نمایشگاه‌های قرآنیاز گذشته تاکنون محلی مناسب برای عرضه تازه‌های نشر،  بهترین آثار  چاپ‌شده  و گردآوری همه نیازهای فرهنگی در حوزه کتاب و قرآن و مفاهیم مرتبط با آن برای علاقه‌مندان بوده است، تا جایی که در سالیان گذشته توانسته دسترسی مردم به کتب موردنیاز و ابزارهای فرهنگی در حوزه دین و قرآن را تا حد زیادی افزایش دهد.

اما این بار برگزاری دوازدهمین نمایشگاه قرآن استان قزوین پس از چندین سال وقفه در شکل و شمایل جدید گویا نتوانسته رضایت مردم و اهالی فرهنگ استان را در این خصوص تامین کند، نمایشگاهی که با جانمایی جدید در فضای مسجد امام حسن عسکری (ع) برپا شده و مواردی نظیر اطلاع‌رسانی ضعیف، بازه زمانی نامناسب و کاهش قدرت خرید مردم و بالا بودن قیمت ها دست در دست هم داده تا نارضایتی‌هایی برای غرفه داران و مراجعین ایجاد کند.

 برخی از ناشران و غرفه داران حاضر در این نمایشگاه اعتقاد بر این داشتند که انتخاب مکان جدید برگزاری برای این نمایشگاه البته اماواگرهایی را به همراه داشت چراکه برگزاری نمایشگاه قرآن در فضای معنوی مسجدی تازه تاسیس با امکانات عالی می‌توانست انتخابی برجسته باشد اما از سوی دیگر عدم اطلاع‌رسانی درست، دسترسی نداشتن مردم به این مکان جدید و دوری از مرکز شهر و اجتماعات مردمی روزهای راکدی را به نمایشگاه بخشید.

اطلاع رسانی ضعیف از نمایشگاه قران قزوین

سید محمدباقر ادیب مجابی مدیر مسوول انتشارات ادیب قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: مکان جدید نمایشگاه قرآن اگرچه استانداردهای این مسئله را رعایت کرده است و امکانات خوبی در اختیار غرفه داران و مراجعین قرار داده اما به دلیل قرار داشتن در حاشیه شهر و در دل یک شهرک کم‌جمعیت نتوانسته انتظارات فروش و مراجعه مردمی را برآورده کند.

مجابی افزود: تعداد بازدیدکنندگان در این چند روز کمتر از همیشه بوده است و همین تعداد کم مراجعین نیز عمدتاً خرید ندارند و به نظرم بهتر بود نمایشگاه بدون فروش عرضه می‌شد.

مدیر مسئول انتشارات ادیب استان قزوین خاطرنشان کرد: تبلیغات مناسب برای نمایشگاه در شهر اتفاق نیافتاده است و بسیاری از مردم یا به محل دائمی نمایشگاه‌های استان مراجعه کرده‌اند و یا حتی از برگزاری نمایشگاه قرآن قزوین اطلاع ندارند و با این شرایط نمی‌توان انتظار فروش داشت، چراکه بیشتر مراجعین برحسب اتفاق به این مکان مراجعه کرده‌اند و  قصد خرید هم ندارند.

وی اضافه کرد: از سال ۷۹ در حوزه چاپ و نشر در استان فعالیت دارم و طی سالیان گذشته کاهش قدرت خرید و کمتر شدن علاقه‌مندی مردم به کتاب مکتوب را درک کرده‌ام اما به‌واقع این دوره از نمایشگاه با رکود قابل‌توجهی همراه بوده است.

اقبال عمومی از نمایشگاه‌های قرآن پایین است

محمدحسین کریمی از انتشارات نسیم حیات نیز از غرفه داران این نمایشگاه  گفت: از ابتدای امسال تاکنون در ۶ نمایشگاه قرآن در استان‌های دیگر شرکت کردیم و می‌توانیم بگوییم که اقبال عمومی از نمایشگاه‌های قرآن به دلایل مختلف در بیشتر استان‌های کشور پایین آمده است.

وی اظهار داشت: البته تولیدات و آثاری نیز در این مدت مورد اقبال مردم قرارگرفته است و قرآن‌های جیبی، قرآن رنگی و تفسیر جلدی مبین و تفسیر نسیم مورد استقبال مردم بود ولی درمجموع استقبال آن‌گونه که انتظار داشتیم نبود و حوزه کتاب‌خوانی به‌خصوص کتاب دین و اندیشه ضعیف است.

کریمی افزود: در این  نمایشگاه قرآن و مفاتیح و قلم قرآنی عرضه کردیم اما پرفروش‌ترین‌ها  کتاب‌های کودک بوده و انتظار ما از این نمایشگاه بیشتر از این بود و توقع داشتیم جزو  پرفروش‌ترین‌ها باشد اما وجهه نمایشگاهی آن بیشتر از فروش آن بوده است.

زمان برگزاری نمایشگاه به استقبال کم آن دامن زد

عفت عظیمی طراح انتشارات سایه‌گستر نیز در این خصوص گفت: زمان برگزاری نمایشگاه زمان خوبی نبود، چراکه عمدتاً نمایشگاه قرآن در ماه‌های مذهبی و ماه رمضان بیشتر مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

وی افزود: امروزه با گسترش نرم‌افزارها استقبال مردم از کتاب‌های چاپی کمتر شده است اما برگزاری در زمان نامناسب، تبلیغات ناکافی و عدم آگاهی مردم از زمان و مکان برگزاری نمایشگاه موجب شده است تا به استقبال کم دامن زده شود.

سعید مدرسی مسوول انتشارات پراگ قزوین نیز همین نظر را داشت، وی گفت: ایام ماه رمضان می‌توانست فرصت مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه در استان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه قرآنی آثاری جدید نیز ارائه شد که ۲عنوان کتاب اسرار حقیقت بررسی شریعت و سوگواره عاشورایی کتاب مداحی همزمان با این نمایشگاه رونمایی شد.

نمایشگاه قران قزوین از نظر کمی و کیفی از سطح بالایی برخوردار است

رییس انجمن قرآن و نهج‌البلاغه استان قزوین نیز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بابیان اینکه این نمایشگاه ازنظر کمی و کیفی از سطح بالایی برخوردار است، گفت: در این نمایشگاه انواع کتب و نرم‌افزارهای قرآنی، کتب دینی و ادعیه با ۴۰ درصد تخفیف به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

محمدحسین سلیمانی با اشاره به وقفه هشت‌ساله در برگزاری نمایشگاه قرآن در قزوین افزود: این نمایشگاه باهدف ترویج فرهنگ قرآنی در سطوح مختلف جامعه و به‌ویژه نسل جوان، نوجوان و خانواده‌ها، آشنایی مردم با جدیدترین تولیدات و فعالیت‌های فرهنگی در حوزه قرآن برگزار شد.

وی اظهار داشت: در این نمایشگاه بیش از ۲ هزار عنوان کتاب قرآنی در معرض دید علاقه‌مندان قرارگرفته است و ۱۵ ناشر قرآنی از قم و قزوین نیز در آن حضور یافته‌اند.

سلیمانی در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه گفت: این نمایشگاه از سال ۹۱ تاکنون برگزار نشده بود و به پیشنهاد  وزارت فرهنگ و ارشاد از آبان تا پایان سال فرصت برگزاری آنرا داشتیم که دی ماه انتخاب شد و دلیل آن هم این بود که نمایشگاه تحت شعاع نمایشگاه کتاب  و برنامه‌های پیروزی انقلاب قرار نگیرد و محل برگزاری هم به دلیل فضای مناسب و دسترسی به پارکینگ انتخاب شد.

مدیر اجرایی دهمین نمایشگاه قرآن کریم در قزوین تأکید کرد: با بررسی برخی مشکلات و نواقص نمایشگاه قبلی تلاش کرده‌ایم تا هم‌زمان برگزاری و هم نحوه آن به‌گونه‌ای باشد که شاهد حضور بیشتر علاقه‌مندان از گروه‌های سنی مختلف در این نمایشگاه قرآنی باشیم و با رایزنی و همکاری آموزش‌وپرورش امیدواریم زمینه حضور دانش آموزان نیز برای بازدید از نمایشگاه در این دوره بیش از گذشته فراهم شود.

وی، عمده محتوای این نمایشگاه را عرضه محصولات فرهنگی، نرم‌افزاری و انتشارات مکتوب بیان کرد و افزود: برپایی غرفه‌های عفاف و حجاب، برگزاری محافل انس با قرآن کریم، کارگاه آموزشی، کتابت قرآن کریم، تکریم از خادمان قرآنی، مشاوره خانواده، فعالیت برای کودکان و نشست مهدویت برای اقشار مختلف و عموم مردم نیز برنامه های جنبی دوازدهمین نمایشگاه سراسری قرآن کریم بود.

سلیمانی در پایان اظهار داشت: در این نمایشگاه عرضه تمام محصولات با ۴۰ درصد تخفیف صورت می‌گیرد.

کمتر از چند روز فرصت تا پایان نمایشگاه قرآن قزوین باقی‌مانده است نمایشگاهی که می‌توانست به یکی از باشکوه‌ترین برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در استان تبدیل شود و هنوز هم فرصت برای این مسئله باقی است، به امید این‌که همراهی مردم و مسئولین نمایشگاهی باشکوه برای استان قزوین به همراه داشته باشد.

 دوازدهمین نمایشگاه قرآن استان قزوین تا فردا ۱۸ دی‌ماه درمجموعه فرهنگی و آموزشی مسجد جامع امام حسن (ع) در شهرک کوثر برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.