احمد رشیدی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی نیازمند همکاری با تمام دنیا و پیشبرد سیاست تنش زدایی هستیم، کسی که با دنیا سر تعارض دارد، نمی تواند برنامه هایش را برای خدمت به مردم و بهبود وضعیت اقتصادی عملی سازد، ما نیازمند گفتگوی سازنده با غرب برای لغو تمامی تحریم ها هستیم.
وی افزود: امروز در صحنه بین الملل در شرایطی نیستیم که به تعامل حداقلی قناعت کنیم، بلکه باید به تعامل حداکثری با حفظ عزت و اقتدار ملی و رعایت قاعده بازی در چارچوب نرم ها و قواعد بین المل بیندیشیم.
رشیدی در ادامه این گفت وگو با اشاره به سطوح مختلف مشارکت سیاسی شامل عضویت در تشکیلات سیاسی از جمله احزاب و نهادهای مدنی و نقد و بررسی سیاست ها و نهایتا تصدی پست های مدیریتی، اظهارکرد: روی کار آمدن سیاستمداران بد، محصول عدم مشارکت سیاسی مردم است.
وی مشارکت سیاسی را مداخله در تعیین سرنوشت خود تعریف کرد و گفت: شرکت در انتخابات یک حق همگانی و مقدمه ای بر جامه عمل پوشاندن به حق دخالت در تعیین سرنوشت و اولین لایه و در عین حال گسترده ترین شکل مشارکت سیاسی است و طبیعتا عدم استیفای این حق به معنای واگذار کردن آن به دیگران است، باید بدانیم تصمیم دیگران و بویژه اقلیتی از دیگران، لزوما مطابق میل و خواسته ما رقم نمی خورد و به ندرت تامین کننده منافع ملی است.
وی تاکید کرد: ما باید انتخابات را به عنوان یک فرصت نگاه کنیم که مشارکت فعال شهروندان در فرایند آن ضمن کمک به گردش مسالمت آمیز انتقال قدرت بین نخبگان سیاسی، به ارتقا و گسترش فرهنگ و آموزش های سیاسی منجر می شود که در فرایند آن روحیه نقادی و گفتگو و تحمل مخالف رشد می کند و در نتیجه، فرهنگ تبعی به فرهنگ مشارکتی بدل می شود که خود زیربنای دموکراسی پایدار است.
رشیدی در تبیین پیامدهای مثبت مشارکت گسترده در انتخابات خاطرنشان کرد: حکومتی که براساس مشارکت گسترده مردم شکل بگیرد معمولا حکومتی خواهد بود که عمل به خواست مردم و رعایت حقوق آنها را در اولویت قرار می دهد و تجربه نشان داده که آنها از کارآمدی، مسئولیت پذیری، پاسخگویی و شفافیت بالاتری برخوردارند.
وی افزود: از سوی دیگر مشارکت گسترده در انتخابات به ارتقای مشروعیت سیاسی نظام و حکومت کمک می کند و از آنجا که مشروعیت سیاسی یک قدرت زیرساختی و مهمتر از قدرت مادی تلقی می شود حکومتی که مشروعیت بالایی داشته باشد با اقتدار می تواند برای پیشبرد برنامه های خود در صحنه داخلی و خارجی اقدام کند.
رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران تصریح کرد: حضور مردم در انتخابات شاید انتخاب بهترین سیاست مدار را رقم نزند، اما مطمئنا کمک می کند بدترین سیاستمدار انتخاب نشود، اگر شهروندان آمریکا مشارکت حداکثری در آخرین انتخابات ریاست جمهوری این کشور داشتند، بی تردید امروز شاهد حضور دونالد ترامپ به عنوان یک چهره جنجالی و چالش برانگیز در صحنه سیاسی نبودیم.
مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران در تبیین علل بی تفاوتی سیاسی و عدم مشارکت برخی از شهروندان در انتخابات گفت: احساس بی قدرتی سیاسی و اینکه یک رای تاثیری در سرنوشت انتخابات ندارد یکی از دلایلی است که برخی از شهروندان را از شرکت در انتخابات باز می دارد، این درحالی است که این نگاه به لحاظ منطقی نگاه سنجیده ای نیست، چرا که قطره قطره به هم بسیار شود .
رشیدی احساس بی معنایی سیاسی را دلیل دوم عدم مشارکت برشمرد و افزود: گروهی تفاوت معناداری بین کاندیداها نمی بینند و به همین خاطر نسبت به مشارکت در انتخابات بی تفاوتند، اما این در حالی است که با نگاهی دقیق تر به برنامه ها و سوابق نامزدها در می یابیم که بین آنها تفاوت معناداری وجود دارد و انتخاب بین آنها از یک سو می تواند ما را به گذشته ای نامطلوب و از سوی دیگر به سمت آینده ای مطلوب و امید بخش سوق دهد.
رشیدی در ادامه احساس آنومی سیاسی و دور شدن رفتارهای سیاسی از اخلاق را دلیل دیگر بی تفاوتی سیاسی عده ای برشمرد و اشاره کرد: گروهی کار سیاسی را مساوی با تبهکاری و دروغ و حیله و نیرنگ می دانند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران، با پذیرش وجود برخی بد اخلاقی ها در عرصه سیاسی، تاکید کرد: یکسری اصول اخلاقی هنوز در عرصه سیاسی وجود دارد که منبع برنامه های سیاسی نامزدهاست پس بی انصافی است بگوییم در وضعیت خلا هنجاری یا آنومی سیاسی هستیم، همین که کاندیداها همدیگر را متهم به بی صداقتی و بد عهدی و فریبکاری می کنند خود نشان از تداوم حضور اصول و ارزشهای اخلاقی در سیاست دارد.
خبرنگار: فاطمه رحمتی***انتشاردهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/3009
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.