به گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز دوشنبه در کارگروه صادرات غیرنفتی استان و در نشست با هیات تجاری سلیمانیه عراق، افزود: تفاوت عمده قزوین با سایر استان ها، داشتن زمینه و ظرفیت های مختلف اقتصادی بوده که آن را به یکی از قطب های صنعتی کشور با تنوع محصولات صنعتی و تولیدی، تبدیل کرده است.
وی، تولید و عرضه برخی از برندهای مشهور جهان در قزوین را یادآور شد و گفت: این استان یک درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده در حالی که 5 درصد محصولات کشاورزی را تولید و دشت آن نیز از مهمترین مراکز کشاورزی محسوب شده و از گذشته های دور نیز برنامه های وسیعی برای توسعه آن طراحی شده است.
به گفته زاهدی، قزوین سابقه چند هزار ساله تمدن فرهنگی را داشته و در دوران حکومت صفویه نیز پایتخت ایران بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود، امیدواریم مذاکرات لازم برای انعقاد تفاهم نامه های اقتصادی و تجاری در زمینه های کشاورزی و صنعتی بین کشورهای ایران و عراق بیش از گذشته به منظور بهره برداری های بیشتر، به عمل آید.
استاندار قزوین اظهار داشت: فعالان تجاری این استان درخواست ایجاد یک مرکز تجاری و صنعتی در سلیمانیه عراق را برای عرضه محصولات خود در قالب نمایشگاه را دارند.
زاهدی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران و بازرگانان در صورت برگزاری این نمایشگاه، ضمن آشنایی با توانمندی های یکدیگر، زمینه رشد و توسعه روابط بین 2 کشور را نیز فراهم خواهند کرد، افزود: در صورت همکاری های بیشتر مشکلات احتمالی در حوزه کار، صادرات و سرمایه گذاری های مشترک نیز قابل رفع خواهد بود.
استاندار قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شهدای کردهای مقیم عراق در دوران حکومت صدام، گفت: همان گونه که مردم ایران در سال های دفاع مقدس از جنایت های صدام آسیب های فراوانی دیدند، کردها نیز شهدای بسیاری را تقدیم کردند.
رایزن ایران در سلیمانیه عراق نیز در این جلسه گفت: ارتباطات تجاری و تبادل های اقتصادی خوبی میان ایران و عراق برقرار شده اما هنوز به سطح مطلوب خود نرسیده است.
انور حبیب زاده با بیان اینکه گام های خوبی برای صادرات به کشور عراق از سوی ایران برداشته شده، اضافه کرد: امیدواریم با برنامه ریزی های پیش بینی شده روز به روز شاهد افزایش تبادل کالا بین این 2 کشور در آینده باشیم.
6101/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.