معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین گفت: در سطح استان 46 هزار هکتار از اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت‌فشار شده است بااین‌وجود شاهد آن هستیم که این سیستم آبیاری میزان سطح کشت را افزایش داده و صرفه‌جویی نیز در منابع آبی رخ نداده است. 
به گزارش ایسنا منطقه قزوین، علی فرخ‌زاد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در نشست هم‌افزایی دانشگاه و صنعت در حوزه آب، محیط‌زیست و کشاورزی که با حضور مسئولان کشوری و استانی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: میزان استفاده از آب‌های زیرزمین در حال حاضر بسیار زیاد است و میزان افت آن از 190 سانتی‌متر در سال‌های گذشته به 80 سانتی‌متر در حال حاضر رسیده است. 
وی افزود: صدور مجوزهای غیرمجاز، سیاست‌گذاری‌های اشتباه در گذشته و حفر چاه‌های غیرقانونی از جمله علل افت آب است، از این رو نیازمند آسیب‌شناسی در این حوزه هستیم تا برای مقابله با کم‌آبی‌های پیش رو اقدامات لازم صورت بگیرد زیرا اگر اقدامات لازم صورت نگیرد در آینده نزدیک شاهد ریزگردها در سطح استان خواهیم بود. 
فرخ‌زاد با اشاره به وجود باغستان سنتی در قزوین گفت: اگر در سیلاب اخیر این باغستان در کنار تمهیدات اتخاذ شده نبود بی‌شک در حال حاضر استان قزوین نیز از جمله استان‌هایی بود که نیازمند یاری دیگر استان‌ها بود. 
وی ادامه داد: باغستان قزوین از 6000 هکتار به حداکثر 2500 هکتار رسیده این در حالی است که همگان بر ضرورت حفظ باغستان تأکید دارند اما چالش‌های پیش رو نیز در این حوزه جدی است. 
این مسئول یادآور شد: هیچ‌کدام از مالکان برای احیای باغات خود انگیزه‌ای ندارند و دولت نیز نمی‌تواند خود به‌صورت مستقیم ورود پیدا کند لذا باید نخبگان و تشکل‌های مردم‌نهاد در این حوزه وارد شوند و این انتظار از آن‌ها هست که ظرفیت‌های موجود در این حوزه به کار گرفته شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین افزود: در سطح استان 46 هزار هکتار از اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت‌فشار شده است و سال گذشته نیز 7000 هکتار به این سامانه مجهز شد؛ بااین‌وجود شاهد آن هستیم که این سیستم آبیاری نیز نه‌تنها سطح کشت را کاهش نداد بلکه آن را افزایش نیز داده و صرفه‌جویی نیز در منابع آبی رخ نداده است. 
وی با بیان اینکه 10 درصد پسماند قابل بازیافت است، گفت: بااین‌وجود در حال حاضر میزان بازیافت صورت گرفته از پسماندها در استان به یک درصد نیز نمی‌رسد حال اگر بتوانیم میزان بازیافت را از یک درصد به پنج درصد ارتقاء دهیم صرفه‌جویی 10 میلیارد دلاری رخ خواهد داد. 
این مسئول اضافه کرد: امروز هر نفر در طول روز 750 گرم زباله تولید می‌کند اما در کشورهای پیشرفته میزان تولید زباله یک‌دهم این رقم است، لذا نیازمند فرهنگ‌سازی برای کاهش میزان تولید زباله در جامعه هستیم. 
فرخ‌زاد خاطرنشان کرد: استان قزوین از استان‌های پیشرو در حوزه پسماند در سطح کشور است بااین‌وجود هنوز اقدامات انجام شد در این حوزه کافی نیست و باید همت بیشتری صورت بگیرد. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در پایان با اعلام اینکه عمر ساختمان‌های ساخته شده بین 20 تا 30 سال است، گفت: این در حالی است که عمر ساختمان‌های ساخته شده در کشورهای پیشرفته تا 100 سال نیز می‌رسد و نیاز است در این حوزه نیز اقدامات لازم صورت بگیرد. 
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست که با حضور برومند معاون پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فن‌آوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، محمد سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم و مدیران ملی و استانی وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط‌زیست و دانشگاه‌های استان برگزار شد، مسئولان و اساتید به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه آب، محیط‌زیست و کشاورزی استان قزوین پرداخته و راهکارهای خود را در این زمینه ارائه کردند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.