هنرمندان و صاحبان مشاغل فرهنگی از جمله اقشاری هستند که پس از گسترش ویروس کرونا خانه نشین شده اند و  وجود تنگناهای اقتصادی و مالی با ادامه دار بودن تعطیلی مراکز و فعالیت‌های هنری و فرهنگی به رغم آغاز فعالیت برخی اصناف بر مشکلات فعالان این حوزه افزوده است.

 خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین در همین خصوص پای صحبت برخی از هنرمندان و فعالان فرهنگی این استان نشست، این عده با اشاره به اثرات مخرب کرونا بر فعالیت آنها، اظهار کردند تاثیر اقتصادی این فاجعه بر زندگی هنرمندان در چند ماه آینده روشن‌تر خواهد شد.

به گفته آنها،رونق اقتصاد هنر نیازمند حمایت همه جانبه دولت و همچنین مردم است و باید فضای مناسب به منظور ارائه آثار هنری ایجاد و فرهنگ سازی لازم برای خرید آثار از سوی مردم انجام شود، در غیر این صورت هنرمندان و فعالان فرهنگی قادر به جبران خسارات هنگفت وارد شده به خود نخواهند بود.

کرونا هنرمندان تئاتر را خانه نشین کرد

 فعالان فرهنگی و هنری نیز مانند دیگر اقشار جامعه دچار آسیب‌های زیادی شدند با این تفاوت که جامعه تئاتری طی سال فعالیت‌های محدودتری نسبت به دیگر آحاد جامعه دارندو تنها در روزهای پایانی سال و برنامه های نوروزی امکان معاش از این طریق برایشان فراهم است.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین با اشاره به سختی های موجود در مسیر هنرمندان تئاتر گفت: کرونا هنرمندان تئاتر را خانه نشین کرده و فعالان این عرصه در قزوین هیچ اجرا و برنامه ای پس از شیوع این بیماری نداشته اند.

کیوان حبیبی افزود: شاید بیشترین ضرر در میان اهالی هنر به تئاتری‌ها رسیده باشد چرا که فعالان این حوزه نزدیک به ۲ ماه است که هیچ کاری نداشته اند و  نه تمرین  و نه امیدی به اجرا دارند و ظاهرا در این میان هیچکس هم قرار نیست از این قشر مظلوم حمایت کند.

وی وضعیت اهالی تئاتر را نابسامان خواند و افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی و کم لطفی های که به این هنر در جامعه می شود در بحران کرونا کمتر به مسایل و مشکلات این قشر پرداخته شده است.

این هنرمند قزوینی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی هنری،اظهار داشت: وضعیت پیش آمده برای اهالی تئاتر فاجعه‌ بار است و ضرر و زیان غیرقابل جبرانی را در پی داشته و خواهد داشت.

حبیبی اضافه کرد: هم اکنون بیش از یک هزار نفر هنرمند فعال عضو خانواده تئاتر استان هستند که بسیاری از این افراد نه کارمند و نه عضو موسسه‌ای هستند تا حقوقی دریافت کنند و در شرایط فعلی با بحران اقتصادی زیادی مواجه هستند.

این مسوول با تاکید براینکه  هنرمندان تئاتر در شرایط اضطراری فعلی هیچ نمایشی را به روی صحنه نبردند، افزود: شایسته است دولت و مسوولان ذیربط از هنرمندانی که خانه نشین شده اند به شکل ویژه حمایت کنند.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست پرداخت  بیمه تامین اجتماعی و درمانی هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنرمندان در سه ماهه اول امسال را داریم تا حداقل کمک به اهالی هنر باشد ولی هنوز اتفاقی در این خصوص نیافتاده است.

ساز ناکوک این روزهای هنرمندان قزوینی

 مدرس موسیقی و عضو انجمن موسیقی استان قزوین نیز گفت: هنرمندان این عرصه با توجه به مسوولیت اجتماعی که در قبال جامعه برعهده دارند با خلق آثار هنری برای پیشگیری از این بیماری فرهنگ سازی کردند.

حسین عبادی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات انجمن از همان اوایل شیوع این ویروس رقم خورد، برگزاری پویش در خانه بمانیم بود که طی فراخوانی از همه اهالی موسیقی دعوت کردیم با ارسال فیلم های کوتاهی از آثار خود ما را همراهی کنند.

وی  با اشاره به مشکلات معیشتی هنرمندان و تعطیلی فعالیت های آن ها با گسترش بیماری کرونا، اظهار داشت: فعالیت های موسیقی از جمله برگزاری کنسرت و آموزش که منبع درآمد فعالان این حوزه بود، تعطیل شده و هنرمندان موسیقی در این روزها حال و روز خوبی ندارند.

عبادی ادامه داد: هم اکنون بیش یک هزار نفر هنرمند موسیقی در استان قزوین فعالیت می کنند که در سامانه انجمن موسیقی ایران عضو هستند و فعالیت های  اقتصادی این افراد از اول اسفندماه ۹۸ تاکنون تعطیل شده و تنها برخی از کلاس های بصورت غیر حضوری و از شبکه مجازی پیگیر می شود.

این هنرمند قزوینی با اشاره به استیجاری بودن آموزشگاههای موسیقی در سطح استان افزود: هم اکنون ۳۰ آموزشگاه آزاد موسیقی در استان فعال است که از این تعداد ۱۵ آموزشگاه در شهر قزوین قرار دارد که اغلب مدرسان این مراکز با مشکل پرداخت اجاره محل مواجه هستند.

عبادی اضافه کرد: با رایزنی های اداره کل فرهنگ و ارشاد مقرر شده تا حمایت هایی از این قشر شود و در حال حاضر  افرادی که عضو صندوق هنر هستند تا سه ماه اول بهار از پرداخت حق بیمه معاف خواهند بود هر چند در برابر مشکلات اقتصادی که هنرمندان با آن مواجه هستند این کمک بسیار ناچیز است اما حل شدن یکی از دغدغه های اهالی فرهنگ و هنر و دایر شدن بیمه در شرایط فعلی خالی از لطف نیست.

وی افزود: در خصوص اجاره بها آموزشگاه ها از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان ذیربط باید وارد شور شویم تا در صورت امکان تخفیف یا کمک هزینه ای برای هنرمندان عرصه موسیقی داشته باشیم.

صنوف فرهنگی نیازمند حمایت هستند

صنوف فرهنگی از آسیب پذیرترین اصناف به شمار می روند و متاسفانه کرونا نیز شرایطی را پدید آورد که فعالان این عرصه و مشاغل فرهنگی و هنری در تنگنای بیشتری قرار بگیرند

شهرام محمدی یکی از فعالان موسیقی که در این مدت متحمل خسارات زیادی شده است در این خصوص گفت: صنوف فرهنگی از آسیب پذیر ترین صنوف در کشور هستند که و کرونا باعث شده تا این آسیب پذیری به اوج خود برسد.

وی اظهار کرد: نزدیک به ۲ ماه است که صنوف ما تعطیل هستند و این افت ناگهانی و کنسل شدن بسیاری از برنامه های تدارک دیده شده بسیاری از همکاران ما را تا مرز ورشکستگی پیش برده است.

این فعال فرهنگی استان قزوین تصریح کرد: تولیدکنندگان آثار هنری در این مدت بیشترین میزان خسارت را دیدند و هنوز حمایت خاصی نیز از نهادهای مرتبط ندیده ایم.

ادامه حیات صنوف فرهنگی در گرو حمایت مسوولان

مرضیه بابایی مدیر مسوول یک موسسه فرهنگی هنری نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ادامه حیات صنوف فرهنگی در شرایط امروز کشور مستلزم حمایت مسوولان است چرا که خسارتی که طی این مدت به صنوف فرهنگی وارد شده است می تواند بسیاری از واحدها و مشاغل فرهنگی را تحت تاثیر قرار دهد و تا مرز نابودی پیش ببرد.

این فعال فرهنگی گفت: پیش از این نیز واحدهای فرهنگی برای تامین معاش خود با مشکل مواجه بودند و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کردند اما بروز این بیماری در کشور نیز موجب مشکلات بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بسیاری از صنوف فرهنگی واجد شرایط استفاده از بیمه بیکاری نیستند و نمی توانند از حداقل امکانات پیش بینی شده رفاهی نیز استفاده کنند.

تامین معیشت هنرمندان، مهم ترین دغدغه متولیان عرصه فرهنگ و هنر

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین  به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشکلات معیشتی هنر و هنرمندان در حالی که سال هاست به یکی از دغدغه های اساسی حوزه فرهنگ در کشور تبدیل شده است در استان ها شکل جدی تری دارد به ویژه که در ۲ ماهه اخیر و به دنبال شیوع کرونا اهالی این عرصه جزو آسیب دیده ترین اقشار بوده اند.

محمد حسین اسماعیلی اظهار کرد: هنرمندان شهرستانی از این ماجرا بیشتر در فشار هستند و همین مسئله موجب شده است تا تامین معیشت هنرمندان قزوینی به یک چالش جدی در استان تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان بزرگی از قزوین در رشته های هنری مختلف در حال فعالیت هستند در حالی که هنوز به طور واقعی نتوانسته اند از طریق هنر به ارتزاق برسند و همین مسئله صدمه زیادی به هنر و تولیدات هنری در استان وارد کرده است.

اسماعیلی ادامه داد: در شرایطی که تولیدات هنرمندان وارد بازارها نمی شود نمی توان انتظار رشد و ارتقای  روز افزون هنر و فرهنگ را در استان داشت.

کرونا و تشدید مشکلات اقتصادی صنوف فرهنگی / خسارت ۲۵۰ میلیاردی به مشاغل فرهنگی قزوین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین افزود: در این شرایط اقتصادی نامناسب شیوع بیماری کرونا در کشور نیز توانست برای فعالین واحدهای صنفی فعال در حوزه فرهنگ و هنر مشکلات مضاعفی ایجاد کند.

اسماعیلی تصریح کرد: در آستانه سال نو و درست در شرایطی که صنوف فرهنگی و هنری کشور انتظار بهره برداری پایان سال از زحمات خود را داشت، شیوع بیماری کرونا توانست مشکلات زیادی را برای فعالین این صنف ایجاد کند چرا که صنوف فرهنگی و هنری اولین مشاغلی بودند که در پی شیوع این بیماری در کشور تعطیل شدند و همین تعطیلی نزدیک به ۲ ماهه باعث مشکلات اقتصادی زیادی برای این صنف شدند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از برآورد خسارت ۲۵۰ میلیارد ریالی به صنوف فرهنگی و هنری و رسانه ای قزوین ناشی از بحران کرونا خبر داد و گفت: با توجه به اینکه صنوف فرهنگی و هنری از اولین مشاغلی بودند که در بحران کرونا تعطیل شدند و با توجه به ایام اسفند و فروروین که اوج فعالیتهای فرهنگی و هنری است بنابراین این قشر متحمل خسارات سنگینی شدند.

وی اظهار داشت: در این میان بخش هنری شامل آموزشگاههای آزاد هنری، گالری، سینما، استودیو، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی حدود ۲۰ میلیارد ریال، بخش فرهنگی شامل کتابفروشی، موسسات فرهنگی، کانون آگهی و تبلیغات، مراکز انتشاراتی، چاپخانه ها، موسسات قرآنی، فروشگاههای محصولات فرهنگی، کافه کتاب، حدود ۲۱۰ میلیارد ریال و بخش رسانه ای شامل خبرگزاری ها و پایگاههای خبری و رسانه های برخط، موسسات مطبوعاتی، رسانه های مکتوب حدود ۲۰ میلیارد ریال خسارت دیدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین ادامه داد: مکاتبات لازم از سوی این اداره کل در این خصوص برای حمایت از صنوف فرهنگی و هنری و رسانه ای با مراجع ذیربط از جمله وزارت ارشاد و استانداری صورت گرفته و پیگیری های لازم جهت جلب حمایت های مورد نیاز از دولت با جدیت تمام در حال انجام است.

نگاه آخر:

هنر مایه آرامش و آسایش روح آدمی و اکسیری درمان گر است و فعالان این عرصه برای بقا در این روزها و ایام سخت نیازمند حمایت های جدی هستند و نباید مورد بی مهری و فراموشی قرار بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.