به گزارش ایرنا، مقبره امامزاده احمد که در گویش محلی به (شهامد) معروف است ، در بلندی‌ کبیرکوه و جنوب‌‌غربی شهرستان پلدختر لرستان و شمال‌ شرقی شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام، در پنج کیلومتری جنوب روستای پاعلم در منطقه‌ایی کوهستانی با پوشش جنگلی واقع شده ‌و هرساله در ایام مختلف سال به خصوص ایام بهار و تابستان پذیرای زائران زیادی از نقاط مختلف ایران است.
این امامزاده همچون نگینی بر ارتفاعات کبیرکوه و در منطقه سخت گذر و برفراز ارتفاع یک هزار و 610 متری کبیرکوه در ضلع جنوب غربی دهستان پاعلم واقع شده است.
برای دسترسی به امام‌زاده شاه احمد از مسیر خرم‌آباد به دو طریق می‌توان عمل کرد که در روش اول از طریق جاده خرم‌آباد به پلدختر می‌توان اقدام کرد و در غرب جاده بعد از عبور از شهرستان پلدختر به عمق 13 کیلومتری غرب جاده، بعد از گذر از روستای پاعلم (پایین‌دست امام‌زاده احمد) و مسیر کوهستانی جاده به بقعه متبرکه رسید.
به رغم سختی محور تردد این امامزداه، اما همیشه در ایام تعطیلات سال به ویژه نوروز و تابستان ، جمع زیادی از گردشگران برای زیارت این مکان مقدس به این ارتفاعات سفر می کنند.
در کلام مردم لرستان به ویژه پلدختر و زائران این بقعه متبرکه امامزاده احمد مراددهنده لقب گرفته است.
‌این در حالی است که این لقب و باور عمومی به دلیل وجود کرامات امامزاده احمد شکل گرفته و افراد زیادی به قصد زیارت و برآورده کردن حاجات خود به این منطقه سفر می‌کنند.
حسین جودکی از ساکنان جنوب پلدختر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در گذشته راه دسترسی به این امامزاده وجود نداشت و زوار با وجود صعب‌العبور بودن و طی طریق به مدت طولانی چون پنج تا شش ساعت به ارتفاعات کبیرکوه که امامزاده احمد در آن واقع شده، می‌رفتند و ضمن زیارت حاجات خود را با بقعه ساده و در عین حال با کرامت (شهامد) در میان می‌گذاشتند.
بقعه متبرکه جدید امامزاده احمد چند سال پیش به همت اداره کل اوقاف لرستان و یک خیر اندیمشکی و با هزینه شخصی به شکل مدرن و با ساخت مقبره با معماری منحصر به فرد و اقامتگاه برای زائران و ایجاد امکانات از قبیل سرویس بهداشتی، زائرسرا و جاده دسترسی آسفالته از دل کوه پر پیچ و خم کبیرکوه ساخته شد.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه لرستان به خبرنگار ایرنا گفت: امامزاده احمد پلدختر سالانه پذیرای 500هزار زائر در سراسر کشور به ویژه استانهای غربی است.
حجت الاسلام مرتضی خاکباز اظهار کرد: با اعتبار 50 میلیارد ریالی برقرسانی به این امامزده انجام شده و اکنون این بقعه متبرکه دارای شبکه برق می باشد.
به گفته وی در بحث آبرسانی به این امامزاده نیز امسال 25 میلیاردریال هزینه شده است.
حجت الاسلام خاکباز افزود: در این مدت بازسازی و تعریض جاده این امامزاده نیز صورت گرفته و کف سازی حیاط بقعه نیز انجام شده است.
شهرستان پلدختر یکی از شهرستان‌های لرستان است که در جنوب غربی استان قرارگرفته است.
این شهرستان دارای آب‌وهوای معتدل در زمستان و گرم در تابستان است.
محدوده این شهرستان درگذشته از توابع بخش ملاوی خرم‌آباد بوده اما در حال حاضر خود به یک شهرستان تبدیل‌شده است که مرکز آن پلدختر است و با مرکز استان لرستان 100 کیلومتر و شهر دره شهر ایلام 45 کیلومتر فاصله دارد.
9872/6060
خبرنگار : اله یار محمودی فر**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.