سارا 12 ساله دفتر خواهر کوچکترش را ورق می زند و گاهی هم با خشونت بچه گانه خط و خطوطی ناشناس بر صفحه دفتر حک می کند و نصیبش از حکمت های زمانه کم شنوایی حاد و بینایی اندک است و انزوایی که رهاورد همین کمبودها بوده تا نتواند با جمع همسن و سالان در محیط کوچک بندپی ارتباط بگیرد.
پدر و مادر سارا درگیر در سنت های گذشته و عدم پذیرش و باور بیماری به علت غفلت و ناآگاهی از ثبت نام دختر در زمان مقرر در مدارس مخصوص بازمانده و پس از یک سال تاخیر او را در مدرسه ای معمولی ثبت نام کرده و در نهایت هم با وقفه ای چندساله به علت تاخیر در یادگیری سارا وارد مدرسه استثنایی ها می شود.
غفلتی که حسرت سارا و ساراها را رقم می زند و بر مشق آرزوهای کودکانه آنها نقش تعویق بیهوده ای با عواقب ماندگار می نگارد، داستان دست و پاگیر کودکان با شرایط استثنایی است.
کمتر ازدو هفته دیگر آغاز فصل غربالگری و ثبت نام دانش آموزان است که این فرایند می تواند در تقدیر بهتر کودکان استثنایی جریانی بسیار اثر گذار باشد.
اطلاع رسانی والدین و آگاه سازی آنان در باور بیماری فرزندان استثنایی و به موازات آن امکاناتی که برای تحصیل این کودکان در فضای آموزشی امروز وجود دارد اولین نکته قابل توجه در این زمینه است.
استان مازندران بیش از 2 هزار و ۸۰۰ دانش آموز استثنایی در سه مقطع ابتدایی ، متوسطه اول و هنرستان دارد که در ۵۳ مدرسه و بیش از ۳۰ مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری مشغول به تحصیل هستند.
**فراگیری استثنایی ها در مدارس عادی همراه با اختلال است
یک کارشناس مسائل آموزشی گفت : برخی از خانواده های دارای فرزند استثنایی حاضر به پذیرش بیماری فرزند خود نیستند و با اصرار فرزندشان را که نیازمند خدمات استثنایی است در مدارس معمولی ثبت نام می کنند.
صدیقه خسروانی افزود : پس از چند سال این دانش آموزان قادر به ادامه تحصیل در مدارس معمولی نیستند و باید دوباره به مدارس استثنایی بازگردند که این خود وقفه ای چند ساله در تحصیل آنها ایجاد می کند.
وی بیان کرد : این خانواده ها رفتن به مدارس استثنایی را کسر شان و یا بی آبرویی برای فرزندانشان می دانند در صورتی که اصلا اینگونه نیست و دانش آموزان با نیاز های ویژه در مدارس مخصوص خود ، راحت تر بوده و مطالب با استاندارهای خاصی که مخصوص دانش آموزان استثنایی است به آنها آموزش داده می شود .
**ناآگاهی و خودتشخیصی ارمغان شوم برای دانش آموزان استثنایی
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران اظهار کرد : بسیاری از خانواده ها بخصوص در مناطق روستایی استان ، با تشخیص نا آگاهانه و تصور غیر قابل تحصیل بودن فرزندانشان از معرفی آنها برای مدرسه سر باز می زنند .
حسین قاسمی گفت: آموزش و پرورش استثنایی هر ساله در فصل ثبت نام سعی می کند در ارتباط مستمر با خانه بهداشت های مناطق روستایی و شهری و همکاری با دانشگاه علوم پزشکی ، این کودکان را شناسایی و مورد غربالگری قرار داده و به تحصیل وارد کنند.
**غربالگری ۶۰ هزار دانش آموز ورودی ابتدایی
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران ایجاد سامانه ثبت نام متمرکز را یکی از اقدامات خوب در سالهای اخیر توصیف کرد و گفت : بر اساس این سامانه ، دانش اموزان از مجرای غربالگری و به صورت سیستمی به مدارس خاص هدایت می شود .
قاسمی گفت : سال گذشته برای نخستین بار این سامانه عملیاتی شد و از غربالگری ۶۰ هزار ورودی مدارس ابتدایی حدود ۱۰۰ نفر با نیاز ویژه تشخیص داده و به مدارس استثنایی منتقل شدند.
وی از رسانه ها ، خبرگزاری ها و مردم خواست در صورت اطلاع از چنین مواردی به آموزش و پرورش استثنایی اطلاع دهند تا هیچ کودکی از تحصیل باز نماند .
علاوه بر این رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران به خانواده ها تذکر داد که سطح یادگیری و سلامت کودکان باید به تشخیص افراد متخصص و از طریق غربالگری باشد و نباید خانواده خود نسبت به توانایی یا عدم توانایی فرزند دست به تشخیص بزند
دانش آموزان و یا کودکان استثنایی ، افرادی معلول و یا مستعد معلولیت هستند که نسبت به افراد معمولی دارای نیازهای استثنایی و حمایت های ویژه هستند
کودکان استثنایی با افراد متوسط و طبیعی در زمینه ویژگی های ذهنی، توانایی های حسی، توانایی های ارتباطی ، رفتار اجتماعی و خصوصیات جسمی متفاوت هستند و این تفاوت ها به اندازه ای است که کودکان برای شکوفا ساختن هرچه بیشتر استعدادهای خویش به برنامه های درسی مختلف و خدمات آموزشی ویژه ای نیازمند می باشند.
البته کودکان استثنایی دارای طیف وسیعی هستند و بر این اساس در چند سال گذشته برای تشخیص معلولیت و یا همان سطح استثنایی بودن آنها ، در زمان بدو ورود به مدرسه و یا حتی زودتر مورد غربالگری قرار می گیرند .
بر اساس آمار آموزش و پرورش استثنایی مازندران سال 96 بیش از 60 هزار دانش آموز کلاس اولی قبل از ثبت نام ، غربالگری آمادگی تحصیلی و آمادگی جسمانی شدند که از این میزان بیش از 98 درصد سالم تشخیص داده شدند.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.