حمید رحمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وجود سنجاب های مهاجر را یکی از مشکلات جدی و حاد باغستان سنتی قزوین دانست و تاکید کرد: این مساله متاسفانه مشکلات زیادی را پیش روی ما و باغداران قرار داده است.
این مسئول ادامه داد: وجود سنجاب های مهاجر علاوه بر ایجاد خسارت های جدی به درختان موجود و محصولات آنها، آسیب های جدی را طی سال های گذشته به درختان پسته موجود نیز وارد آورده است.
رحمانی اضافه کرد: این در حالی است که گسترش این موجودات در سطح باغستان سنتی قزوین ممکن است به سایر باغات همجوار مانند جمال آباد و قدیم آباد را باعث شود که در آن صورت کنترل این موجودات شاید ناممکن هم شود.
به گفته وی، کنترل سنجاب های موجود در حال حاضر توسط تله گذاری و پرندگان شکاری مانند جغد و سگ صورت می پذیرد اما این مساله نیز درمان درد این معضل در باغستان نیست.
مدیرعامل سازمان باغستان سنتی شهرداری قزوین یادآور شد: به همین منظور و مقابله بهتر با این پدیده نخستین کلاس آموزشی هفته جاری توسط این سازمان و با استفاده از کارشناسان خبره دعوت شده از تهران برای باغداران و کارشناسان حوزه باغات استان تشکیل می شود.
رحمانی افزود: امیدواریم برگزاری چنین دوره های آموزشی بتواند کارشناسان و باغداران ما را در را مبارزه با این پدیده که متاسفانه سال به سال علاوه بر کثرت جمعیتی این حیوان ناخوانده، صدمات و آسیب های فراوانی را نیز به بار می آورد، یاری رساند.
شهر قزوین در گذشته های دور دارای چهار هزار و 500 هکتار باغ سنتی بود که متاسفانه براثر بی توجهی و سودجویی برخی افراد فرصت طلب امروز تنها 2 هزار و 500 هکتار از آن باقی مانده است.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.