به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دادگستری مازندران حجت الاسلام محمد علی تقوی فرد در جلسه شورای حفظ بیت المال استان افزود: از بیستم اسفند امسال تا پانزدهم اردیبهشت سال آینده که زمان تخم ریزی ماهیان در رودخانه هااست اجازه صید در این ایام را به هیچ وجه به صیادان ندهند.
هر ساله مهاجرت ماهیان مولد دریای خزر برای تخم ریزی به سمت رودخانه های مازندران به ویژه هشت رودخانه شیلاتی استان از دهه سوم اسفند ماه آغاز می شود.
از آنجاییکه به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه ها کمتر از 10 درصد ماهیان برای تکثیر طبیعی وارد رودخانه ها می شوند، شیلات مازندران از حدود یک دهه گذشته برای حفظ ذخایر دریای خزر تکثیر مصنوعی و نیمه مصنوعی را نیز انجام می دهد که روش شیل گذاری یکی از روش های تکثیر نیمه طبیعی ماهیان است.
شیلات با صید هدفمند ماهیان مولد ( کپور و سفید ) سپس با شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) این روش تکثیر نیمه طبیعی را انجام می دهد.
هر ساله شیلات مازندران به منظور باز سازی ذخایر دریای خزر و حمایت از جامعه صیادی تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی کپور و سفید را انجام می دهد که بر اساس اعلام شیلات مازندران امسال 90میلیون قطعه بچه ماهی رها سازی شد.
صید ماهیان استخوانی در بخش مازندرانی دریای خزر طی یک دهه گذشته به مرور کم شده بطوریکه از حدود هشت هزار تن در اوایل دهه 80به کمتر از 2 هزار و 500 تن در سال گذشته رسید.
در حال حاضر صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران که از بیستم مهر امسال توسط 4هزار و 200صیاد در قالب 53شرکت تعاونی پره آغازشده تا اواخر فروردین سال آینده ادامه دارد.
** رشد 10 برابری قاچاق چوب امسال در مازندران
رئیس کل دادگستری مازندران همچنین گفت : دادستان های استان با رانندگان ماشین های حمل چوب قاچاق برخورد کنند.
بر اساس آمار کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران قاچاق چوب در سال جاری در مازندران نسبت به سال قبل 10 برابر بیشتر شده است.
بنابر این گزارش میزان چوب قاچاق کشف شده در سال جاری در استان مازندران حدود 700 تن است و 140 قاچاقچی چوب نیز دستگیر شدند.
در مازندران بیش از 2 هزار واحد کارگاهی و صنعتی بهره برداری چوب فعالیت دارند که طبق آمار 15 تا 20 درصد از نیازشان از داخل و بقیه از خارج تامین می شود.
تقوی فرد در ادامه جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال مازندران گفت : نبود برنامه ریزی مناسب مشکل اصلی منابع طبیعی است، چراکه همچنان مواردی وجود دارد که متنفذین و افراد ذی نفوذ در حال سوء استفاده از منابع طبیعی هستند.
رییس کل دادگستری استان مازندران بیان داشت: در حوزه محیط زیست هم شاهد نبود برنامه ریزی ها هستیم ، قوانین زیست محیطی در 120 رودخانه استان حاکم نیست و یا در زمینه زباله 40 سال است که هیچ ساماندهی وجود ندارد.
وی بیان داشت: بر اساس اعلام نظر کارشناسان زیست محیطی، یکی از اصلی ترین تهدیدات غیرطبیعی، رها کردن زباله در منابع طبیعی است.
این مقام قضایی مازندران گفت : دادستان های شهرستان های ساحلی استان با تمام توان با ادارات منابع طبیعی همکاری ویژه داشته باشند و بعد از آزاد سازی سواحل باید ساماندهی شود و برای طرح های عام المنفعه اختصاص یابد.
مازندران 338کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد.
در ادامه این جلسه مدیران اداره کل منابع طبیعی مازندران (ساری و نوشهر) و همچنین مدیران کل شیلات و شرکت آب منطقه ای استان نیز گزارشی از آخرین وضعیت حوزه ماموریتی خود ارائه کردند.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.