به گزارش ایرنا، فریدون همتی چهارشنبه شب در چهارمین نشست کارگروه صادرات کالاهای غیرنفتی استان قزوین افزود: با توجه به شرایط پیچیده بازارهای جهانی، رقابت‌های فشرده تولیدکنندگان، کوچک بودن بازارهای داخلی و از طرفی دیگر سیاست خروج از اقتصاد تک محصولی نفت ایجاب می کند که صادرات را به عنوان یک استراتژی جدی در کشور و استان مورد پیگیری قرار دهیم.
وی ادامه داد: امیدواریم با اتخاذ الگوهای مناسب و با استفاده از تجربه و توانمندی صادر کنندگان داخلی بتوانیم برای ورود ماندگار و پایدار به بازارهای جهانی اقدام کنیم تا هم از پراکنده کارها جلوگیری کرده و هم بتوانیم آسانتر بازارهای بین المللی و قوانین و مقررات دیگر کشورها و فرهنگ و نیازهای بالقوه آنها را برای صادرات شناسایی و معرفی کنیم.
استاندار قزوین با اشاره به پیشنهاد تشکیل اتحادیه صادرکنندگان استان، گفت: قزوین ظرفیت های تولیدی بسیاری در بخش صنعت و کشاورزی دارد و تشکیل این اتحادیه نقش بسیار مهمی در حل بسیاری از مشکلات و توسعه همکاری میان صادرکنندگان استان و بهبود وضعیت اقتصادی آنها ایفا می کند.
همتی افزود: متاسفانه به دلیل پراکنده کاری و ورود متفرقه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نتوانسته ایم از شرایط پیش آمده در بازارهای ترکیه و عراق به شکل مطلوب بهره‌برداری کنیم در صورتی که می ‌توانیم با تشکیل تشکل‌های پایدار برای رصد اطلاعات بازارها، کسب بازارهای دائمی، فرهنگ سازی و ارتقای تولیدات داخلی گام های موثری برداریم.
وی ادامه داد: در گام نخست باید با تشکیل اتحادیه صادرکنندگان استان و سپس شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های استان و در گام بعد شناسایی بازارهای هدف نظیر عراق،روسیه،کنیا و مالزی وارد عمل شویم و در گام بعدی با به کار گیری نیروهای تحصیل کرده و متخصص و بازاریابی حرفه ای به یک میلیارد دلار صادرات کالاهای استان دست یابیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: باید هر چه سریعتر تشکیل این اتحادیه را در دستور کار خود قرار دهیم و با یک اقدام جهادی در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بتوانیم صادرات استان را از 675 میلیون دلار به یک میلیون دلار افزایش داده و سهم خود را در بازارهای جهانی و منطقه ای محقق سازیم.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: احیای اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین برای حل مشکلات صادرکنندگان و افزایش میزان صادرات استان اتفاق خوب و پسندیده ای است که می‌تواند نام قزوین را به عنوان یک برند در تولید محصولات کشاورزی و صنعتی در بازارهای بین المللی مطرح کند.
سیده حمید زرآبادی افزود: امیدواریم با تشکیل این اتحادیه و انتخاب هیات مدیره قوی از یک سو و از سوی دیگر با حمایت‌های استاندار و دستگاه‌های اجرایی، سیاست های صادراتی استان در سال جاری محقق شود.
وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن تفکیک بخش بازرگانی و تجارت از وزارت صنعت و معدن و تجارت،افزود: در این خصوص درخواست های زیادی در مجلس شورای اسلامی از سوی بازرگانان ارائه شده است و در صورت رای آوردن این موضوع در مجلس اتفاقات بهتری را برای بخش بازرگانی و صنعت کشور شاهد خواهیم بود و در صورت رای نیاوردن نیز اقدام مثبتی برای رونق و شکوفایی اقتصاد مقاومتی و افزایش توجه به حوزه بازرگانی و تجارت کشور صورت گرفته است.
زرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون صنایع مجلس از هیچ حمایت و تلاشی برای رونق و شکوفایی اقتصاد کشور و حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان دریغ نخواهیم کرد تا به اهداف تعیین شده در استان و کشور در این زمینه دست یابیم.
در سال 95، 675 میلیون دلار صادرات از استان قزوین به کشورهای اطراف صورت گرفت و در سال جاری افزایش این رقم به یک میلیون دلار سیاست گذاری شده است.
6101*3013
خبرنگار:هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.