علی فرخزاد روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت روز ملی ایمنی در مقابله زلزله برگزار شد، افزود: گسل شمالی قزوین به طول ۶۰ کیلومتر از شهرستان آبیک تا منطقه روستای بکندی واقع در بخش کوهین کشیده شده و طی ۸۰۰ سال گذشته نیز هیچ فعالیتی نداشته است.

وی اظهار داشت: از ۱۰۰ سال گذشته تاکنون زلزله‌های بسیاری در استان قزوین اتفاق افتاده که هرکدام متعلق به یک گسل بوده تا جایی که به عنوان مثال گسل جنوبی قزوین به طول ۸۵ کیلومتر، عامل اصلی زلزله آوج به شمار رفته است.

این مسوول عمرانی به وجود گسل‌های کوچک دیگری در سطح استان اشاره و یادآور شد: وجود گسل‌های متفاوت (۳۵ گسل که هفت تای آن فعال است) باعث شده تا عمده برنامه‌های مدیریت بحران استان به اقدامات پیشگیرانه در حوزه زمین لرزه اختصاص یابد.

وی بر آسیب‌پذیری منازل روستایی هنگام وقوع زمین لرزه تاکید و تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از منازل روستایی استان مقاوم سازی شده که البته در منطقه آوج و آبگرم به لحاظ آسیب‌پذیری، بیش از ۶۵ درصد منازل بهسازی و بازسازی شده اند.

فرخزاد در خصوص مقاوم سازی منازل شهری استان نیز اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین در خصوص ساخت منازل مسکونی در شهر اقداماتی را برابر ضوابط آیین نامه ۲۸۰۰ انجام داده که تقریبا همگی آنها در ۲ دهه گذشته مقاوم سازی شده‌اند.

معاون عمرانی استاندار قزوین به ساخت سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع بنا در استان اشاره و افزود: با انجام طرح‌های بازآفرینی شهری به طور تقریبی توانسته‌ایم به مقاوم‌سازی بیشتر منازل مسکونی اقدام کنیم که البته تنها نقطه بحرانی، شهرستان تاکستان است.

این مسوول عمرانی استاندار قزوین تاکید کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر تاکستان که مساحتی بین ۴۵ تا ۵۰ هکتار را در حاشیه شهر به خود اختصاص داده، به شورای تامین استان نیز گزارش شده تا تمهدیدات لازم برای آن انجام شود.

۲۵۰ هزار دانش آموز و ۱۱۰۰ کارمند زن در سال جاری از آموزش‌های مقابله با زمین لرزه برخوردار شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.