کارنامه فعالیت تشکل های دانشجویی در دوران مختلف از جمله قبل و بعد از انقلاب اسلامی نشان می دهد این قشر می توانند با توجه به اتصالشان به بدنه جامعه و دریافت مطالبات و خواسته های مردم زبان گویایی برای مسائل آنها باشند.
این کارکرد ارتباطی و اثرگذار تشکل های دانشجویی در دوران مختلف باعث اعتماد و دلگرمی مردم به آنها شده به همین منظور برای تشریح وضعیت گذشته و حال فعالیت تشکل های دانشجویی در عرصه انتخابات میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ساری با حضور جمعی از مسئولان و فعالان تشکل های سیاسی دانشجویی مازندران برگزار شد.
آنان با این عنوان که دیگر دوران ' ویترینی بودن تشکل های دانشجویی ' در زمان انتخابات و بسنده کردن نامزدهای انتخاباتی تنها به برپایی ستاد دانشجویی به پایان رسیده است، گفتند: این تشکل ها می توانند همچون دوران گذشته از جمله زمان انقلاب اسلامی نقش تاثیر گذاری را در هدایت، آگاهی بخشی برای انتخاب درست و اصلح در جامعه را ایفا کنند.
یکی از اعضای شورای عمومی انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: در گذشته نه چندان دور تشکل های دانشجویی با روحیه کنش گرانه نقش تاثیر گذاری را در جریانات سیاسی هر دوره ایفا می کردند که پررنگ ترین آن را می توان در زمان قبل و بعد انقلاب اسلامی نام برد.
فرزاد غیبی با اشاره به اینکه تشکل های دانشجویی به عنوان نهادهای مدنی زبان گویای مردم به شمار می روند، ادامه داد:
تشکل های سیاسی دانشجویی با روحیه مطالبه گری خود همیشه مورد توجه جامعه قرار داشتند و به نوعی نقش هدایت و آگاهی بخشی مردم را ایفا می کردند.
وی به برخی تصمیم گیری و برخورد سالهای گذشته در قبال تشکل های دانشجویی اشاره کرد و گفت: تعطیلی برخی تشکل های اثرگذار و نیز گرفتن آزادی بیان برای حفظ کردن با عناوینی نظیر 'ایجاد آرامش در دانشگاهها ' تا برهه زمانی موجب رخوت این مجموعه ها شد.
غیبی افزود: در حالی که تشکل های دانشجویی تنها با بیان مطالبات و خواسته های جامعه همچون مشاورانی برای مسئولان به شمار می روند که منتقل کننده خواسته های مردم هستند.
*** خروج از فعالیت ویترینی صرف تشکل های دانشجویی
وی، وضعیت رخوت و عدم استقلال تشکل های دانشجویی را در حال گذر دانست و ادامه داد: میل و رغبت به داشتن ' ستاد دانشجویی ' توسط نامزدهای انتخاباتی که پیشتر به صورت ویترینی در هر ستاد به شمار می رفت اینک در حال تبدیل به فعالیت اثرگذار است.
این فعال تشکل های دانشجویی مازندران که شرایط بعد از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور در سال 1392 را شرایط رو به بهبود برای فعالیت های سیاسی دانشجویان اعلام کرد، افزود: اما این شرایط کافی نیست و باید تشکل های دانشجویی به همان جایگاه اثرگذار و مهم قبلی خود باز گردد.
وی ابراز امیدواری کرد: با تداوم روند آهسته و مداوم برداشته شدن فضای امنیتی و برقراری نگاه درست به فعالیت تشکل های دانشجویی از سوی مدیران دانشگاه ها این مساله بهبود بخشیده شود.
*** استقلال رمزتاثیرگذاری تشکل های دانشجویی
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری که نقش تشکل های دانشجویی را پیشتر پررنگ تر دانست، گفت: به دلیل عدم وابستگی، تشکل ها نقش تاثیرگذاری را داشتند که طی سالها بنا به دلایلی با عناوینی همچون 'حفظ آرامش در محیط دانشگاه' این فعالیت ها اکثرا از سوی روسای دانشگاه ها محدود شد.
پیام گرائیلی افزود: محدود کردن فعالیت های صنفی تشکل های دانشجویی باعث شده بود تا حدودی نقش مرجع و تاثیرگذاری آنها کمرنگ شود.
وی ادامه داد: در حالی که تشکل های دانشجویی با داشتن قدرت استقلال و فعالیت می توانند با بررسی و تحلیل رفتارهای انتخاباتی نقش هدایتگری جامعه برای حضور، مشارکت و انتخاب آگاهانه ایفا بکنند.
*** انتخابات پیش رو، رخ نمایی تاثیر تشکل های دانشجویی در جلب مشارکت
یکی از فعالان انجمن ایران اسلامی دانشگاه مازندران از دانشجویان به دلیل هیجان و شوری که دارند به عنوان قشری با فراگیری و تاثیرگذاری بیشتر در جامعه نام برد.
محمد کیوان گفت: به همین منظور فعالیت این افراد در قالب تشکل های سیاسی و صنفی در دانشگاه ها اغلب مورد توجه بوده است که از آن جمله این توجه را می توان در زمان انتخابات و دعوت از آنها به عنوان نیروهای تهییج کننده افکار عمومی عنوان کرد.
وی با این سخن که تشکل های دانشجویی در هشت سال دولت نهم و دهم شرایط سخت و سنگلاخی فعالیت را پشت سر گذاشتند، ادامه داد: با باز شدن فضای فعالیت تشکل های دانشجویی در محیط دانشگاه ها در دولت روحانی و احیای 54 تشکل دانشجویی می توان اظهار داشت که فضای امنیتی و نابهنجار در این محیط رخت بر بسته است.
کیوان، به شکل گیری و برگزاری مناظرات در انتخابات پیش رو به عنوان نقطه امیدی برای جوانه زدن فعالیت تشکل های سیاسی دانشجویی نام برد و ادامه داد: با این فضای بوجود آمده نگرانی ها بخاطر اعمال نفوذهای فرا دانشگاهی کم رنگ و در حال کم رنگ تر شدن است.
وی با این عنوان که با انجام اقداماتی از سوی دولت یازدهم حال که دوران رشد و نضج تشکل های دانشجویی را شاهد هستیم، افزود: امیدواریم تا دوران بازگشت فعالیت طلایی تشکل های دانشجویی در سالهای دهه 70 و نیمه اول دهه 80 را نیز در آینده نزدیک شاهد باشیم.
کیوان معتقد است: انتخابات پیش رو زمان به عرصه آمدن تشکل های دانشجویی برای ابراز وجود قوی است تا این حضور پرمعنا به نامزدها نشان بدهند که تشکل های دانشجویی به دنبال بهبود فضای دانشگاه برای فعالیت های صنفی و در چهارچوب قاعده و فعالیت قانونی هستند.
*** نقش آفرینی جنبش های دانشجویی با هر گرایش سیاسی در انتخابات
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران گفت: در سال های گذشته تأثیر جنبش های دانشجویی بر فضای دانشگاه بیشتر بود اما اکنون این نقش تاثیرگذاری با توجه به محافظه کاری مسئولان کمرنگ تر شده البته این امر متوجه جنبش های دانشجویی هست و با روحیه مطالبه گری باید وارد میدان شوند.
بهنام بهرام زاد افزود: مسئولان دانشگاهی در دولت کنونی با محافظه کاری با فعالیت های دانشجویی برخورد می کنند.
وی ادامه داد: متأسفانه این دیدگاه بین مسئولان دانشگاهی وجود دارد که مدیریت موفق یعنی اینکه در دانشگاه به غیر از تحصیل نباید فعالیت دیگری رخ بدهد در حالی که نگاه صرف به بحث تحصیل باعث دور شدن فضای دانشگاه و دانشجویی از جامعه و مسائل آن می شود.
به گفته مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران دانشجویان در کنار وظیفه تحصیل و درس خواندن در محیط دانشگاه می بایست بدنبال مطالبه گری باشند.
وی که به بررسی 10 ساله خود در فعالیت تشکل های دانشجویی اشاره کرد، از فضای محافظه کاری در چهار سال گذشته انتقاد کرد و در واکنش نسبت به گروه های فشار خارج دانشگاه بیان داشت در دولت اصلاحات که با پرچم آزادی بیان به عرصه آمده بود، فعالیت گروه های مذهبی و انقلابی با انگ هایی مثل گروه فشار و تمسخر حزب اللهی ها از جانب طرفداران دولت وقت مورد هجمه قرار می گرفت.
بهرام زاد اضافه کرد: در حالیکه با برداشتن محافظه کاری بر تشکل های دانشجویی می توان از فرصت و ظرفیت این نهادها در تهییج و شور انتخاباتی در جامعه استفاده کرد.
وی از محافظه کاری با عنوان بلایی روا شده بر تشکل های دانشجویی نام برد و ادامه داد: جنبش های دانشجویی با پرهیز از انحراف در فعالیت و با هر سلیقه و گرایش سیاسی می توانند نقش آفرینان عرصه مشارکت در انتخابات باشند.
*** خروج تشکل های دانشجویی از لاک بی تفاوتی ها
عضو شورای مرکزی انجمن فرهنگ و تمدن دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که ایجاد شور سیاسی در دانشگاهها را ضرورتی مورد نیاز برای آگاهی بخشی دانست و گفت: در فضای کشور امکان برای اینکه تشکل ها پر رونق تر فعالیت داشته باشند، وجود دارد.
مجید شیخ پور ادامه داد: در دولت نهم و دهم تشکل های دانشجویی ریشه داری همچون انجمن اسلامی تعطیل شد و این سیاست ناصحیح بود.
وی افزود: در آن زمان تصمیم تشکل های دانشجویی به گوشه گیری و شرکت نکردن در انتخابات تاوانی داشت که بیشتر اثرات این مسائل متوجه جامعه شد.
به گفته این فعال سیاسی در دولت یازدهم اقداماتی برای جبران این ضایعه و خلا شکل گرفت ولی اما هنوز این ترس از حساسیت و نظارت سازمان فرا دانشگاهی وجود دارد.
وی معتقد است که امروز با پیشه کردن صبوری و تحمل می توان در کنار بخش های دیگر با در اختیار قرار دادن تریبون های جامعه امکان بیان اظهارنظرها را داشته باشند تا از درون خود نظام به اصلاح بپردازد.
*** شیب ملایم رو به تعالی حرکت تشکل های دانشجویی در دولت یازدهم
علی علی نژاد دیگر فعال در تشکل های دانشجویی مازندران که سابقه تحریم و کنار کشیدن از انتخابات را مضر برای کشور دانست و گفت : فضای خوبی برای فعالیت های دانشجویی در کشور وجود دارد.
وی افزود: فعالیت تشکل های دانشجویی در دولت یازدهم با روند خوب و شیب کم است که با بازشدن فضای سیاسی در دانشگاه ها ، دانشجویان بیشتری جذب این فعالیت ها می شوند.
پنج دانشگاه دولتی، 12شعبه دانشگاه آزاد و تعداد 47موسسه آموزش عالی غیردولتی در مازندران فعال است و نزدیک به 200 هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود و در مازندران نیز مردم برای انتخاب هفت هزار و 735 عضو شورای شهر و روستا دراین روز پای صندوق های اخذ رای می روند.
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی** انتشاردهنده:سید محسن حسن نیا
2096/1899/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.