حمید پور اصغری روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی الگوی دیده بانی توسعه پایدار استانی در قزوین با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور هستیم،افزود: براساس قانون، برنامه های توسعه پنج ساله جدید ۶ ماه قبل از پایان برنامه در حال اجرا از سوی دولت برای بررسی و تصویب به مجلس ارایه می شود.

این مسوول گفت: علاوه بر تدوین برنامه توسعه هفتم یک موضوع مهم دیگر که در سازمان برنامه و بودجه با جدیت دنبال می شود، تدوین سند آمایش کشور است که براساس سند آمایش استان ها در حال تدوین بوده و در کارگاه های بررسی و تلفیق روی آنها کار می شود.

وی با اشاره به اهمیت سند آمایش سرزمینی در پیشبرد اهداف و برنامه های توسعه ای کشور،گفت: همزمانی تدوین برنامه توسعه هفتم و تهیه سند آمایش سرزمینی را باید به فال نیک گرفت.

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به نقاط ضعف تدوین برنامه های توسعه پنج ساله،گفت: موضوع غالب در این حوزه توجه به گفتمان های سیاسی و فشار گروه های ذینفع و تبدیل آنها به برنامه های جامع در نگارش چنین برنامه هایی است.

پور اصغری با بیان اینکه در قانون ذکر شده که اهداف و سیاست های آورده شده در برنامه های توسعه باید هم راستا با یکدیگر باشند که این اتفاق عملی و محقق نشده است،افزود: باید دید که چه عواملی موجب شده که این اتفاق رقم نخورد.

این مسوول ادامه داد: ایجاد و پیاده سازی الگوی دیده بانی توسعه پایدار استانی که در قزوین کلید خورده به رصد و پایش این عوامل کمک می کند.

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه از توسعه پایدار زیاد صحبت شده اما هیچ کدام از دستگاه ها و برنامه ها تعریف مشخص و واحدی از این مفهوم را ارایه نداده اند،افزود: هر دستگاه این مفهوم را از نظر و دیدگاه خود بیان کرده و تعریف واحدی انجام نشده است.

پور اصغری با بیان اینکه اهداف متنوع و زیاد در برنامه های توسعه بهره وری را کاهش می دهد، گفت: الگوی دیده بانی توسعه پایدار با کارکرد خود می تواند ما را به تعریف واحد از توسعه پایدار برساند به شکلی که همه دستگاه ها و برنامه ها با یک هدف و برنامه واحد به سمت توسعه حرکت کرده و با یکدیگر تناقض نداشته باشند.

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در اهداف توسعه دستگاه ها و بخش های مختلف اولویت خاصی تعریف نشده است،اظهار داشت: مثلا در نقشه جامع علم و فناوری ۳۰۰ اولویت تعیین شده که خود در واقع به معنای نداشتن اولویت است.

پور اصغری اظهار داشت: اینکه اهداف برنامه های توسعه ای کشور در بهترین حالت ۳۰ تا ۳۵ درصد محقق می شوند نشان از عدم اولویت بندی، تبیین نکردن مفهوم توسعه پایدار و تصمیم گیری نکردن براساس شواهد موجود است.

وی با بیان اینکه در برنامه های توسعه ای تعداد اهداف زیاد و متنوع در واقع مانع رسیدن به آنها می شوند،افزود: ما باید براساس شاخص های موجود و شواهد اقدام به تبیین اهداف مشخص کنیم و به نتیجه برسیم.

این مسوول سازمان مدیریت و برنامه با بیان اینکه گزارش گیری از برنامه های توسعه طی مدت کوتاهی مثلا ۲ ماهه انجام می شود،افزود: در بهترین حالت این گزارش ها محدود به میزان هزینه کرد و عنلکرد دستگاه ها شده و در آنها کمتر به شاخص ها توجه داریم.

وی با بیان اینکه گزارش گیری و رصد پیشبرد برنامه های توسعه باید مداوم و نه محدود به دوره ای خاص و یا پایان برنامه ها باشد،افزود: این مساله موجب شد تا در صورت انحراف از برنامه ها، مداخلات به موقعی در آنها برای قرار گیری در مسیر اصلی داشته باشیم.

پور اصغری گفت: اجرای سیستم دیده بانی توسعه آسیب هایی که در حین اجرای برنامه های توسعه ای به وجود می آید را مرتفع می سازد و در اصل یک چارچوب مناسب برای رفع نقایص برنامه های توسعه ای به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از الزمات پیشرفت کشور توجه به اجرای این سیستم و رصد برنامه های توسعه ای کشور است که با جدیت از سوی سازمان برنامه و بودجه دنبال خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.