به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل روابط عمومی دبیرخانه پایتخت کتاب قزوین، زهرا گروه‌ای افزود: بسیاری از استان‌هایی که موفق به دریافت برند پایتختی کتاب ایران شده‌اند، بستر فعالیت خود را از سال‌های گذشته مهیا کرده و بعد از چندین دوره نامزد بودن توانسته‌اند این افتخار را به دست آورند.
وی با اشاره به اهداف طرح پایتخت کتاب ایران،گفت: این طرح از سوی یونسکو به‌ صورت جهانی دنبال می شود که طی آن آماده کردن بسترها و زیرسازی‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در سطح خرد و در کشور مورد توجه جدی قرار می‌گیرد.
گروه ای با بیان اینکه برای موفقیت استان قزوین در ارزیابی‌های طرح پایتخت کتاب ایران 2 طرح به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است،اظهار کرد: یکی از این طرح‌ها پایگاه اینترنتی کتاب صوتی و الکترونیکی است که هم برای نابینایان و معلولان قابلیت استفاده دارد و هم برای کسانی که فرصت مطالعه ندارند چرا که آنها می‌توانند با گوش دادن کتاب خود را مطالعه کنند.
مجری پروژه پایتخت کتاب در قزوین اضافه کرد: کتابخانه صوتی با هدف فراگیر کردن فرهنگ مطالعه، روش صحیح کتاب‌خوانی را مورد توجه قرار می‌دهد.
این فعال فرهنگی عنوان کرد: از دیگر طرح‌های پیشنهادی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی طرح 'همیار کتاب' است که طی آن کودکان از سنین پایین با فرهنگ کتاب‌خوانی آشنا شده و بستر لازم برای ترویج و آشنایی کودکان با کتاب ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: با آموزش‌ و پرورش استان برای اجرای این طرح مذاکره های لازم صورت گرفته تا روایان و نقالان کتاب در مدارس پایلوت حاضرشده و زنگی برای مطالعه کتاب در مدارس ایجاد شود.
گروه ای با اشاره به لزوم رسانه‌ای کردن و تشویق کسانی که در مسیر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در حال فعالیت هستند،اظهار کرد: در یکی از نانوایی‌های شهر قزوین طرح خوب همراهی با کتاب در حال انجام است که مراجعه‌کنندگان به این نانوایی می‌توانند تا زمان رسیدن نوبت خود از کتاب‌های حاضر در آن استفاده و کتاب انتخابی را مطالعه کنند که این رویه باید گسترش یابد.
گروه ای تصریح کرد: وجود کتاب در مراکز شهر و مراکز پر رفت‌وآمد همچون ایستگاه‌های اتوبوس باعث می‌شود تا مخاطب برای چند دقیقه هم که شده با کتاب اخت شده و آنرا میهمان نگاه خود کند.
سرانه مطالعه در استان قزوین 15 دقیقه است.
در حال حاضر 70 هزار نفر در کتابخانه های عمومی استان قزوین عضویت دارند.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.