مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: «سامانه تصمیم» با اینکه کمتر از یک سال است که در قزوین راه‌اندازی شده؛ در کاهش طلاق بسیار تأثیرگذار بوده است به‌طوری‌که با مقایسه آمار طلاق نسبت به سال گذشته در شهر قزوین با 13.8 درصد کاهش طلاق روبه‌رو بودیم که نشئت گرفته از سامانه تصمیم است.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، مریم بیدخام در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که پیش از ظهر امروز با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد، تصریح کرد: زنان پایه و محور اصلی خانواده هستند و اگر سلامت زنان به خطر بیفتد سلامت خانواده به خطر می‌افتد.

وی افزود: استان قزوین ازلحاظ شیوع آسیب‌های اجتماعی استانی متوسط است و در هیچ‌یک از آسیب‌ها وضعیت بحرانی نداریم، بااین‌حال اعتبارات استانی خوبی در حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان ازجمله تأسیس کمپ اعتیاد، شلتر، خانه امن و خانه سلامت و سامانه تصمیم در نظر گرفته‌شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین اظهار کرد: سامانه تصمیم در 10 استان کشور که میزان طلاق در آن‌ها بالابود راه‌اندازی شد، در استان قزوین علی‌رغم این‌که میزان طلاق بالا نبود با اعتبارات استانی سامانه تصمیم را راه‌اندازی کردیم که تأثیرات مثبتی داشت.

وی تأکید کرد: در مقایسه آمار طلاق در شهر قزوین نسبت به سال گذشته با 13.8 درصد کاهش روبه‌رو بودیم، همچنین میزان طلاق در شهر آبیک که بیشترین طلاق در استان را داشت با راه‌اندازی سامانه تصمیم با 28 درصد کاهش روبه‌رو شدیم.

بیدخام تأکید کرد: شهرستان البرز تنها شهرستانی است که این سامانه در آن فعال نشده است و در آمار تفاوت چشمگیری مشاهده نمی‌شود، این نشان می‌دهد که تأسیس سامانه تصمیم توانسته است از بروز طلاق جلوگیری کند و پیش‌ازاین که قزوین در این زمینه با بحران روبه‌رو شود ما توانستیم آن را کاهش دهیم.

لزوم توجه به زنان ساکن در حاشیه شهرها

وی عنوان کرد: در حال حاضر 40 هزار زن سرپرست خانوار در استان قزوین وجود دارد که از این میان 20 هزار زن تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و مستمری و یارانه‌ای که دریافت می‌کنند قابل‌توجه نیست، بهزیستی برای حمایت از این زنان طرح گروه همیار را راه‌اندازی کرده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین بیان کرد: در این طرح به چند زن سرپرست خانوار تسهیلات پرداخت می‌شود و کارآفرینی صورت می‌گیرد که تاکنون با استقبال خوبی روبه‌رو شده است، در قالب برنامه گروه‌های همیار به هر پنج نفر ۳۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال داده شد که این موضوع و اعتبارات لازم برای افزایش اشتغال‌زایی آن‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: قزوین قطب صنعت و دانشگاه است بنابراین استانی مهاجرپذیر است که این امر سبب ایجاد حاشیه‌نشینی شده است، آسیب‌های اجتماعی برای زنان در این مناطق بسیار زیاد است که ازجمله آن می‌توان فقر غذایی زنان باردار و تولد کودکان با وزن کم اشاره کرد که نیاز به توجه ویژه دارد. 

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.