به گزارش خبرنگار ایرنا سید محسن حسینی مقدم روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی و توجیهی هدایت تحصیلی مدیران هنرستان های استان لرستان افزود: در برنامه ششم توسعه سهم آموزش های مهارتی 50 درصد پیش بینی شده و امسال به 34 درصد رسیده است.
به گفته وی اگر سالی سه درصد به این مقدار اضافه شود، طی پنج سال آینده این عدد به 50 درصد می ‌رسد که با وضعیت موجود برخلاف تلاش تمام مشاوران امری بعید است.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: تربیت کارگر ماهر در بخش فنی حرفه ای ضروری است و در ایران هنرستان ها بیشتر این موضوع را درک کرده اند.
وی افزود: برای آشناسازی و معرفی رشته ها باید والدین به مدارس بیایند و فرهنگ کار کردن در اولیا را تغییر دهند.
حسینی گفت: 70 درصد ورودی ها به مراکز فنی و حرفه ای برای کسب مهارت دارای مدرک کارشناسی و ارشد هستند و این برای کشور یک درد است.
وی افزود: توسعه آموزش های مهارتی نخستین گام برای کاهش بیکاری و افزایش تولید داخلی است و در دنیای امروز دانایی در راستای افزایش کارآفرینی انجام می شود.
مدیرکل دفتر آموزش ‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: 80 درصد کارآفرین های کشور دیپلم دارند.
سید مصطفی آذرکیش با تاکید بر اینکه طبع مدرک گرایی باید اصلاح شود، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا اولویت خانواده ها اشتغال است نه دانشگاه و اکنون می بینیم که مشکل ادامه تحصیل در هیچ جای کشور وجود ندارد.
به گفته وی در حال حاضر 66 درصد از بیکاران کشور دانش آموختگان کارشناسی هستند و بسیاری از دانش آموزان دیپلم می توانند شغلی را تحویل بگیرند اما به دنبال ادامه تحصیل می روند و بعد از فارغ التحصیل شدن دنبال تصاحب مشاغلی می روند که نیازمند نیروی ماهر است.
وی با بیان اینکه باید اولویت در دانش آموزان ورود به بازار کار و مهارت آموزی باشد، اضافه کرد: 153 رشته در کار و دانش و 41 رشته در هنرستان ها وجود دارد و این رشته ها نیاز به معرفی و اطلاع رسانی بیشتر توسط مشاورین این بخش دارند.
نشست هم اندیشی و توجیهی هدایت تحصیلی مدیران هنرستان های استان لرستان روز چهارشنبه با حضور مدیران کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و دفتر آموزش های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در خرم آباد برگزار شد.
7274/3022
خبرنگار: مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.