به گزارش ایرنا، سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر به عنوان روز مقاومت،ایثار و پیروزی نام گذاری شده است.
این روز پرافتخار و باشکوه و اشک شوقی که ملت ایران بابت آن ریختند، هیچگاه از اذهان ایرانیانی که این واقعه را در زمان خود لمس کردند، فراموش و پاک نخواهد شد.
در ثبت این حماسه بزرگ و افتخارآمیز که بر تارک تاریخ ایران زمین می درخشد، رزمندگان زیادی رشادت و جانفشانی به خرج دادند که در این میان نقش سربازان اسلام و امام (ره) که از قزوین در جهبه های حق علیه باطل حضور داشته اند نیز قابل توجه بوده است.

** 2 گردان از قزوین در عملیات بیت المقدس حضور داشتند
یکی از رزمندگان قزوینی هشت سال دفاع مقدس در گفت و گو با ایرنا گفت: با آغاز جنگ تحمیلی نخستین گروه از قزوین در دوم مهرماه 1359به سر پل ذهاب اعزام شدند و از آن پس تا پایان جنگ تحمیلی به صورت مستمر نیروهای اعزامی استان در مناطق جنگی حضور داشته و در راه حفظ ارزش ها و مقابله با تجاوزگری دشمن جان فشانی های زیادی کردند.
فرج الله فصیحی رامندی اظهار کرد: از جمله عملیات هایی که بیش از 30هزار نفر از رزمندگان استان قزوین در آن حضور داشتند، عملیات های طریق القدس، ثامن الائمه،فتح المبین،رمضان،محرم،والفجر 4 و 8، خیبر، بدر و بیت المقدس بود که منجر به پیروزی رزمندگان و آزاد سازی خرمشهر شد.
وی اضافه کرد: در این عملیات ها مردم استان قزوین سه هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند که از شهدای شاخص آن می توان به سرداران بزرگ همچون شهید حسن پور، شالباف،الهیاری، سید جوادی،علیمردانی، پرویز، حدادی، سیاهپوش، باریک بین و بسیاری از شهدای دیگر اشاره کرد.
به گفته وی در عملیات بیت المقدس که منجر به آزاد سازی خرمشهر شد، 2 گردان از استان قزوین حضور داشتند که از شهدای شاخص این عملیات شهید باریک بین و سیاهپوش هستند.
فصیحی رامندی اضافه کرد: عملیات بیت المقدس نقطه عطفی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس است که از دهم اردیبهشت شروع و بعد از 23روز در سوم خرداد منجر به آزاد سازی خرمشهر از دست دشمنان شد.

** قزوین در عملیات بیت المقدس شهدای شاخصی تقدیم انقلاب کرد
رییس پژوهشکده مدیریت و سیاست دفاعی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و از رزمندگان قزوینی حاضر در جبهه های حق علیه باطل در دوران جنگ تحمیلی نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: جنگ تحمیلی زمانی آغاز شد که کشور ما در یک نابسامانی سیاسی ، اقتصادی و نظامی بود و آمادگی در برابر تهاجم سراسری و گسترده توسط رژیم بعث عراق را نداشت.
سردار سرتیپ دوم ابوالحسن کبیری افزود: کشور ما در مواجهه با جنگی بود که خیلی از کشورهای دنیا رژیم بعث عراق را پشتیبانی می کردند ولی با درایت امام (ره) و ایثارگری مردم و با امدادهای غیبی پروردگار عرصه را نباختیم و جانانه در مقابل دشمن ایستادگی کرده و به پیروزی دست یافتیم.
سردار سرتیپ دوم کبیری همچنین گفت: رزمندگان استان قزوین درعملیات‌های مختلفی همچون فتح المبین، رمضان، محرم، حصر آبادان، طریق القدس، فتح المبین و دفاع مقدس نقش گسترده ای داشتند.
وی با بیان اینکه قزوینی ها در عملیات بیت المقدس شهدای شاخصی تقدیم انقلاب و اسلام کردند، ادامه داد: رزمندگان استان همسو با سایر رزمندگان در عملیات بیت المقدس که منجر به آزاد سازی خرمشهر شد ، حضور پر رنگ و درخشانی داشتند و توانستند با پشتوانه رهبری و توکل بر خدا حماسه ای بزرگ خلق کنند.
به گفته وی در این عملیات 20 هزار نفر از نیروهای دشمن به اسارت گرفته شدند و 16هزار نفر نیز کشته شدند و این موفقیت زمانی برای ملت ایران حاصل شد که دشمن 20 ماه بود که در این منطقه میدان مین ایجاد کرده بود و خاک ریز کرده بود.
سردار کبیری تصریح کرد: استان قزوین دلیر مردانی همچون شهید رجایی، بابایی،ابوترابی و لشگری را در خود پرورش داده که دو سال بعد از آزادی آزادگان به کشور پا به میهن اسلامی ایران گذاشتند.
به گفته وی رزمندگان استان قزوین در دوران هشت سال دفاع مقدس زیباترین تابلوی ایثار و از خود گذشتگی را خلق کردند.

**قزوینی ها در عملیات آزادسازی خرمشهر نزدیک به 150 شهید تقدیم کردند
مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر،گفت: رزمندگان استان نیز در عملیات بیت المقدس و ثبت این حماسه عظیم سهیم بوده و بخش قابل توجهی از شهدای استان شامل نزدیک به 150 شهید مربوط به عملیات بیت القمدس می باشد.
سرهنگ مهدی طاهرخانی خاطرنشان کرد:دفاع مقدس هشت ساله ما در مقابل دشمن بعثی عراقی، درخشان ترین دوره دفاع از تمامیت ارضی ایران در طول 200 سال اخیر است چرا که صدام با پشتوانه قدرت های جهانی و کشورهای عربی منطقه نتوانست به هیچ یک از اهداف پلید خود دست یابد.
وی افزود: نقش امام راحل (ره) و فداکاری ملت به ویژه سپاهیان و بسیجیان دلاور کسب پیروزی در دفاع مقدس بسیار تاثیرگذار بود.
وی اظهار کرد: در شرع مقدس اسلام دفاع از آب و خاک و تمامیت ارضی کشور در مقابل متجاوزان و اشغالگران به هر وسیله ممکن واجب است و این باور در عمق وجود رزمندگان پاسدار و دیگر دلاورمردان دوران هشت سال دفاع مقدس جای داشت و امروز نیز باید سعی شود این فرهنگ در بین نسل جوان نیز نبیین شود.
طاهرخانی با اشاره به حضور پررنگ رزمندگان اسلام از قزوین در جبهه های حق علیه باطل در دوران جنگ تحمیلی، گفت: تقدیم سه هزار شهید و 6 هزار جانباز خود گویای نقش پررنگ رزمندگان قزوینی در دوران دفاع مقدس است.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.