«قربانعلی فتحی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اولین بار است که کشت 300 هزار نهال گیاه آگروپایرون النگاتوم (علف گندمی بلند) در کشور و استان مرکزی به صورت نهال برای این اداره کل تعهد شده و تا کنون سه هزار نهال این گیاه در پارک آبخیز گردو کشت شده است.
وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی های انجام شده 50 هزار نهال گیاه آگروپایرون النگاتوم (علف گندمی بلند) در پارک آبخیز دره گردو، 100 هزار نهال با مشارکت مجریان طرح های مرتعداری در منطقه هفتاد قله اراک و بقیه در مراتع فقیر و ضعیف شهرستان های ساوه و زرندیه کشت می شود.
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: کشت گیاه آگروپایرون النگاتوم در مراتع استان و کشور تاکنون به صورت بذر انجام می شد که برای افزایش ضریب موفقیت در استقرار این گیاه در مراتع کشت آن به صورت نهال برای نخستین بار در کشور و استان انجام می شود.
فتحی گفت: گیاه آگروپایرون النگاتوم به دلیل برخورداری از تاج پوششی و ریشه عمیق نقش مهمی در حفاظت از آب و خاک، کاهش فرسایش مراتع به همراه دارد.
وی یادآور شد: 587 میلیارد ریال اعتبار امسال برای اصلاح و احیای مراتع کشور اختصاص یافته که 50 میلیارد ریال این اعتبارات به استان مرکزی اختصاص یافته است.
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: 2 میلیارد و 800 میلیون ریال از اعتبارات اصلاح و احیای مراتع استان با هدف افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه در این مناطق به کشت گیاه آگروپایرون النگاتوم (علف گندمی بلند) در استان اختصاص یافته است.
فتحی گفت: عملیات کپه کاری و مدیریت روان آب ها در 2 هزار و 797 هکتار از اراضی مرتعی استان مرکزی در سال جاری برای این اداره کل تعهد شده که تاکنون این طرح در یکهزار و 700 هکتار اجرایی شده است.
وی افزود: 20 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات اصلاح و احیای مراتع استان مرکزی با هدف بهبود پوشش گیاهی، افزایش تولید علوفه، ظرفیت دام، کنترل روان آب، کاهش فرسایش، رسوب خاک و تقویت آب های زیر زمینی به اجرای طرح های کپه کاری و مدیریت روان آب ها در مراتع استان اختصاص یافته است.
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اجرای عملیات بیومکانیکی را از دیگر برنامه های منابع طبیعی استان در سال جاری عنوان کرد و گفت: اجرای 150 هکتار بانکت بندی در سال جاری در اراضی مرتعی این استان تعهد شده که تا کنون 110 هکتار معادل 74 درصد آن محقق شده است.
فتحی، علوفه کاری در 500 هکتار از اراضی دیم زارها کم بازده را از دیگر برنامه های اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی در راستای کاهش فرسایش خاک، کنترل سیلاب و افزایش تولید علوفه عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح از هر هکتار از دیمزارهای تحت پوشش این طرح در استان 700 کیلوگرم علوفه برداشت شود.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.