به گزارش خبرآنلاین لرستان، رحمن قلاوند مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان با حضور در این کارگاه آموزشی اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای و به تبع آن اداره کل اموزش فنی و حرفه ای لرستان بر اساس زیرساختهای ایجاد شده آموزشهای مهارتی را بمنظور آمادگی افراد برای حضور در عرصه بازار کار و همچنین توانمندسازی و ارتقاء مهارت شاغلین ارائه می دهد.

وی افزود:یکی از مهمترین اهداف این آموزشها در حوزه مهارتی علاوه بر توانمندسازی افراد، ارتقاء بهره وری نیروی انسانی است و دولت بمنظور حمایت کارآفرینان و بنگاههای تولیدی و خدماتی و بعنوان یکی از شرکای اجتماعی سرمایه گذاری این آموزشها را بر عهده می گیرد.

قلاوند بیان داشت:ما آموزشها را ازنظر نحوه ی ارائه، تجهیزات مورد نیاز و هدف از ارائه آنها به دو نوع مهارتهای سخت و مهارتهای نرم دسته بندی میکنیم و مهارتهای سخت یا Hard Skill مهارتهایی مانند جوشکاری، صنایع ساختمان و ... و مهارتهای نرم یا Soft Skill درواقع برای اتصال آموزشهای سخت به یکدیگر و اتصال آنها به تولید، خدمات و بازار کار نقش آفرینی می کنند. مهارتهایی چون فنون سرپرستی، ارتباطات مؤثر انسانی، راه های دستیابی به بازار توزیع و فروش محصولات، تأمین منابع مالی؛ فنون مذاکره و... از جمله مهارتهای نرم هستند.

رحمن قلاوند تصریح کرد: در کشور ما آموزشهای فنی و حرفه ای بیشترین سرمایه گذاری خود را بر روی مهارتهای سخت انجام داده است و یکی از دلایلی که این آموزشها به اندازه تمایل ما منجر به ارزش افزوده اقتصادی نمی شود غفلت از آموزشهای نرم در برنامه ریزی آموزشی کشور است.

وی آموزشهای سخت را به استخوانهای اسکلت آدمی و آموزشهای نرم را به ، ماهیچه و مفاصلی تشبیه کرد که این استخوانها بدون رباط، ماهیچه و ... در کنار یکدیگر شکل نمی گیرند و شمایل و قامت آدمی را نمی سازند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان بیان داشت: کشورهایی که بخش عمده از برنامه ریزیهای خود را بر روی مهارتهای نرم انجام داده اند در زمینه کارآفرینی و اشتغال موفق بوده اند و درواقع بدون مهارتهای نرم تحقق اهداف مهارتهای سخت غیرممکن و یا بسیار سخت است.

رحمن قلاوند یکی از دلایل ورشکستگی شرکتها را ناشی از ضعف بینشی و دیدگاهی مدیران آنها در امر آموزش به ویژه مهارتهای نرم عنوان کرد و گفت: با غفلت از آموزش مستمر نیروی انسانی و حتی خود مدیران، چرخه عمر شرکتها کوتاه شده و فعالیتهای آنها رو به افول می گذارد و بعد از مدتی کارآمدی و کارآیی خود را از دست می دهند.

قلاوند گفت: یکی از بیماریهای موسسات تولیدی و خدماتی استان در فقدان مهارتهای نرم و تجهیز نبودن هیئت مدیره به بخشی از تخصصهای بنیادی است که باعث می شود در تعیین اهداف، تامین ابزار و تجهیزات، بهسازی، بازسازی و توانمندسازی نیروی انسانی دچار مشکل شوند و نتوانند بازار مناسب را برای محصول خود بیابند و محصولات خود را بدرستی و متناسب با سلیقه مشتریان در بازار ارائه کنند.

وی بیان داشت:بزودی دپارتمان مهارتهای نرم متشکل از نیروی انسانی صاحب تخصص در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان تشکیل خواهد شد و بخشی از آموزش سند مهارت استان را که برای 30000 نفر تدوین شده است به مهارتهای نرم اختصاص می دهیم.

قلاوند اضافه کرد: تغییر در نگرش انسان او را از جهات متعددی به انسانی دیگر تبدیل می کند و افرادی که از این آموزشهای نرم بهره مند شده باشند،اگر در جایگاه مدیریتی قرار داشته باشند با شناسایی اولویتها، برقراری ارتباط مناسب با سیستمها و محیط، مدیریت شایسته ای بر منابع موسسه تحت مدیریت خود اعمال خواهند کرد و اگر بعنوان نیروی صف در مؤسسه ای مشغول بکار باشند در تطابق اهداف، تمایلات و خواسته های فردی خود با اهداف موسسه ای که در آن کار میکنند بسیار موفقتر عمل خواهند کرد و تعارضات کارگری و کارفرمایی بنحو چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. نگرش و طرز تلقلی انسان منشا بسیاری از رفتارها و تصمیمات اوست و تغییر در نگرش می تواند خواسته ها و پارامترهای تصمیم گیری افراد را تغییر دهد.

وی اظهار داشت:برای رشد یک جامعه لازم است آن جامعه مطالبه گر باشد و این مطالبه گری باید با یک ارتباط مناسب صورت پذیرد و می توان مطالبه گری شایسته و سازنده را از طریق آموزش مهارتهای نرم فرا گرفت. بیشترین مبحث در حوزه مهارتهای نرم مبتنی بر ارتباطات انسانی است و این مطالبه گری باید با نهایت احترام به یکدیگر صورت پذیرد تا حس مسئولیت، پاسخگویی و زمینه رشد جامعه را فراهم آورد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 732435
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.