براساس اعلام وزارت بهداشت؛ پلاسما درمانی یکی از راه های مبارزه با کروناست که کشورمان بعد از چین دومین کشوری است که از آن برای بهبود بیماران کرونا استفاده می کند.

اسماعیل پوریانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با آغاز پویش شکرانه سلامت از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون بیش از ۸۰ نفر از بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسمای خون خود به پایگاه انتقال خون بابل مراجعه کرده اند که این روند همچنان با مراجعه روزانه بطور متوسط سه تا چهار نفر ادامه دارد.

وی ادامه داد: از این تعداد داوطلب اهدای پلاسمای خون پس از انجام برخی آزمایشات اولیه ۳۰ نفر از آنها شرایط لازم استاندارد اهدای را همچون وزن، سن را داشتند و پلاسمای خون دریافت شد.

وی تصریح کرد: اهدای پلاسمای خون از افرادی دریافت می‌شود که از زمان بهبودی آنها به کرونا حداقل  ۲۵ تا ۳۰ روز گذشته و سن آنها نیز بالای ۱۸ سال و کمتر از ۶۰ سال باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند اهدای پلاسما بین ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می برد و در این مدت بدون ایجاد کم‌خونی و  ضعف بدنی تنها دستگاه جداسازی پلاسما از خون که مجهز به ۲ خط مجزا می باشد از یک سو خون از بدن فرد خارج ‌شده و پس از جدا سازی پلاسمای خون از سوی دیگر مجدد خون به بدن اهدا کننده باز می گردد.

وی تاکیدکرد: در تمامی مراحل اهدای خون یا پلاسمای خون تمامی پروتکل های استاندارد جهانی اصول بهداشتی که مورد تائید وزارت بهداشت کشورهای اروپایی است از سال های گذشته اجرا می شود. 

مدیرکل انتقال خون مازندران از بهبود یافتگان کرونا استان خواست با حضور در پایگاه انتقال خون بابل که مجهز به دستگاه جداسازی پلاسما خون است با اهدای پلاسمای خون به بهبود بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها کمک کنند.

وی اظهار داشت: برای هماهنگی بهتر بهبود یافتگان کرونایی برای اهدای پلاسمای خون می توانند با شماره تلفن ۳۲۳۷۱۰۵۵ مرکز اهدای پلاسمای پایگاه خون بابل تماس گرفته یا به نشانی بلوار ولیعصر (کمربندی شرقی) بوستان ١٨ (خیابان شهید محجوبی) مراجعه کنند و در ضمن هزینه رفت و آمد افراد از هر نقطه استان به بابل جبران خواهد شد.

وی از فعالیت پایگاه انتقال خون بابل و سایر پایگاه انتقال خون از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ و از بعد از افطار تا ۲۴ و ۳۰ دقیقه شب در ایام ماه رمضان خبر داد و گفت: ولی به دلیل کمبود نیرو فعالیت پایگاه های انتقال خون چالوس، تنکابن ، رامسر و نور فقط در روز و از ساعت ۸ تا ۱۳ می باشد.  

پوریانی با اشاره به چهارهزار و ۵۰۰ بیمار خاص مازندرانی افزود: از این تعداد حدود ۲ هزار و ۷۰۰ بیمار تالاسمی ماهی ۲ بار نیاز به تزریق خون دارند ولی با اهدای مستمر خون از سوی مردم تاکنون نیازهای استان مازندران به عنوان یکی از استان های پر مصرف خون و فرآورده های خونی در داخل استان تامین شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲۹ هزار واحد خون در استان از سوی مردم اهدا شد و بیش از ۱۸۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی نیز به مراکز درمانی مازندران توزیع شد.

پلاسما درمانی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا، روشی است که در آن پادتن تولیدشده در بدن بیماران بهبود یافته استخراج‌ شده و به بیمار دیگری که هنوز درگیر کرونا است تزریق می‌شود.

۹۳ درصد اهداکنندگان خون در استان مازندران را مردان و ۷ درصد را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.