کرونا بعد از این که مانع حضور تماشاگران در استادیوم‌های ایران شد، جدول زمان برگزاری دیدارها را نیز دستخوش تغییر کرد و سبب شد که رقابت‌های ورزشی در لیگ‌های مختلف کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند و به تعویق بیفتند.

 مهم‌ترین لیگ ورزشی هم طبیعتا لیگ برتر فوتبال کشور است که قرار بود فردا هفته بیست‌ودوم این رقابت‌ها در شهرهای مختلف برگزار شود. اما با به تعویق افتادن بازی‌های این لیگ در هفته ‌بیست‌ودوم و احتمالا هفته‌های آتی، تیم‌ها فرصت مناسبی برای استراحت و برنامه‌ریزی به دست آورده‌اند. در این بین نساجی مازندران که تازه سرمربی‌اش تغییر کرده و کادر فنی جدیدی را در روزهای اخیر روی نیمکت دارد، احتمالا راضی‌تر از بسیاری از تیم‌هاست.

کاروان نساجی که هفته بیست‌ویکم را با پیروزی شیرین و پرگل خارج از خانه مقابل ماشین‌سازی تبریز به پایان رسانده بود و به سه هفته کابوس‌وار و ضعیف خود پایان داد، پس از دیدار با ماشین‌سازان از تبریز خارج نشد تا فردا بازی هفته‌ بیست‌ودوم را مقابل تراکتورسازی تبریز برگزار کند. اما با لغو دیدارهای این هفته و تعطیلی موقت و اجباری لیگ برتر، «محمود فکری» و یاران تازه اضافه‌شده‌اش در نساجی با شیوع کرونا این فرصت را یافتند که زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی در نساجی و آنالیز تیم‌های حریف بر اساس استعداد و توان تیمی خود داشته باشند.

شوک تاکتیکی

ورود فکری به نساجی در درجه اول یک شوک تاکتیکی و مدیریتی برای این تیم محسوب می‌شد. معمولا تغییر سرمربی برای تیم‌هایی که در نتیجه‌گیری دچار مشکل می‌شوند ممکن است در نخستین گام‌ها نتایج مثبتی داشته باشد که کارشناسان این نتیجه‌گیری را حاصل شوک مثبت تغییر سرمربی و کادر فنی می‌دانند. این اتفاق برای رایکای بابل نیز در لیگ آزادگان افتاد. رایکا بعد از چند هفته ناکامی پیاپی در لیگ و در آستانه سقوط قرار گرفتن این تیم، با تغییر سرمربی و سپردن هدایت این تیم به «رحمان رضایی» سرمربی مازندرانی فوتبال کشور، به دو پیروزی پیاپی در دو هفته اخیر این رقابت‌ها دست یافت و فرار پرسرعتی از سقوط به لیگ دسته دوم داشت.

به هر حال تعطیلات اجباری کرونایی رقابت‌های ورزشی، فرصت مناسبی برای این دو تیم مازندرانی و سرمربی‌های مازندرانی آن‌هاست تا با خیالی آسوده‌تر برای هفته‌های باقیمانده فصل جاری برنامه‌ریزی کنند. اما نمی‌توان نقش تاکتیک‌ سرمربی‌های جدید را در کسب نتیجه بی‌اثر دانست. اتفاقی که برای نساجی و رایکا در این روزها رخ داده و حالا هواداران این دو تیم مازندرانی باید منتظر بمانند تا ویروس مرموز چینی کنترل شود و بتوانند میزان اثرگذاری تاکتیک‌ و دانش سرمربی‌های جدید خود را ارزیابی کنند.

نکته قابل توجه این که نساجی و رایکا هر دو در آخرین دیدار خود به فاصله یک روز، مهمان تیم‌های تبریزی بودند و هر دو نیز توانستند حریفان تبریزی خود را با نتیجه ۳ بر صفر شکست دهند.

بهترین برد لیگ برتری

نگاهی به تغییر تاکتیکی بازی نساجی در هفته بیست‌ویکم مقابل ماشین‌سازی تبریز نشان می‌دهد که برنامه‌های مد نظر «محمود فکری» در نساجی برای این بازی در کسب نتیجه کم‌اثر نبود.

سرخپوش‌های قائمشهر در هفته‌ای که هفته تبریزی‌ها نبود، در استادیوم شهید سلیمانی تبریز که ویروس چینی باعث شد سکوهای آن خالی باشد، کاری کردند که در ۵۰ بازی لیگ برتری این تیم موفق به انجام آن نشده بودند. نساجی در ۳۰ بازی لیگ قبلی و ۲۰ بازی این لیگ هیچ تیمی را با اختلاف ۳ گل شکست نداده بود. اما با فکری، آن هم در یک بازی خارج از خانه موفق به کسب یک پیروزی ۳ بر صفر شد.

نماینده شمال در لیگ نوزدهم، بعد از دو شکست و یک تساوی مقابل تیم‌های پایین‌تر از خودش، با کناره‌گیری مهاجری مواجه شد و «محمود فکری»، سرمربی مازندرانی، که روزی فوتبال را از همین تیم آغاز کرده بود، برای دومین بار روی نیمکت نساجی نشست و در نخستین تجربه لیگ برتری‌اش یک نتیجه‌ خیره کننده گرفت.

طبیعی بود که انتظاری از فکری برای کسب پیروزی در نخستین دیدار وجود نداشته باشد؛ اما شوک تغییر سرمربی و چند جابه‌جایی در ترکیب توسط فکری، روز بد ماشین‌سازهای تبریز را تکمیل کرد.

تغییر در ترکیب

فکری که با خوشه‌طلایی ساوه در دو ماه توانست نتایج خوبی بگیرد و این تیم را به یکی از مدعیان صعود به لیگ بیستم تبدیل کند، تجربه و دانش‌اش را برای آغازی پرقدرت در نساجی به کار گرفت. از ابتدای بازی مشخص شد که چیدمان بازیکن‌های نساجی، با زمان حضور مهاجری تغییر کرده است.

نساجیِ فکری با ترکیب ۱-۳-۲-۴ بازی هفته بیست‌ویکم را آغاز کرد و جای چند بازیکن هم در زمین عوض شد. سرمربی جویباری نساجی، تغییر را از خط دفاع آغاز کرد. «حسین ماهینی» که از نیم‌فصل دوم به نساجی آمد در چند بازی اخیر با نظر مهاجری به عنوان مدافع میانی بازی می‌کرد. اما فکری تصمیم گرفت که ماهینی را به پست اصلی‌ش، یعنی دفاع راست ببرد و «حامد شیری» که بعد از آمدن ماهینی یک خط جلوتر رفته بود، باز هم در خط دفاعِ ۴ نفره نساجی کنار «مجتبی بیژن» قرار بگیرد. این تغییر، نتیجه خوبی داشت و باعث شد دفاع نساجی کم‌اشتباه ظاهر شود.

تغییر بعدی فکری در ترکیب، کنار هم قرار دادن میری و معصومی در مرکز زمین بود. با این تغییر بال های چپ و راست نساجی، یعنی دهقانی و شجاعی هم عملکرد بهتری از خودشان نشان دادند.

فکری در این بازی شکل بازی گرفتن از نظری را هم تغییر داد. نظری که معمولاً به عنوان مهاجم برای نساجی بازی می‌کرد، در این بازی یک خط عقب‌تر ایستاد و در نقش یک بازیساز ظاهر شد که هم گل زد، هم موقعیت ساخت و هم دوندگی زیادی در مرکز زمین داشت.

پست نظری هم در خط حمله به «رحمان جعفری» سپرده شد تا بعد از مدت‌ها جعفری به ترکیب اصلی و نوک حمله برگردد. با این ترکیب، نساجی توانست بعد از ۳ هفته ناکامی مقابل تیم‌های پایین‌تر از خودش، همسایه بالایی‌اش در جدول را شکست دهد و به یک قدمی ماشین‌سازی برسد.

تاکتیک نساجیِ مدلِ فکری مقابل ماشین‌سازها، پرس در بیشتر نقاط زمین و گرفتن فرصت از بازیکنان حریف برای بازی‌سازی بود. نساجی‌چی‌ها با بازی تک‌ضرب و پاس‌های رو به جلو که در زمان حضور مهاجری نیز به خوبی آن را انجام می‌دادند، سعی کردند آرام و حساب شده به دروازه ماشین‌سازی برسند و موفق هم شدند.

هرچند که مالکیت توپ بیشتر در اختیار تبریزی‌ها بود، اما عملکرد خوب تیمی نساجی، از داخل دروازه با نمایش خوب حقیقی، تا دفاع کم‌نقص تیم و مدیریت میانه زمین و مهم‌تر از همه بی‌گدار به آب نزدن نساجی برای حمله و فرصت‌طلبی این تیم، باعث شد نساجی در تبریز، هم کلین‌شیت داشته باشد و هم ۳ گل بزند.

فرصت کرونایی

البته یک بازی نمی‌تواند سنگ محک کاملی برای یک سرمربی باشد، اما شروع خوب فکری با نساجی، امیدوارکننده است.

فکری حالا فرصت تقریبا مناسبی دارد تا با تمرکز بیشتر روی توان تیمی نساجی برنامه‌ریزی کند و در عین حال از کادر فنی تازه تشکیل داده‌اش نیز مشورت‌های بیشتری بگیرد. در روزهای اخیر «صمد مرفاوی» با تجربه در لیگ برتر نیز به کادر فنی نساجی اضافه شد و این موضوع می‌تواند به فکری کمک زیادی در مسائل فنی تیم کند. مرفاوی سابقه سرمربیگری در تیم‌های مختلف لیگ برتری را دارد و تجربه او قطعا به تعریف تاکتیکی مناسب برای نساجی کمک خواهد کرد. احتمالا کادر فنی تازه روی کار آمده نساجی این روزها در عین حال که نگران سلامت اجتماعی هستند، از این که فرصت بیشتری برای برنامه‌ریزی و آنالیز تیم‌های رقیب در ۹ هفته پیش رو دارند راضی هستند.

نساجی در حال حاضر با ۲۳ امتیاز از ۲۱ بازی در رتبه دهم جدول لیگ نوزدهم قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.