردد سگی و دستگیری یک دهیار به اتهام اختلاس از دیگر عنوان های خبری روزنامه وقایع استان مرکزی است.
روزنامه وقایع استان با مشی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی با مدیرمسئولی و صاحب امتیازی« نیره یوسفی راد» منتشر می شود.
استان مرکزی دارای سه روزنامه، 32 هفته نامه، 11 دو هفته نامه، 26 ماهنامه، سه 2 ماهنامه، 18 فصل نامه است.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.