شیوع ویروس کرونا در ایرنا علاوه بر اینکه بسیاری از خانواده‌ها را در غم از دست دادن عزیزان خود سوگوار و مصیب زده کرد، شرایط زندگی را برای بسیاری دیگر بر اثر از دست دادن شغل و روش امرار معاش خود سخت و دشوار ساخت.

کارگران روزمزد، اصناف و بازاریان، کارگران برخی واحدهای تولیدی، مراکز خدماتی و رفاهی، رستوران‌ها و مشاغل خرد همه از جمله پیشه‌هایی بودند که با ورود مهمان ناخوانده کرونا تحت تاثیر قرار گرفتند و به مشاغل آسیب پذیر و نیازمند حمایت آن هم در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان تبدیل شدند.

در این میان تدبیر به موقع و داهیانه مقام معظم رهبری در تشکیل قرارگاه مواسات و همدلی مومنانه و دستور اجرای رزمایش سراسری در این زمینه به همین نام موجب شد تا مدیران و مسولان دستگاه‌های اجرایی، نهادهای خیریه، گروه‌های جهادی، سپاه و بسیج، سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌ها و خیران هوشیارتر شده و تمامی ظرفیت‌های موجود را همسو و هم جهت در این زمینه به کار گیرند.

در استان قزوین نیز به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری، قرارگاه مواسات و همدلی مومنانه با عنوان قرارگاه حاج قاسم سلیمانی تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین آغاز به کار کرد و کمک به آسیب دیدگان کرونا و نیازمندان را در دستور کار قرار داد.

در همین حال، نخستین جلسه هماهنگی برای دریافت کمک‌های مومنانه با حضور استاندار قزوین، معاون اقتصادی استاندار، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، معاون هماهنگ کننده سپاه صاحب الامر(عج) قزوین و جمعی از مسوولان در استانداری قزوین برگزار شد و سپاه و بسیج نیز به‌ عنوان تشکیلات مردمی گسترده، بلافاصه رزمایش سراسری «کمک مومنانه» را در استان آغاز کردند.

صرف جمع آوری کمک‌های مومنانه کافی نیست، توزیع عادلانه مهمتر است

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین در این خصوص گفت: ستاد جمع آوری کمک‌های مومنانه در استان تشکیل شده است و باید عادلانه و با حفظ انسجام و وحدت برای توزیع این منابع اقدام کند.

عیسی قبادی افزود: امروز کمک مومنانه مهمترین مساله در جامعه است و هیچ موضوعی در کشور مهمتر از مبارزه با کرونا و کمک به مردم نیست.

 وی افزود: مواسات و کمک مومنانه در شرایط حاضر بر همگان واجب است و باید همه دست به دست هم دهیم و برای نیازمندان جامعه گام‌های بلندی برداریم.

معاون استاندار گفت: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری برای کمک مومنانه، همه نهادها و دستگاه‌ها اعلام آمادگی کرده اند که باید از همکاری و همراهی آنها تقدیر و تشکر نمود.

قبادی اضافه کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی، تجربیات زیادی در حوزه‌های اجتماعی و کمک به مردم از همان ابتدای انقلاب تاکنون دارد و همواره همدلی و همراهی مردم در سیل و زلزله و ... بسیار کمک کار کشور و نظام بوده است.

وی افزود: در این شرایط باید تلاش کنیم انسجام موجود در مبارزه با کرونا و رزمایش کمک مومنانه حفظ شود و همه با پیروی از یک قرارگاه واحد برای کمک به نیازمندان جامعه قدم برداریم.

قبادی خاطر نشان ساخت: برای برخی از مراکز، کانون‌ها و نهادها مانند ستاد ائمه جمعه سراسر کشور در این روزها تکالیف ملی در نظر گرفته شده است و برای استفاده از ظرفیت برخی نهادهای دیگر باید با برنامه ریزی و سنجش امکانات و ظرفیت‌ها اقدام کرد.

وی با اشاره به کانون‌های مورد توجه برای جذب کمک‌های مومنانه، اضافه کرد: خیران، صنعتگران و بازاریان از جمله کانون‌های مورد توجه برای جذب کمک‌های مومنانه هستند که می‌توان با استفاده از ظرفیت آنها برای حل مشکلات اقشار آسیب پذیر از کرونا اقدام کرد.

قبادی خاطر نشان ساخت: حدود ۶۰۰ واحد متوسط و بزرگ در استان فعال هستند که می‌توان با وضع معافیت‌های مالیاتی، مشوق‌های خوبی برای دریافت کمک‌های مومنانه آنها ایجاد کرد.استان قزوین به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور شناخته می‌شود و از میان چهار هزار واحد تولیدی آن ۶۰۰ واحد متوسط و بزرگ احصا شده‌اند که می‌توان از ظرفیت آنها برای جمع آوری کمک‌های مومنانه استفاده کرد.

معاون استاندار افزود: اگرچه جمع آوری منابع مردمی توسط دستگاه‌های متعدد انجام می‌شود ولی باید تلاش کنیم توزیع منابع با استفاده از بانک اطلاعاتی مشخص و ساماندهی واحد به صورت عادلانه صورت گیرد.

قبادی گفت: می‌توان برای توزیع عادلانه منابع جمع آوری شده تحت فرماندهی واحد با حفظ وحدت و انسجام اقدام کرد و از موازی کاری و آشفتگی در این زمینه جلوگیری نمود.

مشکلات اقتصادی متعدد کارگران روزمرد و ساکنان مناطق حاشیه قزوین بر اثر کرونا

 مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در این خصوص گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش بزرگ برای کمک به فقرا باید تمام ظرفیت‌ها از خیران، سمن‌ها، گروه‌های جهادی و ... را ساماندهی کرد تا با یک مدیریت واحد و بهینه برای ارایه خدمات به اقشار آسیب پذیر جامعه در برابر کرونا اقدام نمود.

مریم بیدخام افزود: کارگران روزمرد و ساکنان مناطق حاشیه قزوین بر اثر شیوع کرونا با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای مواجه شده اند و باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود بهترین خدمات را به این اقشار آسیب پذیر ارایه کنیم.

بیدخام افزود: مردم استان همواره در عرصه‌های مختلف اجتماعی پای کار بوده و در صحنه حضور داشته‌اند آنچنانکه در حوادث سیل اخیر در نقاط مختلف کشور شاهد سیل همکاری‌ها بودیم که یادآور هشت سال دوران دفاع مقدس است.

وی افزود: در بحران کرونا نیز همه مردم پای کار آمدند و کمک کردند تا این بحران در ایران به خوبی مدیریت شود درحالیکه در برخی کشورهای مدعی تمدن و پیشرفت غارت فروشگاه‌ها و مشکلات متعدد اجتماعی و فرهنگی آشکار شد.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: همه مردم علیرغم مشکلات مختلف به دلیل سرمایه اجتماعی قوی در کشور برای مدیریت بحران کرونا پای کار آمدند و به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری برای شرکت در رزمایش همدلی و کمک‌های مومنانه اعلام آمادگی کردند.

این مسوول با اشاره به ظرفیت بالای خیران و گروه‌های جهادی در استان، افزود: در ابتدای شیوع کرونا در استان لباس حفاظتی (گان) بسیار نایاب بود ولی با ورود خیران و گروه‌ها جهادی هم اینک در این زمینه به خودکفایی رسیده‌ایم و حتی گروه‌های جهادی استان آمادگی کمک به سایر استان‌ها را نیز دارند.ظرفیت گروه‌های جهادی و سمن‌های استان قزوین در تولید لباس حفاظتی(گان) آنقدر بالا است که ضمن خودکفایی استان در این زمینه، آمادگی خود را برای کمک به سایر استان‌ها اعلام کرده اند.

نیازمند عزم جدی خیران برای اجرای طرح کمک مومنانه هستیم

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین در این باره به ایرنا گفت: قزوین با چهار هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی به عنوان یکی از پنج استان صنعتی کشور مطرح می‌شود و میزان قابل توجهی از نیازهای پایتخت را تامین می‌کند اما تعداد خیران آن بسیار کم است.

مهدی بخشنده افزود: باید به صراحت گفت که تعداد خیران در استان کم است و همه هنگام حرف و صحبت در میدان حضور دارند اما موقع عمل دست به خیر نیستند.

وی اضافه کرد: اگر رزمایش کمک مومنانه را آغاز کنیم به حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان ماه مبارک نیاز داریم تا بتوانیم یک اقدام درست و صحیح را در این زمینه انجام دهیم که تحقق این امر نیازمند مشارکت جدی‌تر خیران و فعالان اقتصادی استان است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین افزود: آسیب پذیری بسیاری از مشاغل از کرونا ممکن است آسیب‌های اجتماعی و نافرمانی‌های مدنی را به دنبال داشته باشد و باید فعالان اقتصادی و خیران با درک این موضوع برای کمک به اقشار آسیب پذیر و جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی پیشقدم شوند.

وی افزود: اتاق بازرگانی استان قزوین پیش از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش کمک مومنانه با جمع آوری ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در میان اقشار نیازمند اقدام کرد که تمرین خوبی برای اجرای این رزمایش اصلی بود.

بخشنده با بیان اینکه باید برای اجرای رزمایش کمک‌های مومنانه در سه گروه وارد عمل شد، افزود: یک گروه تامین منابع، گروهی دیگر تامین نیازهای اقشار آسیب پذیر و گروه سوم توزیع آنها را برعهده بگیرند تا بتوان به خوبی از عهده این ماموریت برآییم.

ورود بسیج و سپاه قزوین با جان و دل به رزمایش کمک های مومنانه

معاون هماهنک کننده سپاه صاحب الامر (عج) قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رزمایش بزرگ و سراسری کمک مومنانه کار بسیار خوب و مبارکی بود که در روز نیمه شعبان از زبان مقام معظم رهبری بیان شد و ایشان از آحاد مردم برای کمک به فقرا و نیازمندان که در ایام بیماری کرونا ضرر و زیان دیدند مطالبه کردند.

ابوالفضل طاهرخانی افزود: این رزمایش در تهران با هدایت فرمانده کل سپاه و ریاست سازمان بسیج بلافاصله اجرایی و ابلاغ شد و در استان نیز روز بعد از فرمایش مقام معظم رهبری به مرحله اجرا درآمد.

وی با بیان اینکه کمیته‌هایی برای رزمایش کمک های مومنانه در سپاه استان تشکیل شده است، افزود: فلسفه ذاتی بسیج و سپاه، پاسداری از انقلاب و دفاع از کشور در تمامی عرصه‌ها از جنگ تا شیوع ویروس است و در این مقطع نیز حمایت از اقشار آسیب پذیر در برابر کرونا را رسالت خود می‌داند.

طاهرخانی گفت: بسیج و سپاه در این عرصه با جان و دل ورود کرده و تمامی ظرفیت‌های خود را برای تامین نیازهای مردم در بخش‌های مختلف به کار گرفته است.

وی افزود: به عنوان مثال در ابتدای شیوع کرونا تامین ماسک یکی از کمبودهای جدی استان بود که با ورود نگاه جهادی و اعتقادی سپاه و بسیج در این عرصه بیش از ۱۳۰ هزار ماسک تولیدی در سطح استان با نظر فرماندارن توزیع شد.

این مسوول اضافه کرد: برای رزمایش کمک مومنانه نیز کمیته‌های مختلفی را مشخص کرده و ظرفیت ۷۰۰ پایگاه مقاومت را که بر مسایل فرهنگی و اجتماعی منطقه خود اشراف دارند در این زمینه به کار گرفته ایم.سپاه و بسیج ظرفیت بسیار قابل توجهی در اجرای رزمایش کمک مومنانه دارند، به عنوان مثال ۷۰۰ پایگاه مقاومت در سطح استان فعال هستند که اشراف بسیار خوبی به مسایل اجتماعی و فرهنگی منطقه خود دارند و می‌توانند در شناسایی اقشار آسیب پذیر از کرونا نقش موثری ایفا کنند.

وی افزود: فرماندهان نواحی و پایگاه‌های بسیج مقاومت در این زمینه کار را شروع کرده اند و شناسایی افراد آسیب دیده از کرونا را در دستور کار قرار داده اند.

طاهرخانی گفت: امیدواریم با کمک همدیگر برای مدیریت این مساله با جان و دل ورود کنیم و حداقل کاری برای اقشار نیازمند و آسیب پذیر به ویژه در آستانه ماه مبارک رمضان انجام دهیم.

هم افزایی دستگاه‌ها برای کمک‌های مومنانه تقویت شود

رییس حوزه علمیه استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش سراسری کمک‌های مومنانه تمامی دستگاه‌ها و نهادها در این زمینه وارد عمل شده‌اند ولی باید از هرگونه موازی کاری در این زمینه اجتناب کرد.

حجت الاسلام محمدتقی سبحانی نیا افزود: همفکری و هم افزایی دستگاه‌های دولتی، خیران و نهادهای مدنی در این زمینه عامل مهمی است که تحقق آن موجب همدلی بیشتر مردم برای ورود به این رزمایش خواهد شد.

وی افزود: طلاب علوم دینی که بخش قابل توجهی از آنها در مساجد استان به صورت امام جماعت فعالیت می‌کردند و همچنین طلابی که در بعد تبلیغی مشغول فعالیت بودند به دلیل تعطیلی مساجد به اقشار آسیب پذیر تبدیل شده اند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

این مسوول با تاکید بر پرداخت وام قرض الحسنه، افزود: بسیاری از این افراد که هم اکنون آسیب پذیر شده‌اند توانمند هستند و کمک بلاعوض را به عنوان اقشار نیازمند قبول نمی‌کنند اما اگر بستر وام قرض الحسنه فراهم شود مورد قبول آنها واقع شده و خیلی از نیازهای آنها نیز رفع خواهد شد.

سبحانی نیا گفت: اگر صندوقی برای وام قرض الحسنه درنظر گرفته شود و کمک خیران نیز به این صندوق جذب گردد در سایر بحران‌ها نیز برای امدادرسانی مفید بوده و می‌تواند گرهی از مشکلات مردم را باز کند.

رزمایش کمک‌های مومنانه هوشمندانه اجرا شود

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قزوین در این باره به ایرنا گفت: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در این خصوص و تشکیل قرارگاه در استان، بسیاری از تشکل‌ها و نهادهای مردمی به دفتر نماینده ولی فقیه در استان مراجعه کرده و نسبت به موازی کاری در این خصوص هشدار داده اند.

حجت الاسلام حسن دهقان نژاد گفت: هرگونه موازی کاری در این زمینه موجب می‌شود این رزمایش به صورت هوشمند پیش نرود و آسیب‌هایی برای قشر محروم و بی بضاعت داشته باشد یعنی قشری بهره و مواهب بیشتری برده و بخشی دیگر مغفول واقع شوند.موازی کاری و دخالت دستگاه‌ها در وظایف محول شده یکی از مشکلاتی است که در صورت مدیریت نشدن می‌تواند آسیب‌های زیادی برای کمک مومنانه داشته باشد.

وی اضافه کرد: به ائمه جمعه استان تاکید کرده ایم جلساتی را در این زمینه تشکیل دهند تا نهادهای مردمی، رویه، انسجام و اتحاد واحدی داشته باشند و میزان بهره وری را در کمک‌های مومنانه و مدیریت بحران کرونا افزایش دهند.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قزوین گفت: همچنین شیوه نامه‌هایی برای جذب کمک‌های مردمی به ویژه برای مساجد و بسیج محلات که پتانسیل خوبی در این زمینه دارند ترسیم و ارسال شد تا بتوان گام‌های عملیاتی و اجرایی موثری را در این زمینه برداشت.

دهقان نژاد گفت:گروه‌ها و تشکل‌های مختلفی در این زمینه مشغول فعالیت هستند ولی بهتر است ائمه محترم جمعه و نماینده ولی فقیه در استان پرچمدار این مساله باشند تا بتوان با هم افزایی یکدیگر بیشترین میزان بهره وری را داشت.

مدیریت واحدی برای اجرای رزمایش کمک مومنانه شکل بگیرد

 معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان قزوین در این خصوص به ایرنا گفت: اجرای رزمایش کمک مومنانه به فرماندهی و مدیریت واحد نیاز دارد چون دستگاه‌های متعددی در آن مشارکت دارند و با فرماندهی واحد می‌توان به نتایج بهتری دست یافت.

فرزاد فرهادی گفت: کمیته امداد یکی از بزرگترین نهادهای حمایتی استان است که ۲۱ هزار خانوار معیشت بگیر دارد و ۹ هزار خانوار تبصره ۱۴ شامل کارگران فصلی و خانواده‌های آسیب پذیر که معیشت بگیر نیستند را تحت پوشش دارد.

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۵۰۰ خانوار را در قالب تبصره ۱۴ پذیرش کرده و مورد حمایت قرار داده ایم که این خدمات همچنان ادامه دارد.

این مسوول گفت: کمیته امداد حضرت امام خود را تنها متولی فقرای تحت پوشش نهاد نمی‌داند و برای رسیدگی به وضعیت هر فقیری در جامعه تلاش می‌کند.

فرهادی افزود: می‌توان برای شناسایی خانوارهای آسیب پذیر از کرونا از سایت کمیته امداد استفاده کرد به گونه‌ای که افراد نیازمند به این سایت مراجعه کرده و بعد از تکمیل اطلاعات خود پرونده آنها مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به ویژگی‌های سامانه این امکان وجود دارد که نیازمندان بر اثر کرونا را شناسایی کرده و به نحو بهتر به وضعیت آنها رسیدگی کنیم.

فرهادی افزود: یکی از بهترین برنامه‌های کمیته امداد استان در ماه رمضان سال گذشته برنامه اطعام بود و امسال خوشحال هستیم که با پیام مقام معظم رهبری همه دستگاه‌ها با کمیته امداد برای اطعام نیازمندان همراه شده اند.

وی افزود: ۱۶ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند که برخی از آنها در ایام عید منازل را نظافت می‌کردند ولی امسال به دلیل شیوع کرونا از این حداقل معاش نیز محروم شدند.

فرهادی با بیان اینکه کمیته  امداد استان آمادگی خود را برای شناسایی نیازمندان بر اثر کرونا، جمع آوری کمک‌های مردمی و توزیع آنها اعلام می‌کند، افزود: قریب به ۱۰۰ نیروی غیررسمی این نهاد که وظیفه تخلیه صندوق صدقات را برعهده داشتند و هم اینک فعالیت آنها به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده است می‌توانند در این زمینه ساماندهی شده و برای کمک به خانوارهای نیازمند تلاش کنند.

فرهادی گفت: همچنین کمیته امداد استان یک نرم افزار مرکز نیکوکاری دارد که می‌توان اطلاعات تمام نیازمندان را در هر نقطه از استان در آن وارد کرده و با تشکیل بانک اطلاعاتی با انسجام بیشتر برای کمک به نیازمندان اقدام کرد.

دستگاه‌های اجرایی متعدد برای جمع آوری کمک های مومنانه بسیج شوند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: مردم استان در همه حوادث پای کار بوده اند و شاید یکی از دلایل اینکه بحران‌ها و حوادث در استان به خوبی مدیریت شده است همین حضور همدلانه باشد.

حسن آصفی افزود: در سیل گذشته ۷.۶ دهم کل کمک‌های مردمی به هلال احمر در سطح کشور متعلق به استان قزوین بود که این عدد نسبت به جمعیت استان عدد چشمگیری است.

وی اضافه کرد: جمعیت هلال احمر استان قزوین سال گذشته در رده سوم کشوری جمع آوری کمک‌های مردمی بعد از استان تهران و فارس قرار داشت و استان‌های دیگر با اختلاف بسیار فاحش بعد از قزوین بودند.مردم استان قزوین همواره پیشتاز کمک‌های مردمی در حوادث و بحران‌ها بوده اند و قطعا در رزمایش کمک مومنانه نیز به نحو احسن به یاری شهروندان آسیب دیده از کرونا خواهند شتافت.

آصفی با بیان اینکه جمع آوری کمک‌های مردمی در رزمایش کمک مومنانه نباید تنها محدود به یک دستگاه شود، افزود: اقشار مختلف اجتماعی بنا بر سلیقه و نگرش خود تمایل دارند که کمک‌های خود را به دستگاه‌های مختلف اهدا کنند و نباید با ایجاد محدودیت در این زمینه مانع دریافت کمک‌های مردمی شد.

وی افزود: مشکل عمده و اصلی در مدیریت بحران‌ها بر سر جمع آوری کمک‌های مردمی نیست بلکه توزیع آنها و نحوه رساندن کمک‌ها به نیازمندان واقعی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

آصفی گفت: باید یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل در خصوص آسیب دیدگان کرونا در استان داشته باشیم چون بسیاری از افرادی که امروز بر اثر کرونا آسیب پذیر شده اند تا دیروز افراد توانمند بوده و صاحب شغل و درآمد بوده اند.

وی افزود: نیازهای هر خانوار نیز متفاوت و مختلف است و باید طبق نیازهای جامعه هدف از دارو، سبد معیشتی، کالا و ... برای تامین نیازهای آنها اقدام کرد.

کارگران روزمزد بازارهای سنتی و اصناف قزوین از کرونا آسیب دیده اند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کارگران حوزه صنعت و اصناف استان آسیب دیده اند و کارگران برخی واحدهای صنعتی استان به بیمه بیکاری ارجاع شده اند.

سعید نبیل افزود: از سوی دیگر پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده سه ماه طول می‌کشد و این خود مشکلات بسیاری برای کارگران به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: کارگران اصناف در بازارهای سنتی نیز از فعالیت منع شده اند و بسیاری از آنها دستمزد روزانه می گرفتند که هم اکنون در امرار معاش خود با مشکل مواجه شده اند.

نبیل با بیان اینکه این اقشار باید مورد حمایت قرار گیرند، افزود:خوشبختانه اغلب صاحبان صنایع استان همشه پای کار بوده اند و در این شرایط نیز برای اجرای رزمایش کمک های مومنانه و همدلی با اقشار آسیب پذیر پای کار خواهند بود.

واحدهای تولیدی قزوین برای کمک‌های مومنانه اتفاق نظر دارند

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در این باره به ایرنا گفت: اگرچه واحدهای تولیدی و صنعتی در این بحران دچار آسیب شده اند و حالشان خیلی خوب نیست ولی بر شرکت در رزمایش کمک‌های مومنانه اتفاق نظر دارند.

حمیدرضا خانپور افزود: در صورتی که لیستی از نیازمندی‌ها احصا شود می‌توان با ارسال آن به واحدهای تولیدی استان برای جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی آنها در این خصوص اقدام کرد.

وی اضافه کرد: همچنین می‌توان با وضع مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی، انگیزه صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی را برای شرکت در این رزمایش مضاعف کرد.

حاشیه نشینان شهر قزوین نیازمند مساعدت و کمک‌های مومنانه هستند

مدیرعامل موسسه نیکوکاری اسرا وابسته به اتاق بازرگانی استان قزوین نیز به ایرنا گفت: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای رزمایش کمک مومنانه بلافاصله برای تشکیل ستاد و قرارگاه در این زمینه اقدام شد و دغدغه مشترکی میان تمامی دستگاه‌ها و نهادها شکل گرفت.

سید محمد خیرخواه گفت: هم اینک به غیر از مناطق مختلف شهر قزوین در شهرها و مناطق پیرامونی از جمله بیدستان و روستاهای خیرآباد، چوبیندر و مناطق دیگر نیاز به همیاری و کمک‌های مردمی محسوس است و باید هرچه سریعتر با تامین منابع برای رفع نیازمندی‌های ساکنان این مناطق اقدام کرد.کارگران روزمزد به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها درآمد خود را از دست داده‌اند و تا پاسی از شب را در میادین و معابر به امید کسب درآمدی ناچیز به سر می‌برند و باید برای کمک به آنها چاره‌ای اندیشید.

وی افزود: هم اینک کارگران روزمرد مستاصل هستند و تا پاسی از شب در میدان‌ها توقف می کنند تا نیازهای روزانه خود را تامین نمایند.

خیرخواه افزود: معلوم نیست بحران کرونا تا کی در استان و کشور ادامه یابد و باید اقدامات لازم را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و نیازمند انجام دهیم.

وی اضافه کرد: سازمان‌های مردم نهاد زیادی در استان مجوز فعالیت دارند که باید برای جلوگیری از موازی کار آنها در این زمینه، روشی منسجم و متحد داشت تا مبادا با اقدامات جزیره ای، برخی چندبار از کمک‌های مردمی بهره مند شده و برخی محروم شوند.

خیرخواه گفت: ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد از جهت رسته فعالیت آنها در حوزه سلامت، خدمات اجتماعی و غذایی و ... ضروری است تا بتوان برای شناسایی خانوارهای نیازمند و تامین نیازهای واقعی آنها به درستی اقدام کرد.

با شیوع ویروس کرونا شرایط زندگی برای بسیاری از مشاغل و صاحبان کسب و کارهای خرد و کارگران روزمزد و واحدهای صنفی، تولیدی و توزیعی دشوار و سخت شده است و حتی بسیاری به دلیل قطع درآمد و شیوه امرار معاش خود مستاصل و آشفته شده اند.

در این میان با رهنمودهای هوشمندانه و به موقع مقام معظم رهبری برای اجرای رزمایش کمک‌های مومنانه، تمامی دستگاه‌ها، نهادها، سمن‌ها، گروه‌های جهادی، سپاه و بسیج، خیران و ... بسیج شده اند تا بتوانند در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با اهدای کمک‌های مومنانه خود ذره‌ای از اندوه و نگرانی این شهروندان را رفع کنند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.