به گزارش ایرنا، با نگاه به یک خبر در فضای مجازی سراسیمه خود را آماده می کند و با عجله به نزدیک ترین فروشگاه زنجیره ای محل سکونتش مراجعه می کند.
صف طول و درازی را می بیند و با اینکه نیاز چندانی هم به محصولی که عرضه می شود، ندارد و ذخیره چند ماه آینده آنرا هم دارد، به تشکیل دهندگان این صف اضافه می شود.
این وصف حال برخی افراد در ماه های اخیر است که با هر خبر و شایعه در خصوص یک محصول، صف خرید آنرا تشکیل داده و با این کار خود به گران تر شدن آن جنس و یا کالا کمک می کنند، در چنین شرایطی مردم عادی بیشترین ضرر را می بینند و این تنها دلالان و سودجویان هستند که سود به جیب می زنند.
افزایش ناگهانی تقاضا برای خرید و دریافت یک محصول بدون شک موجب ایجاد مشکل و چالش هایی در حوزه تولید و تامین و توزیع آن شده و بر روند افزایش کالای مربوطه می افزاید.
رفتارهای هیجانی در حوزه خرید کالا در حالی است که مسئولان بارها اعلام کرده اند محصولات مختلف بویژه کالاهای اساسی به میزان کافی و حتی بیش از نیاز شهروندان ذخیره سازی شده و کشور هیچ کمبودی در این زمینه ها ندارد.
با این وجود شایعات مربوط به فضای مجازی و جوی که برخی رسانه های داخلی ایجاد می کنند در کنار اهمال و ضعف برخی دستگاه ها در حوزه نظارت و برنامه ریزی بر تولید، واردات یا صادرات کالاها برخی شهروندان را مجاب به خرید در هر شرایطی ولو اگر نیازی نیز به محصول مربوطه نداشته باشند می کند و بدین شکل با خرید هیجانی نه تنها مشکلی در بازار حل نشده بلکه به مشکلات آن افزوده می شود.
همچنین این نکته را نیز باید در نظر داشت که پرهیز از رفتارهایی چون خرید هیجانی از سویی تلاش دشمنان را که می کوشند با جنگ تبلیغاتی-روانی موجب التهاب در بازار کشور بشوند را خنثی می کند و همچنین اقدام سودجویان را که تلاش دارند تا از آب گل آلودی که دشمن ایجاد می کند ماهی بگیرند را نیز بی اثر می کند.

**هیچ کمبودی در خصوص کالاهای اساسی وجود ندارد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در گفت و گو با ایرنا گفت: با برنامه ریزی متولیان و دستگاه های ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و صنعت،معدن و تجارت در سطح کشور و ادارات کل این وزارتخانه ها در سطح استان ها هیچ گونه کمبودی در کالاهای اساسی و اقلام پرمصرف در سطح کشور از جمله قزوین وجود ندارد.
منوچهر حبیبی افزود: سردخانه ها و انبارهای استان قزوین همچون دیگر نقاط کشور مملو از اقلام و کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز و سفید، برنج، روغن، تخم مرغ، چای و قند و شکر و دیگر اقلام پرمصرف است و این اطمینان خاطر را به شهروندان می دهیم که هیچ کمبودی در خصوص این محصولات وجود ندارد.
وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای تامین کالاهای اساسی و کنترل قیمت آنها توسط ستادهای تنظیم بازار استانی و کشور، اظهار داشت: با هدف تامین مایحتاج عمومی مردم در قزوین در ایام ماه مبارک رمضان بیش از هزار تن اقلام غذایی از جمله گوشت قرمز، برنج و شکر با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در حال عرضه است.
این مسئول با بیان اینکه به هر میزان که در بازار تقاضا وجود داشته باشد اقلام پرمصرف و کالاهای اساسی تزریق و توزیع می شود،افزود: ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی در قزوین تقریبا هر هفته تشکیل و در خصوص آخرین وضعیت بازار و نیازها و مشکلات آن تصمیم گیری می کند.
حبیبی به ظرفیت عظیم کشاورزی کشور برای تولید انواع محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان در حوزه تولید محصولات و فرآورده های مختلف کشاورزی از جمله محصولات پرمصرف هیچ مشکلی نداریم و حتی توان صادرات آنها را نیز داریم اما دشمنان می خواهند در قالب جنگ روانی به گونه ای وانمود می کنند که ایران در این حوزه دچار مشکل بوده و نمی تواند نیازهای ضروری خود را برآورده سازد.

** تلاش دشمن برای ایجاد التهاب در بازار ایران
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد التهاب در بازار کشور،گفت: بنگاه های سخن پراکن و رسانه ای دشمن همزمان با تشدید تحریم های ظالمانه تلاش دارند تا با القای مسایلی چون قحطی در خصوص محصولات پرمصرف و شایعه پراکنی وضعیت تولید و یا موجودی کالاها و خدمات مختلف در کشور را نامناسب و بحرانی جلوه کنند.
حبیبی از شهروندان خواست تا نسبت به شایعاتی که هرازچندگاه از سوی دشمنان و یا افراد ناآگاه و سوء استفاده گر با هدف پیگیری اهداف سودجویانه و ایجاد تشویش در افکار عمومی در فضای مجازی مطرح می شود بی توجه بوده و اخبار موثق را از منابع رسمی دنبال و پیگیری کنند.

**خرید هیجانی، افزایش دهنده قیمت ها
وی از شهروندان خواست تا با توجه به وجود همه اقلام و کالاهای اساسی و همچنین دیگر محصولات به میزان کافی در کشور از جمله استان قزوین از هرگونه خرید هیجانی پرهیز و خودداری کنند و افزود: خریدهای هیجانی و افزایش ناگهانی و غیرمنتظره تقاضا برای خرید یک محصول بدون شک موجب ایجاد التهاب در بازار و افزایش قیمت کالا و یا خدمات مورد نظر می شود.
این مسئول گفت: اگر در خصوص تهیه محصولات و کالاهای مختلف شاهد فرایند طبیعی عرضه و تقاضا باشیم با کم ترین نوسانات قیمتی مواجه خواهیم بود که این مهم به سود تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و البته به ضرر سوءاستفاده کنندگان و دلالان فرصت طلب خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به نظارت مستمر بر بازار توسط بازرسان دستگاه های متولی از جمله سمت و تعزیرات حکومتی، از برخورد قاطع با اخلال گران بازار از جمله محتکران و گران فروشان خبر داد و گفت: این افراد با اهداف سودجویانه خود در پی برهم زدن نظم بازار هستند و آسیب زیادی به مردم می رسانند بنابراین برخورد قاطع این افراد و معرفی آنها به دستگاه قضا در دستور کار جدی قرار دارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: مدیریت بازار و برخورد با گران فروشان و ایجاد کنندگان التهاب در بازار با پرهیز از رفتارها و برخوردهای هیجانی امکان پذیرخواهد بود.

**ذهنیت تاریخی، ریشه خرید هیجانی
دکتر کریم تفضلی استاد جامعه شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین نیز در خصوص پدیده خرید هیجانی گفت و گو با ایرنا گفت:پدیده های اجتماعی نیازمند رفتارشناسی است و با خلقیات، تاریخ، فرهنگ و متقضیات زندگی فعلی و گذشته یک قوم و ملت در ارتباط است.
وی با بیان اینکه بخشی از پدیده های اجتماعی را باید محصول فرایندهای دوران معاصر از جمله تفکیک قوا و ساختار دولت های مدرن بدانیم،افزود: در چنین وضعیتی عمده مردم در شهرها زندگی کرده و به فناوری های روز دسترسی دارند و نیازهای شهروندان افزایش می یابد و همه افراد جامعه نیز می خواهند تا از امکانات مناسب و سطح بالا برخوردار باشند.
این جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: چنین شرایطی شهروندان جامعه را متوقع می کند وقتی دولت ها در مسایل ریز و درشت آنها ورود پیدا می کنند در مواقع مورد نیاز و بحرانی نیز ورود یافته و همه نیازها را برطرف سازند که در قضیه سیل های اخیر این موضوع را شاهد بودیم در صورتی که برخی انتظارات شهروندان از توان دولت خارج بود.
وی با بیان اینکه تورم رو به رشد در کشور موجب شده است تا مردم در برخی مسایل اقتصادی رفتارهای هیجانی از خود نشان دهند و مثلا برای دریافت یک کالا ولو به آن نیاز چندانی نداشته باشند اما حاضرند چندین ساعت در صف به انتظار بایستند،افزود: تورم و رشد قیمت ها بعضی شهروندان را مجاب می کنند تا از قافیه عقب نمانند و به این شکل است که شاهد هجوم عده ای به بازار دلار و یا گوشت و یا حضور در صف های بنزین هستیم.
استاد جامعه شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اشاره به خریدهای هیجانی عده ای از شهروندان از فروشگاه های زنجیره ای و خالی کردن برخی محصولات،گفت: این عده نمی خواهند که پایین تر از سطح مورد نظر خود زندگی کنند و به یک سری نیازها مانند پوشک بچه و ...عادت کردند بنابراین وقتی با رشد قیمت و نوسانات نرخی روبرو می شوند سریعا در پی تامین محصول و کالای مورد نظر خود برمی آیند و آنرا بیش از مقدار نیاز خود تهیه و نسبت به ذخیره سازی آن اقدام می کنند.
دکتر تفضلی ادامه داد: این نوع رفتار که سودجویان در ایجاد آن نقش دارند، نوعی نگاه آنی گری، سودنگری و سهل نگری نسبت به پدیده های اقتصادی است که البته بخشی از آنرا باید در ریشه های تاریخی جامعه جستجو کنیم.
وی با بیان اینکه ایران در گذشته های دور یک جامعه ناامن بوده و با مقوله تاراج، ستیز و کشمش و غارت منابع که کم بوده اند بیگانه نبوده است، افزود: در گذشته ایران یک جامعه کم آب و در معرض قحطی بوده و خیلی از مردم نسبت به پنهان کردن اشیای قیمتی و مواد غذایی مانند غله اقدام می کردند و این یک ذهنیت تاریخی در جامعه ماست که نسل به نسل به ما منتقل شده است.
این جامعه شناس ادامه داد: برخی شهروندان به دلیل همین ریشه های تاریخی و ذهنیت از گذشته از قحطی و تمام شدن کالاها ترس دارند و می کوشند خود را برای بحران ها آماده کنند.
وی اظهار داشت: مشارکت اجتماعی برای مقابله با بحران ها آنها را کم اثر کرده و از بین می برد بنابراین اگر هرکس به میزان احتیاجات خود نسبت به خرید و تهیه کالاها و اجناس اقدام کند با مشکلات کمتری در حوزه تولید، توزیع و قیمت مواجه خواهیم بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بخشی از التهابات گاه بیگاه در بازار محصول شایعه پراکنی در فضای مجازی است،افزود: باید برای تقابل با این شایعات یک کانال مسنجم و واحد اطلاع رسانی با مشارکت مسئولان و دست اندرکاران ایجاد شود تا در مقابل شایعات و حملات روانی دشمن به شکل سریع واکنش نشان دهد تا افکار عمومی به سمت شایعات هدایت نشود.
دکتر تفضلی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که به پیشگیری از التهاب در بازار و کاهش رفتارهایی چون خرید هیجانی کمک می کند، توزیع مناسب امکانات و خدمات و تقسیم صحیح آنهاست.
وی اظهار داشت: در این بخش همچنین نیازمند فرهنگ سازی برای پرهیز از رفتارهای هیجانی در این گونه مواقع و اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی هستیم که در کوتاه مدت در این باره می توان از ظرفیت رسانه ای چون صداوسیمابا ساخت برنامه های عمقی و تاثیرگذار و یا بهره گیری از هنرمندان برجسته استفاده کرد و در بلند مدت نیز باید این دسته آموزش ها را در آموزش و پرورش نهادینه کرد.

** اطلاع رسانی مناسب و شفاف راهی برای پیشگیری از خرید هیجانی مردم
بیت الله اکبری مقدم دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: خرید هیجانی یک رفتار طبیعی در شرایط کنونی اقتصادی کشور است و در آن افراد به لحاظ روحی و روانی اشتیاق و اشتهای بالایی برای خرید محصولات و کالاها بیش از نیاز خود نشان می دهد.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی شهروندان همواره انتظار رشد قیمت ها را دارند،افزود: این شرایط موجب می شود تا آنها بویژه افراد دارای درآمد ثابت با هدف مدیریت منابع مالی و جلوگیری از کاهش قدرت خرید و پول خود مثلا در حوزه مواد غذایی با خرید محصولاتی بیش از نیاز خود به ذخیره سازی بپردازند و یا در خصوص محصول خودرو آنرا خریداری می کنند تا در آینده گران تر نخرند و یا گران تر بفروشند.
این استاد دانشگاه بهترین اقدام در جهت مقابله با شایعه سازی ها در فضای مجازی که منجر به التهاب در بازار و بروز رفتارهای هیجانی برای خرید از سوی شهروندان می شود را اطلاع رسانی مناسب و شفاف و صحبت مقامات عالی از جمله رئیس جمهوری با مردم و اطمینان خاطر به آنان دانست و گفت: در غیر این صورت مشکلاتی چون صف های طولانی برای دریافت گوشت و یا صف های طویل خودرو در مقابل پمپ بنزین ها که در ماه های اخیر شاهد آن بودیم را مشاهده خواهیم کرد.
وی با اشاره به نقش فضای مجازی در تشدید رفتارهای هیجانی در جامعه از جمله در بخش خرید،گفت: می توان در جهت مقابله با شایعات انتشار یافته در این فضا، خبرهای دروغین را بولد و برجسته کرد و اعتماد مردم به رسانه های منتشر کننده اخبار دروغ را از بین برد تا شایعه و دروغ پردازی ها نتواند افکار عمومی را منحرف و منجر به التهاب در فضای جامعه از جمله در بازار شود.
دکتر اکبری با بیان اینکه مردم باید نسبت به شایعات فضای مجازی در خصوص بازار بی توجه باشند،افزود: توجه به این شایعات به رفتارهای هیجانی دامن می زند و موجب هجوم برای دریافت و خرید یک کالا می شود و در چنین شرایطی ناخواسته با مشکل در تامین محصول مربوطه و همچنین افزایش قیمت آن روبرو می شویم.
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به شعار امسال،گفت: رونق تولید شعاری است که با هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده و امسال با وجود شرایط سخت اقتصادی به تحقق آن باید بسیار امیدوار بود.
این اقتصاددان با بیان اینکه تحریم ها در کنار تهدیدهایش فرصت های بسیار خوبی نیز برای اقتصاد کشور به همراه داشته که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند،افزود: باید توجه داشت که همه اقتصاد کشور در انرژی و نفت خلاصه نمی شود و شرایط پیش آمده یک فرصت عالی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور و دور شدن دولت از اقتصاد بوده و بخش خصوصی می تواند با قوت بیشتری در عرصه های تولیدی و اقتصادی کشور ظاهر شود.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.