عبدالحسین مظفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه فرسایش یکی از جدی ترین مخاطره ها در بخش خاک به شمار می رود،افزود: از جمله عوامل مهم ایجاد فرسایش خاک چرای بی رویه دام ها، مدیریت ناصحیح اراضی کشاورزی، تخریب و از بین بردن پوشش گیاهی و ساخت و سازهای بی رویه است.
وی اظهار کرد: روند افزایشی فرسایش خاک در حالی است که ایجاد هر سانتی متر خاکی که قابلیت پرورش گیاه را داشته باشد طی واکنش های طبیعی به طور متوسط به 700 سال زمان نیاز دارد.
مظفری، آلودگی را از دیگر معضل های مربوط به بخش خاک بر اثر فعالیت های روز افزون انسان ها بر روی کره زمین ظرف یکصد سال اخیر دانست و گفت: این موضوع عملکردهای اکولوژیکی خاک که جزو بی رویه پوسته زمین می باشد را دچار اختلال کرده است.
وی اظهار کرد: آلودگی خاک به وسیله حضور مواد شیمیایی ساخته دست بشر یا در اثر دیگر تغییراتی که در خاک های طبیعی رخ می دهد، به وجود می آید.
به گفته وی این نوع آلودگی ها در اثر شکستگی مخازن زیر زمینی و استفاده از سموم، نفوذ آب های سطحی آلوده به لایه های زیر سطحی، ریختن فرآورده های نفتی و نفوذ شیرابه های مدفن پسماندهای صنعتی در خاک ها به وجود می آید.
وی اظهار کرد: آلودگی ها موجب کاهش توان اکولوژیکی، محصول دهی و قدرت تصفیه کنندگی خاک می ‌شوند و آثار نامناسبی را بر روی کشاورزی می گذارند.
این مسئول در پایان گفت: خاک یکی از منابع مهم موجود در طبیعت است و بدون داشتن خاک سالم حیات و زندگی روی زمین امکان پذیر نخواهد بود چرا که 95درصد غذای انسان از زمین و خاک حاصل می ‌شود.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.