به گزارش ایرنا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست روز چهارشنبه در آیین رونمایی کتاب «مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه هنر» در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: فقه هنر یعنی دانشی که می خواهد به این پدیده بپردازد.
وی با اشاره به آماری از شورای عالی مجازی کشور گفت: دراین راستا ما با یک سونامی اطلاعات و ارتباطات مواجه هستیم که بخش هنر مرتبط با موضوع ارتباطات است و باید با دقت ویژه ای در این بخش کار کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وسعت بسیار زیاد اطلاعات در اینترنت اظهار کرد: بیش از 490 میلیون تن در ماه از یوتیوب و 800 میلیون تن از فیس بوک بازدید می کنند.
وی افزود: 480 میلیون صفحه مستهجن در اینترنت وجود دارد که یک بیست و پنج میلیونیم از کل اطلاعات موجود در اینترنت است و انگیزه های فراوانی برای فعالیت در این بخش وجود دارد و طبق آمار، در سال 2005 میلادی بیش از 4.2 تریلیون دلار سود نصیب شرکت هایی شده است که در بخش فروش و یا اجاره ویدئوهای مستهجن فعالیت می کنند و 80 درصد آنها در آمریکاست.
وی به جلسه ای در روز گذشته با صالحی امیری در تهران اشاره و بیان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید ما با همه وجود در خدمت شما هستیم، می گوید شما امکانات می خواهید، ما به همه صورت در اختیار شما قرار می دهیم و از شما تقاضا می کنیم که ما را کمک کنید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود، در رابطه با فقه هنر تاکید کرد: هر کاری باید در چارچوب انضباط فقهی صورت بگیرد، کار باید اساسی باشد، نگاه سلبی نباشد و کار دغدغه مند با انگیزه کشف حداکثری در این زمینه انجام شود.
وی تصریح کرد: کارهای بسیاری برای رسیدن به وضع مطلوب وجود دارد که ابتدا باید ابهام های این موضوع در ساحت فقه برطرف شود و سپس مبانی فتاوا بررسی و حدود ورود فقیهان مشخص شود.
علیدوست خاطرنشان کرد: باز شدن افق های جدید از دیگر موضوع هایی است که باید مدنظر قرار بگیرد.
وی گفت: یک مشکل اساسی که الان جمهوری اسلامی ایران دارد، بحث فتوا و قانون است؛ اگر جامعه حکومت نداشته باشد، نخواهند برنامه ریزی کنند، فتوا جواب می دهد ولی وقتی بخواهد برنامه ریزی شود، باید همان فتواها قانون شود.
این مراسم با حضور آیت الله مرتضی مقتدایی نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار و از کتاب «مجموعه مقالات نخستین همایش ملی فقه هنر» که زیر نظر آیت الله ابوالقاسم علیدوست و به کوشش سید محمد حسین نواب، مهدی همازاده ابیانه و هادی جهانگشا تهیه و توسط انتشارات مدرسه اسلامی هنر منتشر شده است، رونمایی شد.
همایش ملی فقه هنر سال گذشته توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدرسه اسلامی هنر در قم برگزار که مقاله های برگزیده این همایش در یک جلد کتاب منتشر شده است.
7406/ 6133/ خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.