به گزارش ایرنا، آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» روز سه شنبه در دیدار با مسئولان و کارکنان دامپزشکی استان مرکزی، افزود: 800 بیماری مشترک بین انسان و حیوان تهدیدی جدی است و دامپزشکی در ماموریت های خود تکلیف سنگینی را در حفظ و بهبود شاخص های سلامت برعهده دارد.
وی ادامه داد: تامین و حفظ بهداشت دام و فرآورده های دامی، مراقبت، پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام و سلامت غذا از موضوعات مهم و اولویت دار است و کوچکترین بی توجهی در امور محوله خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
امام جمعه اراک اظهار داشت: بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت بیماری ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری های همه گیر و قرنطینه ای دام از دیگر وظایف سازمان دامپزشکی است.
وی افزود: چهار درصد از مجموع 14 درصد تولید ناخالص ملی مربوط به بخش دام و طیور است که در صورت موفقیت نهادهای مرتبط از قبیل سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی در امور محوله می توان علاوه بر تامین نیاز داخل نسبت به صادرات گوشت قرمز، سفید و ماهی گام های موثری برداشت.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: تحقق توسعه صادرات غیر نفتی در گرو تولید با کیفیت در بخش های صنعتی و کشاورزی است که در این میان سازمان دامپزشکی در پرورش دام سالم برای صادارت نقش مهمی بر عهده دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در این دیدار گفت: این استان دارای جمعیت دام سبک و سنگین قابل توجهی است و به عنوان یکی از کانون های مولد دامی کشور فعالیت دارد.
دکتر«محسن شانقی» افزود: پایش و مراقبت مستمر بیماری های دام و طیور، واکسیناسیون، کنترل تردد حمل و نقل دام و طیور از طریق سامانه الکترونیکی یکپارچه قرنطینه در کشور، آموزش دامداران و مرغداران و تاکید بر رعایت اصول امنیت زیستی در مزارع پرورشی کاهش 34 درصدی بیماری های دامی در سال جاری نسبت به سال 92 را در استان مرکزی به همراه داشته است.
وی گفت: در این مدت تست خونگیری از دام ها انجام شده و حذف دام های آلوده از چرخه مصرف به منظور کنترل و مبارزه با بیمارهای مشترک بین انسان و دام در استان مرکری صورت گرفته که موجب کاهش 45 درصدی مبتلایان انسانی به بیماری تب مالت شده است.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.