متادون، چند سالی است که به صورت قرص یا شربت به عنوان درمان جایگزین ، نگهدارنده و همچنین کاهش آسیب و خطرات اجتماعی در بیماران معتاد به انواع مخدر سنتی و صنعتی در کلینیک های درمان اعتیاد تحت نظر دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان بهزیستی استفاده می شود.
این روش درمانی که از آن به نام درمان نگهدارنده با متادون (Methadone Maintenance Therapy) یاد می شود ، کمک های شایانی در درمان بیماران معتاد و همچنین در جلوگیری از تغییر نحوه مصرف مواد مخدر از خوراکی و استنشاقی به نوع تزریقی کرده است که این خود یکی از اهداف این برنامه (کاهش آسیب اجتماعی) از طریق کاهش بیماری های واگیردار از جمله هپاتیت و ایدز در افراد معتاد و حتی همسران و فرزندان بوده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی اصغر میرزائی روز شنبه در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان نوشهر اظهار داشت: این تعداد معتاد در 548 مرکز متادون درمانی در مازندران تحت درمان قرار دارند.
به گفته وی، در سال 1391 تنها 18 هزار نفر از معتادان در استان مازندران از متادون برای درمان استفاده کردند.
وی تصریح کرد: با اجرای برنامه ویژه دولت تدبیر وامید در مبارزه با مواد مخدر، درارتباط با بهره گیری از ظرفیت تمامی دستگاهها و سازمان های مردم نهاد مصرف مواد مخدر در مازندران کاهش قابل توجه داشته است.
وی ادامه داد: اجرای این تصمیم دولت، مازندران را از رتبه دوم مصرف مواد مخدر در سال 91 امروز به رتبه بیستم کشور کاهش داده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران پاکسازی مناطق آلوده استان را نیز یکی دیگر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: در سال 92 ، 33 منطقه آلوده به مصرف مواد مخدر در مازندران وجود داشت که امروز شاهد پاکسازی تمامی این مناطق آلوده هستیم.
وی اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر را پیشگیری عنوان کرد و گفت: باید از تمامی ظرفیت های روستایی ، شهری ، دولتی و مردمی در جهت برگزاری کلاس ها و کارگاههای آموزشی بهره گرفت.
فرماندار نوشهر نیز در این جلسه اظهار داشت: با تعامل و مساعدات مسئولان شهرستان و نهادهای مردمی بیشتر مصوبات جلسات مبارزه با مواد مخدر نوشهر تاکنون اجرایی شده است.
عبدالصمد صفرنژاد از بخشداران خواست تا با استفاده از ظرفیت دهیاران، شوراها، مساجد و مدارس به همراه نهادهای تاثیر گذار مردمی در حوزه آموزش در مبارزه با مواد مخدر با جدیت حرکت کنند.
وی بر ضرورت گسترش حمایت و صیانت از بهبود یافتگان و خانواده آنان با محوریت سازمان های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت خیران تاکید کرد و گفت: صیانت از معتادان بهبود یافته و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای با هدف ایجاد اشتغال و توانمند سازی آنان از جمله اقدام های پیش بینی شده برای کاهش ابتلا افراد جامعه به موادمخدر است.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر کشور ، اکنون 2 میلیون و 808 هزار مصرف کننده موادمخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف موادمخدر مخدر با بیش از 66 درصد مربوط به تریاک است.
1295/ 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.