به گزارش ایرنا، هر ساله با سرد شدن هوا شاهد حوادث تلخی می شویم، قاتل خاموش، قاتل نامرئی، مرگ خاموش، مرگ بی صدا که در اثر بی احتیاطی ممکن است یک یا چند نفر بر اثر استنشاق گار منواکسید کربن جان خود را از دست بدهند.

گاز منواکسید کربن بر اثر سوختن دستگاه های حرارتی تولید می شود و در محیط هایی که بسته و فاقد اکسیژن باشند، در کمترین زمان ممکن سبب مسمومیت فرد شده و کار اکسیژن‌رسانی به مغز و قلب را مختل می کند و سبب مرگ افراد می شود.

گاز منواکسید کربن یا همان قاتل نامرئی بدون رنگ و بو بوده و افرادی که در معرض این گاز قرار می گیرند متوجه انتشار این گاز در اطراف خود نبوده و حالت خواب آلودگی آنها را به پایان زندگی نزدیک تر می کند.

نشت این گاز بر اثر سوختن نامناسب وسایل گرمایشی است که از گاز مصرف می شوند و به دلیل نواقصی که در این وسایل وجود دارد، رخ می دهد به طوری که در بسیاری از موارد نشت این گاز از طریق لوله بخاری، دودکش و سایر مواردی است که با یک چک کردن ساده می شود از این اتفاق تلخ جلوگیری کرد.

سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون ، تنگی مردمکها از مهمترین علائم مسمومیت گاز با منواکسید کربن است که سریعا در بدن افراد علائمی را ایجاد می کند و در صورت توجه به این موارد و دور شدن از محیطی که محل نشت این گاز است ممکن است افراد را از مرگ حتمی نجات دهد.

در سال 97 در مجموع ۷۴۹ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که ۵۵۵ نفر در نیمه دوم سال و در فصل پاییز و زمستان جانباخته اند به طوری که در دیماه 137 نفر و در بهمن 135 نفر جان خود را از دست داده اند.

در نیمه نخست امسال 223 نفر بر اثر گاز منواکسید کربن فوت کرده اند و طبق آمار سازمان پزشکی قانونی بیش از 70 درصد فوتی های ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن در نیمه دوم سال رخ می دهد که حاکی از آن است در فصل سرما باید نسبت به چک کردن وسایل گرمایشی بیشتر اقدام کرد.

در برخی از موارد به دلیل برودت هوا، برای گرم شدن محیط منزل از اجاق های خوراک پزی استفاده می شود که این خود می تواند منشاء گاز منواکسید کربن باشد و منجر به مرگ افرد یا افراد در منزل گردد.

توجه به توصیه ها و اخطارهایی که از سوی آتشنشانی، اورژانس و یا سایر سازمان ها صورت می گیرد سبب می شود تا قاتل خاموش را دور کنیم و با احتیاط کردن و رفع نواقص از وسایل گرمایشی می توان فصل سرما را بدون هیچ حادثه تلخی سپری کنیم.

استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش، استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش منزل، مشکل در دودکش شومینه، استفاده از آبگرمکن‌هایی که به دودکش مناسب مجهز نیستند، از مهمترین عواملی هستند که سبب می شود تا این گاز بی بو در محیط پخش شده و سریعا منجر به مسمومیت و مرگ افراد شود.

رییس اورژانس بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از مسمومیت ها و گاز گرفتگی با منواکسید کربن به دلیل  استفاده ناصحیح از  وسایل گرمایشی است که متاسفانه هر ساله تعدادی با این گاز مسموم و یا جان خود را از دست می دهند.

علی کتیراچی اضافه کرد: با توجه به برودت هوا، مردم باید در استفاده از وسایل گاز سوز، نکات ایمنی را رعایت کنند و با چک کردن وسایل گرمایشی و رعایت چند نکته می توانند از مرگ خاموش در امان باشند.

رییس اورژانس بروجرد با اشاره به علام مسمویمت گازمنواکسید کربن گفت: سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، استفراغ، تهوع و بیقراری از مهمترین علائم اولیه مسمومیت با این گاز است که سریعا وارد خون شده و بر مغز اثر می گذارد و سبب مرگ فرد می شود.

وی بیان کرد: در صورت مواجه شدن با فرد مسموم با گاز منواکسید کربن، اولین اقدام رساندن  هوای تازه به مصدوم است که سریعا در و پنجره های محیط را باز نگه دارید و در مرحله بعد با 115 تماس بگیرید.

کتیراچی اظهار داشت: سال گذشته 118 نفر در بروجرد بر اثر استنشاق با گاز منواکسید کربن دچار مسمومیت شدند و از ابتدای سال تاکنون 58 نفر دچار مسمومیت شده اند که خوشبختانه امسال هیچگونه موردی از مرگ خاموش در بروجرد نداشتیم و در صورت رعایت نکات ایمنی قطعا می توان زمستان بدون حادثه تلخ را سپری کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.