به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه محمد بیگی یکی دیگر از نامزدهای نیروهای ائتلاف حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک بود که با بیشترین رأی (۱۰۸ هزار رأی) توانست به عنوان منتخب اول این حوزه رأی مردم را به خود جلب کند و راهی مجلس شورای اسلامی شود.

محمد بیگی که بیش از ۱۱ سال سابقه طبابت دارد پزشک عمومی با گرایش طب سنتی است که با داشتن سه فرزند این بار می‌خواهد وارد میدان سیاست شود تا ببیند می‌تواند برای مشکلات مختلف مردم درمانی بیاید.

محمد بیگی دو پسر ۱۴ ساله و ۵ ساله و یک دختر ۱۰ ساله دارد و با یازده سال تجربه پزشکی معتقد است که تشکیل خانواده در جوانی و فرزند آوری انسان‌ها را جلو می‌برد و باعث موفقیت می‌شود حتی در شرایط سخت اقتصادی زیرا خودش ازدواج دانشجویی و ساده داشته و توصیه می‌کند دیگران هم آن را تجربه کنند و نترسند زیرا همه چیز دست خداست.

وی می‌گوید: امیدواریم و می‌دانیم مردم ما قدرشناس و بصیر و آگاه هستند و انتخاب آگاه مردم نشان داد حتی اگر گرسنه باشند پای آرمان‌ها می‌ایستند پای ارزشهای دینی می‌ایستند که بزرگترین پیام انتخابات اخیر بود و امیدواریم ۴ سال باعث شادی دل رهبر و مردم شویم.

در مصاحبه‌ای مشروح با این بانوی پزشک سوالات متعددی مطرح شد و ایشان با حوصله به آنها پاسخ داد که مطالعه آن می‌تواند مخاطبان را با دیدگاه‌های این منتخب مجلس بیشتر آشنا کند که متن آن پیش روی شماست.

* فکر می‌کردید بتوانید رأی مردم را جلب کرده و وارد مجلس شورای اسلامی شوید؟

بله چون دور قبل هم رأی بالایی داشتم و مردم اقبال داشتند و این بار انتخابات نشان داد که مردم تشنه خدمتند و ما هم چون در ردیف گروه‌های خدمت گذار جامعه بودیم انتظار می‌رفت که مردم به گفتمان انقلابی رأی دهند و خواست و اراده الهی بر این قرار گرفت این مسئولیت سنگین بر دوش اینجانب گذاشته شود.

* نمایندگی با حرفه پزشکی چه سنخیتی دارد؟

بی ارتباط نیست و همین روزها از مجلس تماس گرفتند و گفتند پزشکان اجازه دارند هفته‌ای یک روز طبابت کنند و علت این است که با طبابت می‌توان مشکلات مردم را شناسایی کرد و این حرفه محل شناسایی دردها و مشکلات مردم است.

پزشکانی که نماینده هستند بیشترین ماندگاری را در مجلس داشته‌اند چون درد مردم را بهتر می‌فهمند و برای درمان برنامه ریزی می‌کنند مردم درد اقتصادی و اجتماعی معیشتی و بیکاری دارند و ما می‌توانیم آن را درمان کنیم خوبی پزشکان این است که سیاسی فکر نمی‌کند شرافت و کرامت انسانی را نگاه می‌کنند اگر مریضی مراجعه کرد کاری نداریم چه دینی و تفکری دارد و این نگاه در مجلس بویژه در استان سیاست زده قزوین می‌تواند کارآمد باشد.

* به نظر شما مهمترین رسالت نمایندگان مجلس چیست و مردم چه توقعی از نماینده دارند؟

گاهی اوقات درخواست مردم به وظیفه نمایندگی هم پوشانی دارد اما توقع مردم و رسالت نماینده گاهی همخوانی ندارد اما وظیفه مهم قانون گذاری است و پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی، رأی اعتماد دادن و تصویب بودجه سالانه مهمترین رسالت است اما مردم انتظارات دیگری دارند هر چند در چند سال اخیر این توقع واقع بینانه تر شده است و در همین ایام عده‌ای می‌گفتند ما از شما جاده و عمرانی نمی‌خواهیم اما انتظار داریم قانون‌های درست تصویب کنید و نظارت بر ارگان‌ها دقیق‌تر باشد و بصیرت به وظیفه نماینده بیشتر شده است، البته چون نماینده وکیل مردم است موضوع پیگیری بودجه و مسائل دیگر هم می‌تواند در ردیف وظایف نماینده باشد.

* شما یکی از نمایندگان ائتلاف هستید چقدر خود را وامدار این گروه می‌دانید اگر سهم خواهی کنند موافقت می‌کنید و در سپردن مسئولیت‌ها تابع آنها هستید؟

ما همه مدیون جریان انقلاب هستیم و ائتلاف هم سهم زیادی در پیروزی نامزدها داشت هر چند این گروه برگرفته از گروه‌های مختلف مردمی، تشکل‌های دانشجویی و معتمدین محلات و احزاب و نماینده مردم است و همه آنها برای ادای دین به انقلاب وارد کار شده‌اند اما کسانی که برای انقلاب کار می‌کنند دنبال سهم خواهی نیستند ما چه در شورای ائتلاف و خودم دنبال شایسته سالاری هستیم و سهم خواهی نداریم و در واقع مشکل ما در ۴۰ سال گذشته این بوده که مسندها مانند کیک قدرت میان قدرت‌ها و احزاب تقسیم شده و انسان‌های سیاسی و سیاست باز، وارد کار شده و اجازه داده‌اند تا افراد توانمند وارد کار شوند لذا یک اشتباه استراتژیک است که نماینده با سهم خواهی وار معادلات شود بلکه لازم است دنبال شایسته سالاری باشد.

دقیقاً ما با دو راهبرد می‌توانیم انسان‌های شایسته را تعیین کنیم یکی تعیین شاخص برای پست و دوم ارزیابی شاخص‌ها و برنامه افراد برای پست وقتی ۴ نفر معرفی شد ببینیم چه برنامه‌ای دارند و بر اساس برنامه و شاخص آنها را انتخاب کنیم در غیر این صورت مردم و نظام آسیب می بیند.

*چقدر نمایندگان باید وارد انتصابات شوند؟

نمایندگان از منظر نظارت بر حسن اجرای قوانین می‌توانند در انتخاب مدیران اظهار نظر کنند اما اینکه خودشان وارد شوند و سهم مدیریت بگیرند و انتخاب کنند درست نیست و ارگان اجرایی مرتبط مسئول است و باید پاسخگوی نماینده و دستگاه مربوطه باشد و کارآمدی هم مهم است و نمایندگان باید مطالبه گر باشند.

* چقدر به شفافیت آرا و اعلام اموال نمایندگان معتقدید؟

اولین کسی بودم که هم اموالم را اعلام کردم و هم نامه شفافیت آرا را امضا کردم چون دیوار بی اعتمادی که بین مردم و مسئولان وجود دارد و همین که اغلب حوزه‌ها نمایندگان جدید را انتخاب کرند نشان می‌دهد اعتماد به قبلی‌ها خدشه دار شده لذا ما باید شفاف سازی کنیم و بگوییم چه کرده‌ایم نظرمان به صورت شفاف در مورد بودجه دولت و مصوبات چیست اینکه چه لایحه‌ای دنبال می‌شود باید شفاف باشد و امروز دنیای تک نمایندگی نیست بلکه دنیای ایجاد درگاه‌های جدید برای رسیدن به پاسخ مشکلات مردم است.

* از نگاه شما مهمترین مشکلات کشور چیست؟

مهمترین چالش کشور الان ویروس کرونا است که یک جنگ بیولوژیکی محسوب می‌شود، یک زمان در دهه ۶۰ سربازان ما با توپ و خمپاره می‌جنگیدند و یک زمان ر سوریه با داعش نبرد داشتند و امروز در بیمارستانها تیم درمانی با کرونا می‌جنگند و یک جنگ تمام عیار از جنس بیولوژیک است لذا امروز نیاز داریم سربازان تقویت شده و مردم پشتیبانی کنند و اینکه عده‌ای جان خود را به خطر انداخته‌اند تا مردم سالم بمانند یک فرهنگ از خود گذشتگی است که ادامه فرهنگ دفاع مقدس تلقی می‌شود.

به نظرم چالش مهم کشور، اقتصاد و تثبیت نرخ ارز و بودجه است الان مجلس فعلی که قرار بود بودجه را تا خرداد تمام کند آن را عهده مجلس آینده انداخته که شایسته نیست و باعث بلا تکلیفی اقتصاد کشور و آشفتگی آن در سال ِآینده خواهد شد به همین دلیل در اولین نشست در دیدار با استاندار موضوع بودجه سال آینده استان مطرح شد و راهکار برون رفت از شرایط کنونی را بررسی کردیم.

طبق نظر سنجی انجام شده بیشتر مطالبات مردمی و حدود ۷۰ درصد مردم از نمایندگان خواستار اشتغال و رفع بیکاری هستند و درصد کمی هم خواستار رسیدگی معیشتی و افزایش درآمد خود هستند و پس از آن مبارزه با گرانی و حمایت از تولید از اولویت‌های مردم است

در همه این زمینه‌ها برنامه استانی و ملی داریم و در حوزه انتخابیه در شهر و روستا تیم‌هایی تعیین کرده‌ایم که به عنوان مشاوران تخصصی در گروه کشاورزی، صنعت، آموزش و پرورش، علم و فناوری، اقتصاد، اشتغال، سلامت و سیاست داخلی و خارجی همکاری می‌کنند و بحث‌های جدیدی تدوین شده که با جدیت تمام ادامه دارد.

* به دولت کنونی چه نمره‌ای می‌دهید؟

شنیدم مردم نمره ۸.۵ از ۲۰ داده‌اند که من هم مثل مردم همین نمره را می‌دهم.

* معمولاً دو سوم نطق نماینده به تشکر و درود و سلام و شعار و تملق می‌گذرد آیا این روند را شما هم برای اینکه شنشان دهید انقلاب هستید ادامه می‌دهید؟ اصولاً شما شعارگرا یا عمل گرا هستید؟

باید از مردم بپرسید که من شعارگرا هستیم یا عملیاتی اما اگر خودم بپرسید گذشته‌ام نشان می‌دهد من عملیاتی هستم و بسرعت برنامه ریزی و شناسایی و طرح را شروع می‌کنم و منتظر دیگران نمی‌شوم خودم کار را آغاز می‌کنم و به همین دلیل یم مورد انتخاب مردم قرار گرفتم.

* سخنرانی عربی شما در کوهین برای مردمی که آشنایی با زبان عربی نداشتن تعجب برانگیز و تا حدودی خودنمایی بود واقعاً چه سنخیتی داشت شما برای مردم یک شهر کوچک عربی پیام دهید؟

ببینید برخی دوستان به جای اینکه به تکلم عربی من به عنوان یک توانمندی نگاه کنند نگاه منفی داشتند، در حالی که من تعامل با دنیای بین الملل را با زبان می دانم البته شاید در آن موقع ایرادی از من پیدا نکردند و این موضوع رسانه‌ای شد اما وقتی یک نماینده بتواند با دیگر کشورها تعامل کند و راهکار بین المللی برای حل مشکلات پیدا کند یک توانمندی است، مطمئناً ما با عراق می‌توانیم درگاه مشترک باز کنیم برای اقتصاد و توریسم سلامت بازار خوبی هست و تکلم به زبان آنها یک توانایی است.

اگر به فکر اشتغال جوانان و ارتباط با دنیا هستیم باید تکلم به عربی یک امتیاز باشد اما برخی از نگاه خود بررسی کردند و این کار خودستایی و شعار گرایی نیست. هدف ما ایجاد تمدن اسلامی است و من در تمام فعالیت‌های نمایندگی کوچک فکر نخواهم کرد بلکه نگاه جهانی و بین المللی خواهم داشت و این را مردم خواهند و نکته دیگر اینکه آن روز مردم عراق راهپیمایی کردند و من پیام دادم به مردم عراق اینکه ایراد گرفتند منطقی نبود زیرا در کوهین هم باسواد زیاد بود و یکی از بهترین جلسات ما در کوهین بود که مجری آن شاعر و نویسنده بود و اینکه فکر کنیم مردم روستاها دانش کافی ندارند درست نیست.

البته جملات من ساده و کوتاه بود و از مردم عراق تشکر کردم و اگر تشکر نمی‌کردم در واقع این ارتباط دلی ما قطع می‌شد و نباید به این موضوع به عنوان یک حاشیه نگاه کرد و قطعاً وقتی پیام می‌دهم اهدافی دارم که باید با کشورهای همسایه ارتباطات خوبی برقرار کنیم.

* احساس کردم کمی ناراحت شدید، چقدر ظرفیت انتقاد دارید؟

انتقاد را می‌پذیرم و از آن ناراحت نمی‌شوم از این موضوع هم دلگیر نشدم اما باید انتقاد منصفانه باشد اگر بد گفتند از خوبی آن هم می‌گفتند هر چند نماینده وقتی وارد میدان می‌شود با انتقادات شدید و سردی برخی افراد و مانع تراشی مخالفان روبرو می‌شود و می دانم راه سختی دارم و باید تحمل کنم تا مردم به ما امیدوار شوند.

* مهمترین هدف شما از نامزدی در مجلس چه بود و دنبال چه هدفی هستید؟

هدفم حفظ آرمان‌های اسلامی و حرکت در مسیر آرمان‌های امام رهبر و شهداست و رساندن و حرکت در مسیر سعادت یک جامعه اسلامی ایرانی و در این مسیر تلاش خواهم کرد.
 

* چقدر در ۴ سال مؤثر خواهید بود مهمترین مشکل استان چیست؟

مهمترین مشکل استان سیاست زدگی است و از همه جناح‌ها معمولاً برخوردهای شدید سیاسی را می‌بینیم و خان زدگی استان و شیخ سالاری و خان سالاری و قدرت سالاری استان است که ضرر می‌رساند و استان ما به جای اینکه توسط مسئولان اجرایی واقعی اداره شود شاهد دستان برخی افراد غیر مسئول در اداره آن هستیم که به جای اینکه کار مردم را جلو ببرد آن را خراب کرده و امیدواریم با حضور ۴ نماینده انقلابی این روند تغییر کند.

به نظر می‌رسد سال‌های سال تلاش شده این روند ادامه یابد و من قطعاً هیچ گاه خود را به عنوان یک طبیب مدعی مبارزه با افرادی که این مدلی هستند نمی دانم دیدگاه ما درمان است و برای درمان سه مدل راه داریم کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و درمان اورژانسی و اگر نتوانیم یک معضل را با دارو درمان کنیم حتماً جراحی می‌کنیم و آن غده سرطانی را بر می‌داریم البته باید دید مشکل را چگونه حل خواهیم کرد اما گام اول گفتگو است.

* نظر شما در مورد مدیران کنونی استان چیست و اگر بخواهید با آنها کار کنید چه شرطی دارید؟

من ۴ سال است با دولت فعلی کار می‌کنم و انسان‌های خادم و کارشناسان و مدیران خوبی در آن داریم اما در کنار آنها انسان‌های سیاست زده و جناح گرا و غیر شایسته هم وجود دارند که افراد ضعیفی هستند و کارآمدی ندارند و به مدیران کاربلد و مردم آسیب می‌زنند که باید برای آنها فکری کرد.

اولویت من در استان استفاده از نیروهای شایسته است و تا شایسته سالاری رقم نخورد شاهد شکوفایی اقتصادی، گردشگری، فرهنگی نخواهیم بود و استان پیشرفت نمی‌کند، ما در حوزه انتخابیه باید نگاه بومی و در حوزه ملی، نگاه بین المللی داشته باشیم و یک نماینده جامع کسی است که در سه سطح فعالیت کند و نباید فقط حوزه انتخابیه خود را ببیند و اگر کوچک نگاه کند نمی‌تواند کارآمدی ملی استان را بالا ببرد، اگر فقط ملی نگاه کنیم استان را از دست می‌دهیم و اگر نگاه ما فقط محلی باشد از قافله ملی عقب می‌مانیم.

من شرط می‌گذارم بر اساس شاخص‌ها و برنامه محور حرکت کنند و اگر برنامه‌های مورد نظر را اجرا کنند با آنها کار می‌کنیم.

* همسر شما از مدیران اجرایی است آیا ایشان مسئولیت بهتری خواهد گرفت؟

نمایندگان این دوره «مشاور محور» خواهند بود علت این است که در دنیایی زندگی می‌کنیم که شبکه‌های اجتماعی مجازی و تخصصی زیادی فعالیت می‌کنند هر چند در انقلاب انسان‌های با تجربه زیادی داریم و از افراد کارآمد برای مشاوره استفاده خواهیم کرد و اگر قرار است استان پیشرفت کند دیگر نگاه نمی‌کنیم کسی که تخصص دارد جناحش چیست و افکار سیاسی چپ یا راست دارد و باید برای حل مشکلات مردم دیدگاه تخصصی داشته باشیم.

اگر جریان انقلابی باشند و خط قرمز نظام را حفظ کنند و خادم جمهوری اسلامی و شهدا و ولایت باشند از این نیروها استفاده می‌کنیم اولاً برای انتخاب مشورت می‌کنیم با ائتلاف و دیگر دوستان مشورت و از چند گزینه انتخاب می‌کنیم. همسرم خودش شایسته است و نیازمند کمک من نیست.

برای همسرم شرط می‌گذارم ایشان هشت سال مدیر استان هستند واقعاً در منزل بحث کارشناسی می‌شود و من همیشه از ایشان خواسته‌ام بهترین باشند و خود را فدای سیاست نکنند البته ایشان سه سال مدیر کل نمونه کشور شدند و از مدیرانی است که ثابت کرده کارش از همه چیز مهم‌تر است و مورد تقدیر رهبری هم قرار گرفتند.

* همه نمایندگان این دوره اصولگرا هستند آیا مجمع قوی شکل خواهد گرفت؟

زیربنای یک مجمع نمایندگان قوی را ریخته‌ایم و شروع خوبی داریم و با همدلی و وحدت می‌توانیم مجمع نمایندگانی با قدرت را ایجاد کنیم زیرا دو نماینده سابقه و تجربه بالایی دارند و در کنار انرژی ما افراد جدید ترکیب خوبی درست شده است که به نفع مردم خواهد بود.

* تعامل شما با رسانه‌ها چگونه خواهد بود؟

به نظرم شغل خبرنگاری خیلی سخت و حساس است و رسانه‌ها کمک کار مسئولان و منتقل کننده مشکلات مردم به مسئولان و حلقه اتصال هستند و جایگاه بسیار مهمی دارند، اگر مسئولی با رسانه‌ها ارتباط نگیرد ارتباطش با مردم ضعیف می‌شود و اگر در جریان مشکلات قرار نگیرد نماینده خوبی نخواهد شد لذا فکر می‌کنم که راهکار مسئولیت پذیری نمایندگان ارتباط خوب با رسانه است.

* مهمترین اولویت شما در استان چیست؟

در کارآفرینی و اشتغالزایی خیلی در استان ظرفیت داریم و ثروتمند هستیم اما این ظرفیت را عده‌ای افراد پر تلاش با مدیریت جهادی باید بارور کنند و کج سلیقگی سیاسی را کنار بگذارند و از ظرفیت گردشگری برای اشتغال استفاده کنند و توریسم درمانی، طب سنتی را رایج می‌کنیم زیرا قابلیت کشاورزی ما فوق العاده است و خاک حاصل خیز و اقلیم مناسب برای کشت گیاهان دارویی داریم و کشت و صنعت گیاه دارویی و بسته بندی گیاه دارویی را فعال خواهیم کرد.

در صنعت قدیمی هستیم و ظرفیت بالاست که نیازمند تیم‌های تخصصی و قوی و دلسوز با فرهنگ جهادی برای مقابله باجنگ اقتصادی هستیم اما هنوز برخی باور نمی‌کنند در جنگ اقتصادی هستیم.

ای کاش باور داشتیم در جنگ تمام عیار هستیم و نمی‌گذاشتیم یک شرکت بسته شود یا تعدیل نیرو کند و به هر قیمت کارخانه‌ها را سرپا نگه می‌داشتیم زیرا مراکز صنعتی، کشاورزی، کشت و صنعت و گردشگری ما سنگرهای اقتصادی ما هستند و باید آن را حفظ کنیم.

من پزشک عمومی هستم و یک سال در دانشگاه شهید بهشتی دوره طب سنتی دیدم و از دوره دانشجویی دوره طب سنتی را گذارده‌ام و تجربه خوبی دارم و برا قزوین برنامه دارم قزوین در گردشگری و شرکت‌های دانش بنیان کشور شود با اقلیم مناسب و دانشگاه و قطب گیاهان دارویی و شرکت‌های دارویی مبتنی بر طب سنتی می‌شود.

*شما خانواده سالم و مؤمنی هستید تعهد می‌دهید در دوران نمایندگی هم سالم بمانید؟

من عروس خانواده‌ای هستم که مؤمن و خداجو هستند و هرگز پارتی بازی نکردند فامیل بازی نشد و مال اندوزی نکردند، در مدیریت هیچ سو استفاده ندیدم و یکی از دلایلی که من محکم هستم همین خانواده همسرم است، البته شیطان همیشه در کمین است و من همواره به خدا پناه می برم.

* آیا بستگانتان را سر کار خواهید آورد؟

اگر بستگان شایسته باشند می‌توانند مانند دیگران مشغول کار شوند البته همسرم موافق نبود من نماینده شوم مردم من را خواستند که بدانید هرگز برنامه ریزی نکرده بودم ولی بار سنگین نمایندگی و مطالبات مردم روی دوش من است و آن را حس می‌کنم.

تعهد می‌دهم خالصانه برای مردم کار و خدمت کنم و تلاش می‌کنم از آلودگی‌های سیاسی و مالی و فساد دور بمانم تا بتوانم برای مردم خالصانه خدمت کنم و خدا را شاکرم که الگوهایی چون سلیمانی را دیدم و معبر را این شهید باز کرده و اگر این معبر باز شده توسط سلیمانی محافظت نشود ما ظلم بزرگی به خود و مردم کرده‌ایم.

* آیا سوالی مانده که پرسیده نشد و مایل بودید جواب دهید؟

سوالات خیلی تخصصی و جامع بود از مردم می‌خواهم برای این خادم کوچک و خواهر خدمتگزارشان دعا کنند تا مشمول رحمت خدا شوم، از مردم می‌خواهیم اجازه دهند نمایندگان کارهای واقعی خود را انجام دهند آنچه رسالت ما نیست دوری کنیم البته وظیفه داریم کارهای کوچک هم انجام دهیم اما از کارهای زیرساختی و بودجه و چشم انداز مناسب برای استان غفلت نکنیم.

مردم صبوری کنند می‌دانیم که سالهاست سختی‌های عجیب و قریب کشیده‌اید و سفره‌ها کوچک شده و سطح معیشت و اقتصادی مردم پایین آمده اما باید صبوری کنند تا ابتدا زیر ساخت‌ها اصلاح و سپس مشکلات حل شود. ما می‌خواهیم تعاملی کار کنیم و به هر حال جناح اصلاحات و اصول گرا که سر کار بودند معایب و مزایایی داشته‌اند اما اصلاحات در ۴ سال اخیر به نام اعتدال جلو آمد اما نتوانست رضایت مردم را جلب کند لذا ما بار سنگینی بر دوش داریم و این توافق برجام و قول‌هایی که داده شد و عمل نکردند و کارمان سنگین‌تر از دوران قبل است و یک جبهه جنگ تمام عیار اقتصادی و بی و تروریسم داریم که باید تجهیز شویم.

از دوستان اصلاحات می‌خواهم با آرامش در محل کار حاضر شوند و اشتباهات گذشته را اصلاح کنند اگر اصلاح گرا هستند شما هم پایبند باشید به هر حال همه جریان‌ها اشتباهاًت مختلفی داشتند اما فرار به جلو و تئوری عبور از برخی مسئولان و برخی از انسان‌های جریان خودشان یا تخریب جریان‌های انقلابی راهکار درستی برای آینده کشور نیست باید با تعامل برای ساخت کشوری مقتدر با عزت و پیشرفته و کارآمد و پویا و فعال همت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1372553
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.