به گزارش ایرنا، هفته شوراها فرصت مناسبی برای بیان جایگاه و اهمیت این نهادهای برخواسته از آرای ملت برای خدمت رسانی به شهروندان و همچنین تشریح مسایل و مشکلات و موانع پیش روی آنهاست.
در همین راستا، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای بخش مرکزی قزوین در دیدار با نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک و برخی از مسئولان استان به طرح مشکلات و معضلات محل سکونت خود پرداختند.
به اعتقاد برخی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، مشکلاتی از قبیل نبود اعتبارات کافی برای انجام فعالیت های عمرانی و همچنین نبود تناسب جمعیت با تخصیص اعتبارات سبب شده تا مردم برای انجام برخی امورات در محل سکونت با موانع بسیاری روبرو شوند.
آنها همچنین معتقدند در کنار مشکلات سخت افزاری و زیرساختی از جمله مشکلات راه ها و آسفالت نبودن معابر، حضور افاغنه و مشکلات ناشی از عدم همگونی فرهنگی و اجتماعی بین آنها و شهروندان ایرانی در برخی روستاها و شهرهای قزوین سبب شده تا همواره مردم از این وضعیت گله مند باشند.
از دیگر موضوعات مهم که بیشتر شوراهای اسلامی شهر و روستا از آن سخن گفتند، نبود کارت شناسایی برای تعامل و ارتباط بیشتر با مدیران استان بود که معتقدند در بیشتر موارد امکان ورود شوراها به ادارات و دیدار با مدیران وجود ندارد.

**مخاطرات سیلاب و نبود آسفالت در روستای زویار
عضو شورای اسلامی روستای زویار گفت: نیاز اصلی این روستا ایمن سازی در مقابل تهدیدات سیلاب است که باید در این خصوص طرح های آبخیزداری و همچنین انحراف مسیر رودخانه ها در دستور کار قرار گیرد.
سلیمان چگینی افزود: نبود آسفالت مناسب در معابر این روستا موجب شده تا همواره تردد در حین بارش باران و برف با سختی مواجه شود که از مسئولان می خواهیم نسبت به تامین اعتبارات لازم اقدام کنند.

** نبود تناسب جمعیت با تخصیص اعتبارات در محمودآباد نمونه
رییس شورای شهر محمود آباد نمونه نیز از نبود بازنگری در طرح هادی این شهر سخن گفت و اظهار داشت: مشکل اساسی و مطالبه اصلی شهروندان در این شهر به طرح جامع (طرح هادی) برمی گردد که اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد و مورد بازنگری واقع شود، بخش زیادی از مشکلات طرح هادی برطرف خواهد شد.
فرج محمدی در خصوص نبود تناسب میان جمعیت و اعتبارت تخصیص یافته ارزش افزوده به این شهر،افزود: متاسفانه سهم اعتبارات این شهر کاهش یافته و این درحالی است که 60 درصد افزایش جمعیت متعلق به روستاهای اطراف است که اکنون در محمودآباد ساکن هستند.
وی همچنین گفت: درحال حاضر جمعیت واقعی بر حسب خانوار در شهر محمود آباد 30 هزار نفر است اما در آمارهای اداری جمعیت این شهر را زیر 25 هزار نفر عنوان می کنند و همین مسئله سبب می شود هم از نظر تقسیمات کشوری و هم از نظر تخصیص بودجه با مشکلات فراوانی روبرو شویم.
محمدی به بالابودن هزینه های جاری در شهرداری ها اشاره کرد و گفت: هرساله 300 میلیون تومان صرف هزینه های جاری در شهرداری محمود آباد می شود، درحالی که اعتبارات پرداختی به شهرداری تنها 200 میلیون تومان است که رفع این مشکل نیازمند نگاه ویژه مسئولان و لحاظ کردن اعتبارت و حمایت های ویژه است.
رییس شورای شهر محمود آباد نمونه به ذخیره آب رودخانه در پایین دست کوهپایه اشاره کرد و گفت: سالها پیش در محمودآباد نمونه طرح مطالعاتی صورت گرفت مبنی بر اینکه می توان در پای کوه (مشکین) با گودبرداری آب را منحرف کرده و آن را ذخیره کرد که فعلا بی نتیجه مانده و درحال حاضر آب این رودخانه بدون برنامه از محدوده شهر خارج می شود.
محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در شرایطی که کشور با چالش اقتصادی و تورم روبرو است، قیمت آسفالت به شدت افزایش یافته و امکان ترمیم آسفالت معابر وجود ندارد که از نمایندگان مجلس تقاضا داریم اختیارات شوراها را برای انجام چنین اموراتی افزایش دهد.

*حضور اتباع افاغنه در روستای فارسیان و ایجاد مشکلات اجتماعی
رییس شورای اسلامی روستای فارسیان نیز به ضرورت افزایش امکانات و رفاه مادی برای اعضای شورای اسلامی شهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ گونه هماهنگی از سوی مسئولان استان برای تدارک سفرهای زیارتی و سیاحتی اعضای شوراها درنظر گرفته نمی شود که اگر این موضوع صورت پذیرد، می تواند به افزایش روحیه و انگیزه کاری شوراها منجر شود.
صفرعلی کاظمی در خصوص مشکلات حضور اتباع افاغنه در این روستا نیز گفت: 246 خانوار از اتباع افاغنه در روستای فارسیان سکونت دارند که متاسفانه در برخی موارد مشکلات اخلاقی را نیز در این روستا ایجاد کرده اند و ما را با چالش های فرهنگی مواجه ساخته اند.
وی تاکید کرد: این اتباع افاغنه که اکثرا به شغل دامپروری و چوپانی مشغولند، حدود 6 هزار دام سبک (گوسفند) دارند که بدون داشتن مرتع مشخص مشکلاتی را از نظر تجاوز به حریم مراتع برای دیگر روستاییان سبب شده اند.

**روستای نظام آباد به شهر تبدیل شود
صفر آقایی رییس شورای روستای نظام آباد نیز از ضرورت تبدیل نظام آباد به شهر سخن گفت و از سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک خواست که با توجه به جمعیت این روستا و همچنین روستاهای اطراف تصمیمات جامعی در این خصوص اتخاذ شود.

** شرایط دشوار ملاقات با مسئولان استان و ضرورت حمایت از زنان روستایی
عضو شورای روستای الولک نیز مشکلات زنان عضو شورا پرداخت و تشریح کرد: یکی از موضوعاتی که می تواند به رونق اقتصاد روستایی منجر شود، کارآفرینی زنان با ساخت صنایع دستی است که خوشبختانه این موضوع به رونق گردشگری و جذب توریسم در این روستا منجر شده و لازم است که تعداد این زنان افزایش یابد.
مریم میرزایی افزود: با همکاری کمیته امداد توانستیم 24 تن از زنان این روستا را در حوزه گلیم بافی توانمند کنیم.
وی در خصوص شرایط سخت و دشوار ملاقات شوراهای اسلامی با مدیران استان قزوین گفت: یکی از مطالبات اصلی ما ملاقات بدون واسطه با مدیران استان است که متاسفانه این دیدارها به منظور تبادل نظر برای رفع مشکلات روستا با سردی استقبال می شود و شوراها نیز بعد از مدتی در این پیچ و خم ملاقات دلسرد می شوند.
میرزایی خاطرنشان کرد: اعضای شوراهای اسلامی روستا در راه خدا کار می کنند و نبود حمایت های مالی باعث شده عملا انگیزه ای برای پذیرش مسئولیت شورا در روستاها وجود نداشته باشد و شوراهای کنونی نیز روز به روز دلسرد و مایوس شوند.

وعده های بی سرانجام مسئولان برای تبدیل اقبالیه به بخش
عضو شورای شهر اقبالیه نیز گفت: تاحالا مسئولان بسیاری در مورد تبدیل شدن شهر اقبالیه به بخش وعده وعید داده اند، اما تا به امروز هیچ کدام عملی نشده و مردم اقبالیه از وعده های بی‌سرانجام مسئولان ناراضی هستند.
علی بیگدلی تاکید کرد: متاسفانه اقبالیه پاتوق اتباع خارجی شده است و معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار به جای رسیدگی به حل این معضلات، به ما تذکر داده بود که نباید چنین موضوعاتی را رسانه ای کنیم و ما هنوز مات و مبهوت مانده ایم که چگونه باید این مشکلات را به گوش مسئولان رساند.
وی تاکید کرد: مسئولان استان قول دادند که مصالح پروژه های عمرانی این شهر را فراهم کنند و این امکان هنوز فراهم نشده است که خواهشمندیم برای توسعه و پیشرفت شهر اقبالیه نسبت به تهیه مصالح پروژه های عمرانی هرچه سریع تر دستورات لازم صادر شود.

** از ورود شوراها به داخل ادارات جلوگیری می شود
عضو شورای روستای رزجرد نیز گفت: متاسفانه اعضای شورا فاقد کارت شناسایی هستند و جایگاه و هویت شورا به حدی نیست که این افراد بتوانند حین پیگیری مراحل اداری خودشان را معرفی کرده و با مسئولان ارتباط برقرار کنند.
اسداله اکبرشاهی افزود: وقتی عضو یک شورا می خواهد برای حل مشکلات روستا به استانداری و یا سایر دستگاه های اجرایی مراجعه کند با موانع متعددی روبرو شده و در خیلی مواقع به علت نبود کارت شناسایی از ورود آنها به داخل ادارات جلوگیری می شود.
وی به نبود طرح های مناسب آبخیزداری در روستاها اشاره کرد و گفت: نبود طرح های آبخیزداری باعث شد تا در جریان بارندگی های اخیر استان و جاری شدن سیلاب در روستاها خسارات فراوانی را شاهد باشیم و این درحالی است که منابع طبیعی بدون انجام اقدامات ایمنی و آبخیزداری انتظار دارد تملک اراضی روستاییان را در اولویت قرار دهیم.

** حل مشکلات شوراها نیازمند اصلاح ساختاری
سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: رفع مشکلات شوراها نیازمند تغییر و اصلاح ساختاری است تا بتوان با دادن اختیارات بیشتر به این افراد، سطح اعتماد عمومی جامعه به نهاد و جایگاه شوراها را افزایش داد.
وی همچنین در مورد نبود پوشش بیمه برای اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا،اظهار داشت: می توان با کمک اعتبارات دولت به بیمه کردن اعضای شورا اقدام نمود.
این عضو مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت صدور کارت های شناسایی برای اعضا شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین توسعه و رونق اقتصاد روستایی با کمک شوراها تاکید کرد.

** هیچ مدیری حق ندارد شوراها را پشت درب اتاق خود نگه دارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز از صدور کارت های شناسایی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری برای اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داد و تاکید کرد: جایگاه شوراها بسیار ارزشمند است و مقامی حق ندارد اعتبار و جایگاه شوراها را زیر سوال برده و مطالبات آنها را به فراموشی بسپارد.
علی فرخ زاد همچنین اظهار داشت: هیچ مدیری در استان حق ندارد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را پشت درب اتاق خود معطل نگه دارد و همواره تعامل و همکاری مسئولان با شوراها باید افزایش یابد.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.