پسته به عنوان یکی از ارقام صادراتی ایران که بسیار استراتژیک و حساس است و در پرندک از توابع زرندیه کشت می شود اما، به دلیل گرمای بیش از حد اسفند سال گذشته و همچنین در ادامه آن سرمای اواخر سال و اوایل بهار 97 که تنش اقلیمی نام دارد محصول امسال با افت همراه شد.
رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در این خصوص می گوید: وضعیت پسته تولید امسال کشور بسیار نابسامان است، البته وضع استان مرکزی بهتر از سایر استان ها است.
«محمود بارانی» با بیان اینکه دامغان، کرمان، یزد و خراسان به واسطه تنش اقلیمی خسارات بسیاری در تولید پسته متحمل شده اند، بیان کرد: 100 هزار تن پسته کرمان امسال در اثر تغییرات جوی از بین رفت.
وی با بیان اینکه قیمت صادرات پسته در 10 سال اخیر ثابت مانده است، ادامه داد: پسته فندقی ارگانیک کیلویی 12 و نیم دلار و پسته معمولی 10 تا 11 دلار به اروپا صادر می شود.
بارانی با تاکید بر اینکه پسته به عنوان محصول ارز آور در کل کشور به صورت متوسط حدود 250 هزار تن سالانه تولید و 90 درصد آن صادر می شود، اظهار کرد: این محصول استراتژیک برای صادرات تولید می شود البته بخشی از 10 درصد باقیمانده تولید پسته هم در قالب گز، سوهان و سایر محصولات فرآوری شده دوباره صادر می شود و برخی نیز پسته را به عنوان سئغات به خارج برده می برند.
به گفته وی، اصفهان روزانه 900 کیسه پسته برای تولید گز و سوهان مصرف می کند که اکثر این محصولات صادر می شود.
خروج پروفیل صفا از بن بست،تبدیل ساوه به قطب خودروسازی کشور در افق برنامه، برگزاری همایش بزرگ طرح شجره طیبه در ساوه و کمک 12 میلیارد ریالی مردم استان مرکزی به بازسازی عتبات عالیات از دیگر عنوان های خبری ماهنامه ارتباطات مرکزی است.
ماهنامه ارتباطات مرکزی با مدیرمسئول و صاحب امتیاز «محمد مسعود امانی» در استان مرکزی منتشر می شود.
استان مرکزی دارای سه روزنامه، 32 هفته نامه، 13 دو هفته نامه،19ماهنامه و 2 ماهنامه، 18 فصلنامه و 2 فصلنامه است.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.