به گزارش ایرنا، از زمان آغاز اجرای طرح تحول سلامت، احساس ترس قشرهای کم درآمد برای حضور در مراکز درمانی به خاطر مسائل مالی کمرنگ شد و بسیاری از مردم پس از سال ها تحمل بیماری، برای معالجه خود به بیمارستان های دولتی مراجعه کردند و این سرآغاز راهی بود که اعتماد مردم به نظام سلامت را تحکیم بخشید.
در همین رابطه خبرنگار ایرنا با حضور در مراکز درمانی استان قم، در گفت و گو با شماری از مراجعه کنندگان، میزان رضایت مندی مردم از خدمات پزشکی در بیمارستان های دولتی و دسترسی مناسب به دارو و تجهیزات پزشکی را مورد بررسی قرار داد.
محمد خوش لهجه یکی از شهروندان قمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای درمان بیماری پدرم به بیمارستان مراجعه کرده ایم و در این مدت مشکلی در روند پذیرش و بستری نداشتیم.
وی بیان کرد: پدرم برای بهبودی احتیاج به عمل جراحی داشت و این کار در زمان مناسب خود در بیمارستان انجام شد و کادر درمان تمامی دارو ها و تجهیزات مورد نیاز عمل را خود تامین کردند.
وی ادامه داد: با امکانات خوبی که در بیمارستان فراهم است دیگر نیازی به تامین دارو و تجهیزات پزشکی از داروخانه های تخصصی سطح شهر نیست و این مساله باعث آرامش بیشتر بیمار و همراهان او در طول مدت درمان می شود.
عباس سعادتخواه نیز به ایرنا گفت: بنده در روستا زندگی می کنم و زیر پوشش بیمه سلامت هستم، مدتی پیش بیمار شدم و برای درمان به پزشک مراجعه کردم؛ در معاینات مشخص شد احتیاج به بستری طولانی مدت در بیمارستان دارم اما چون فکر می کردم هزینه آن بسیار بالا است، این کار را انجام ندادم تا این که یکی از دوستانم به بنده گفت شما می توانید با بیمه سلامت تنها با پرداخت هزینه ناچیزی (حدود 10 درصد رقم واقعی) مدت درمان خود را در بیمارستان سپری کنید.
وی افزود: با مشورت اطرافیان در یکی از بیمارستان های دولتی قم بستری شدم و اکنون در سلامت به سر می برم؛ نکته قابل توجه این که قسمت امور مالی بیمارستان، هزینه درمان بنده را به دلیل مراجعه از روستا حتی از میزانی که فکر می کردم نیز کمتر حساب کرد؛ مسئول بخش مالی به من گفت که در طرح تحول سلامت میزان هزینه پرداختی برای روستاییان و افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی نزدیک به صفر است.
معصومه خجسته یکی دیگر از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی نیز به ایرنا گفت: مادرم حدود چهار ماه است که به دلیل سکته در بخش مراقبت های ویژه قلبی به سر می برد، از همان ابتدا که برای آوردن مادرم به بیمارستان با اورژانس تماس گرفتم تا به امروز از زحمات و تلاش های کادر درمان سپاسگزاری می کنم، چرا که در این مدت با وجود سختی کار مراقبت های خوبی از مادرم به عمل آمد و او در آینده نزدیک می تواند به بخش عمومی منتقل و سپس مرخص شود.
وی افزود: ارائه خدمات تخصصی همچون سی تی اسکن، رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایشگاه در محیط بیمارستان انجام می شود و نیازی برای انتقال مادرم به مراکز درمانی سطح شهر نبود، اما با این حال بهتر است تا تعداد این دستگاه ها در بیمارستان های دولتی افزایش یابد، چرا که زمان نوبت دهی آنها به دلیل محدودیت های موجود، طولانی است.
وی ادامه داد: از قسمت امور مالی بیمارستان سوال کردم آیا خدمات بخش های تخصصی مانند عمل جراحی و بستری شدن در (ccu) هم شامل طرح تحول سلامت و کاهش هزینه های درمان می شود، که در جواب به بنده پاسخ مثبت دادند، بنابراین هزینه میلیونی عمل جراحی و حضور در بخش مراقبت های ویژه به مبلغی بسیار کمتر تبدیل می شود.
جواد حسینی که به همراه همسرش به بیمارستان دولتی مراجعه کرده بود نیز در گفت و گو با ایرنا، افزود: خداوند متعال شش ماه پیش ما را صاحب فرزند کرد و باید بگویم در این مدت هزینه های مرتبط با سلامت فرزندم برای من نزدیک به صفر بوده است، هزینه زایمان طبیعی همسرم رایگان بود، بعد از آن هم هر بار برای بررسی وضعیت سلامت او به پایگاه های سلامت مراجعه کردیم هزینه های پزشکان متخصص و عمومی بسیار پایین بود.
وی ادامه داد: همچنین مدتی است که یک پایگاه سلامت در نزدیکی منزل ما ایجاد شده است و به همین دلیل، بررسی های دوره ای سلامت فرزندمان به راحتی و بدون پرداخت هزینه توسط کارشناسان و پزشکان مستقر در آن پایگاه انجام می شود.
طرح تحول سلامت از 15 اردیبهشت ماه سال 93 با هفت طرح و برنامه جامع شامل کاهش پرداختی مردم، ارتقای کیفیت ویزیت، ترویج زایمان طبیعی، مقیم ساختن تیم پزشکان متخصص، ارتقای هتلینگ بیمارستان ها، اورژانس هوایی و پرداخت مبتنی برعملکرد آغاز شد؛ تاکنون این طرح در چهار مرحله شامل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی اجرا شده است.
با تکمیل طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، مراکز جامعه سلامت از 16 به 41 مرکز و پایگاه های سلامت نیز از 50 به 138 پایگاه در سراسر قم افزایش یافته است و خدمات مختلفی به شهروندان ارائه می شود.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.